Skip to main content

Στο υπουργικό αύριο το σχέδιο για τον νέο ΟΑΣΘ - Εκκρεμότητες και προβληματισμοί

Τι προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το συγκοινωνιακό μοντέλο που θα εφαρμοστεί στη Θεσσαλονίκη μετά το 2024

Την αντίστροφη μέτρηση για το μέλλον του ΟΑΣΘ σηματοδοτεί η αυριανή παρουσίαση στο υπουργικό συμβούλιο του σχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το συγκοινωνιακό μοντέλο που θα εφαρμοστεί στη Θεσσαλονίκη μετά το 2024.

Εννέα μήνες προτού εκπνεύσει και η τελευταία παράταση της ανάθεσης του έργου στον οργανισμό, η ηγεσία του υπουργείου βάζει τα θεμέλια για την επόμενη μέρα των αστικών συγκοινωνιών της πόλης με το συγκεκριμένο σχέδιο, το οποίο, εφόσον εγκριθεί, όπως αναμένεται, θα κοινοποιηθεί για διαβούλευση και στη συνέχεια -με τις όποιες παρατηρήσεις – προσθήκες προκύψουν- να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή άμεσα, πιθανότατα στις αρχές του καλοκαιριού.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, το μοντέλο που έχει επιλέξει το υπουργείο βασίζεται εν πολλοίς στην υφιστάμενη κατάσταση και αντίστοιχο με αυτό που λειτουργεί στην Αθήνα. Προτείνεται, δηλαδή, ένας νέος δημόσιος ΟΑΣΘ που θα εκτελεί αποκλειστικά τις αστικές συγκοινωνίες, ενώ το υπόλοιπο συγκοινωνιακό έργο, δηλαδή τα υπεραστικά δρομολόγια, να το αναλάβει ιδιωτικός φορέας, ο οποίος θα προκύψει έπειτα από διαγωνισμό και όχι με απευθείας ανάθεση. Άλλωστε, θεωρείται δεδομένο ότι μετά την εκπνοή του 2024 δεν θα είναι δυνατόν να εγκρίνεται από τα ελεγκτικά όργανα η παράταση της ανάθεσης στα ΚΤΕΛ.

Βασική επιδίωξη του υπουργείου είναι ο νέος φορέας να μπορεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες σε βάθος χρόνου, χωρίς να απαιτούνται κάθε τόσο νέες προμήθειες λεωφορείων ή προσλήψεις. Για τον λόγο αυτό έχει ήδη αναθέσει στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) την εκπόνηση ειδικής μελέτης, στην οποία θα προσδιορίζονται οι ανάγκες σε οχήματα και οδηγούς, ώστε να υλοποιείται ικανοποιητικά το μεταφορικό έργο σε ολόκληρη την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης για τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για μία δύσκολη εξίσωση, στην οποία μπαίνουν ως παράμετροι η έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό και της επέκτασης της Καλαμαριάς, που θα φέρουν ριζικές αλλαγές στον χάρτη των αστικών γραμμών, αλλά και ο δεύτερος διαγωνισμός για τα επιπλέον 140 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, ο οποίος εκτιμάται ότι θα καρποφορήσει το 2027.

Ενισχυμένος αναμένεται να είναι και ο ρόλος του ΟΣΕΘ, ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται το αν θα υπάρχει πρόβλεψη για δημιουργία μητροπολιτικού φορέα συγκοινωνιών, κάτι που είχε χαρακτηρίσει προτεραιότητα ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας τόσο για τη Θεσσαλονίκη όσο και για την Αθήνα. Ένας φορέας στον οποίο θα συμμετέχουν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι δήμοι της περιοχής και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, που θα έχει συντονιστικό ρόλο, έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται συνολικά σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας βασικές λειτουργίες που επηρεάζουν το συγκοινωνιακό έργο, όπως το ωράριο των φορτοεκφορτώσεων και της αποκομιδής απορριμμάτων.

Εκκρεμότητες και προβληματισμοί

Βασική εκκρεμότητα παραμένει η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, η οποία ξεκίνησε από το 2017 και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Ωστόσο, εκτιμάται ότι η διαδικασία δεν θα επηρεάσει τη συγκρότηση και τη λειτουργία του νέου φορέα, αλλά θα δρομολογηθεί από το υπουργείο ξεχωριστά με προοπτική να λήξει το θέμα στο τέλος του χρόνου. Αυτό, βέβαια, εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις από τους πρώην μετόχους, κάτι που θεωρείται μάλλον απίθανο.

Κρίσιμο ζήτημα αποτελεί το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο που θα ισχύει για όλες τις αστικές συγκοινωνίες και το αυτοματοποιημένο σύστημα συλλογής κομίστρου. Πρόκειται για μία επίσης δύσκολη εξίσωση, καθώς το έξυπνο αυτό εισιτήριο πρέπει να συντονιστεί στην πλατφόρμα του συστήματος της σύμβασης που έχουν υπογράψει ο ΟΣΕΘ και ο ΟΑΣΘ με την Κοινωνία της Πληροφορίας και την κοινοπραξία.

Προβληματισμό, εξάλλου, προκαλεί και το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η μελέτη αναδιάρθρωσης των αστικών γραμμών ενόψει της λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό που έχει προσδιοριστεί για τον Νοέμβριο. Αυτό αποδίδεται εν μέρει και στην καθυστέρηση που είχε η εκπόνηση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης. Με βάση τα αποτελέσματα αυτής της γενικής συγκοινωνιακής – κυκλοφοριακής μελέτης, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί τελικά μέσα στον επόμενο μήνα, θα προσδιοριστούν οι αλλαγές των γραμμών, κυρίως όσων διέρχονται από την οδό Εγνατία.