Skip to main content

Αφρός: Καινοτομία από το Οινοποιείο Κεχρή με την πρώτη pet-nat ρετσίνα

Η Οινοποιΐα Κεχρή με τον «Αφρό» δείχνει για μία ακόμη φορά πως η παράδοση στη ρετσίνα δένει με την καινοτομία. Συνέντευξη της Ελένης Κεχρή στη Voria.

Την προσήλωσή του στην αρχή ότι η ρετσίνα μπορεί να είναι και είναι ένα ποιοτικό κρασί επιβεβαιώνει το Οινοποιείο Κεχρή, λανσάροντας στην αγορά τον «Αφρό», την πρώτη pet-nat ρετσίνα παγκοσμίως, που έκανε το ντεμπούτο της στα ΒορΟινά.

Η σπινθηρίζουσα ρετσίνα «Αφρός», ακολουθώντας την παραδοσιακή μέθοδο οινοποίησης που ξαναγίνεται μόδα, περί τα τέλη του 2016, αρχές του 2017, προστέθηκε στο κλασικό «Κεχριμπάρι» και στο «Δάκρυ του Πεύκου», ενώ δίπλα του, και αυτή σε vintage φιάλη, ξανασυστήνεται στο κοινό με το νέο της όνομα, η ροζέ ρετσίνα από Ξινόμαυρο, η «Ρόζα».

Με παράδοση τεσσάρων γενεών στο παραδοσιακό ελληνικό κρασί που λέγεται ρετσίνα, στη διάρκεια ενός αιώνα και πλέον, η οικογένεια Κεχρή συνεχίζει να εξελίσσει την προϊοντική της γκάμα, καταφέρνοντας να προσφέρει ποικιλία στη ρετσίνα και διευρύνοντας συνεχώς τους ορίζοντες της εταιρείας στις διεθνείς αγορές.

Για τη φιλοσοφία του Οινοποιείου Κεχρή και την προοπτική της ρετσίνας στο διεθνές οινικό στερέωμα, μίλησε στη Voria. gr η κ. Ελένη Κεχρή, χημικός μηχανικός και οινολόγος - οινοποιός, συνεργάτης του πατέρα της, Στέλιου Κεχρή, στην διερεύνηση και ανάδειξη του δυναμικού του ρητινίτη οίνου.

Στον αστερισμό της ρετσίνας, πώς εξηγείτε την τελευταία επιλογή που κάνατε με την "Αφρός Κεχρής"; Σε τι διαφέρει ο "Αφρός" και πότε βγαίνει στην αγορά;

Ο "Αφρός" παρουσιάστηκε ήδη με τη φετινή σοδειά του 2016 σε επιλεγμένες φιάλες και έγινε ανάρπαστος. Μας εξέπληξε πραγματικά πολύ με την ανταπόκριση που είχε από το κοινό, πριν ακόμα τον επικοινωνήσουμε ουσιαστικά.

Η τελευταία αυτή επιλογή του Αφρού, δεν ήρθε τυχαία. Είναι ο τέταρτος κατά σειρά τύπος ρετσίνας που παρουσιάζουμε. Και τα τέσσερα προϊόντα είναι για εμάς οι "θέσεις" μας στη ρετσίνα και εκφράζουν τη φιλοσοφία μας. Το καθένα με τον τύπο του και για το λόγο του, αλλά με κοινή φιλοσοφία.

Έτσι κάπως συνέβη το 1998 όταν πρωτοπαρουσιάσαμε την ανανεωμένη συσκευασία από το αυθεντικό καραφάκι για το «Κεχριμπάρι». Με το «Δάκρυ του Πεύκου» τη σοδειά του 2005 και το «μεγάλο χρυσό μετάλλιο», έγινε η μεγάλη ανατροπή στη ρετσίνα και κάτι αντίστοιχο συνέβη το 2007 με την σπάνια ροζέ ρετσίνα που είχε προξενήσει αίσθηση και σχολιάστηκε πολύ. Σήμερα τα τρία αυτά προϊόντα ήδη έχουν δημιουργήσει τάση στην αγορά και έχει το καθένα τους ανοίξει ολόκληρη κατηγορία στην ρετσίνα. Πιστεύω πως τα επόμενα χρόνια θα δούμε μεγάλη παγκόσμια τάση στη ρετσίνα και πολλούς πλέον Έλληνες παραγωγούς να ακολουθούν και να προσθέτουν στη συλλογή τους κάποιον από αυτούς τους τύπους ρετσίνας.

Η φιλοσοφία μας λοιπόν στη ρετσίνα εμπεριέχεται σε μία μόνο φράση: "Παράδοση σε κίνηση" που είναι και το νέο εταιρικό μας μήνυμα. Κάθε μία από τις τέσσερις ρετσίνες μας είναι βαθιά παραδοσιακή και βαθιά καινοτόμος συγχρόνως.

Για τον ίδιο λόγο ακριβώς και με την ίδια φιλοσοφία δημιουργήθηκε και ο "Αφρός". Η ρετσίνα παλιότερα πινότανε φρέσκια από τα βαρέλια που λεγόντουσαν γιοματάρια, κρατώντας όλο το φυσικό διοξείδιο της ζύμωσης της και χωρίς να μεταγγιστεί, άρα θολή για να έχει ακόμη πιο πλούσια γεύση. Έτσι, παίρνοντας την ποικιλία του ροδίτη, ποικιλία που δίνει και το κλασικό μας "Κεχριμπάρι", δημιουργήσαμε και παρουσιάσαμε τον Νοέμβριο του 2016, την πρώτη pet-nat ρετσίνα παγκοσμίως. Τη δουλεύαμε πολλά χρόνια αυτή την ιδέα μέχρι να την παρουσιάσουμε και να δούμε με ποιο οινολογικό πρωτόκολλο θα σεβαστούμε στο μέγιστο την παράδοση πηγαίνοντάς την συγχρόνως ένα βήμα παραπέρα. Το «pet-nat» κρασί (petillant naturel) είναι την ίδια στιγμή η πιο σύγχρονη παγκόσμια τάση. Είναι ένα κρασί που δεν γίνεται με επαναζύμωση, γιατί αυτό δεν ήταν μέσα στην παράδοση όπως γινόταν με τα αφρώδη της Ευρώπης. Είναι λοιπόν μία σπινθηρίζουσα ρετσίνα όπως παραδοσιακά γινόταν και όχι μία αφρώδης.

Μπορεί ο ρητινίτης να έχει τόσες πολλές εκφράσεις και εκδοχές , όπως ένα αρετσίνωτο; Δεν είναι περιοριστική η αντίληψη που έχουν για την ρετσίνα οι πιστοί φίλοι της;

Νομίζω ότι ήδη με τα προϊόντα μας και δημιουργώντας πανελλαδικές τάσεις, απαντάμε στο πόσους τύπους μπορεί να έχει η ρετσίνα. Θεωρώ πως οι πιστοί της φίλοι ειδικά στη βόρεια Ελλάδα είναι αυτοί που στήριξαν τη ρετσίνα, ένα προϊόν με ιστορία 3500 χρόνων και πολύ καλά κάνουν και την πίνουν φανατικά μέχρι σήμερα γιατί ταιριάζει άψογα με την ελληνική και μεσογειακή γαστρονομία. Από εκεί και πέρα το κοινό εδώ και κάποια χρόνια είναι πλέον επιδεκτικό στην ποιοτική εξέλιξη της γεύσης και της ρετσίνας. Πιστεύω μάλιστα ότι αυτό το κοινό σήμερα είναι πολύ απαιτητικό και συνεχώς πληθαίνει.

Θεωρείτε ότι και στην ρετσίνα - κρίνοντας γενικότερα από τις οινοποιίες- "πάει να περάσει" η μόδα του ροζέ; Πότε θα κάνετε το rebranding της ροζέ ρετσίνας Κεχρής;

Με οδηγό την παραδοσιακή λοιπόν οινοποίηση της ρετσίνας κοκκινέλι που παραγόταν στα χρόνια του παππού μου δημιουργήσαμε τη "Ρόζα" που συστήθηκε ως «Φόντο ροζέ» από το 2006. Η ρετσίνα ήταν κάποτε και αρκετά σκουρόχρωμο ροζέ κρασί εκτός από λευκό, όπως είναι η "Ρόζα". Ωστόσο την οινοποιοιήσαμε από την πιο εκλεκτή και πολυδυναμική ποικιλία για τη Βόρεια Ελλάδα, το Ξινόμαυρο και προσθέσαμε τη σημερινή αισθητική σχεδιάζοντας το οινολογικό της πρωτόκολλο. Δε θα κάναμε ποτέ κάποια ρετσίνα που δεν θα είναι παρελθόν και ρίζες, ώστε να έχει μέλλον, να ταιριάζει με το τραπέζι μας, να ταιριάζει με την Ελλάδα. Είναι θεμελιώδες πιστεύω μέχρι και η επιλογή της ποικιλίας και φυσικά η ελληνικότητα αυτής.

Σήμερα πλέον είναι ώριμη η ώρα να ακολουθήσουν και άλλοι συνάδελφοι και πιστεύω πως έχουμε ήδη δημιουργήσει τάση που θα εξαπλωθεί. Έχουμε ήδη μόλις κάνει rebranding και το μέχρι πέρυσι «σε φόντο ροζέ» έχει νέα εμφάνιση και μας συστήθηκε ξανά, 11 χρόνια μετά, σαν "Ρόζα".


Ποια η σχέση πωλήσεων εσωτερικού και εξαγωγών; Για ποιο κρασί σας υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση στο εξωτερικό και ποιο είναι το πλέον δημοφιλές στην Ελλάδα;

Η αξεπέραστη αξία που έχει το "Κεχριμπάρι" το κάνει να αποτελεί και το βασικό μας προϊόν τόσο σε ποσότητα όσο και σε φήμη. Είναι λοιπόν το βασικό προϊόν τόσο στην εσωτερική αγορά, όσο και στις εξαγωγές και πιστεύω πως θα παραμείνει καθώς είναι πραγματικά η έκφραση της αυθεντικής, ανεπιτήδευτης, προπάντων ποιοτικής ρετσίνας. Αν σκεφτούμε μόνο πως είναι ένα κρασί με πάνω από 30 μετάλλια χρυσά και ασημένια σε παγκόσμιους διαγωνισμούς οίνου, όπως αυτοί της Γαλλίας, της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ, έχει αυτή την προσιτή τιμή και μπορούμε να το απολαμβάνουμε καθημερινά και απλά, δεν ξέρω αν υπάρχει αντίστοιχο και πιστεύω πραγματικά πως αυτό το προϊόν είναι ο ήρωας της ομάδας.

Παρόλα αυτά υπάρχει μία μεγάλη διεθνής αναγνώριση στις αγορές για το "Δάκρυ του Πεύκου" που υπερβαίνει πλέον τα όρια της ρετσίνας όπως τα γνωρίζαμε μέχρι πρόσφατα. Να φανταστούμε ότι έχει κερδίσει πάνω από 50 παγκόσμια μετάλλεια και πως η καλύτερη του αγορά είναι το Παρίσι και μετά η Αυστρία, πολύ περισσότερο ακόμη και από τις παραδοσιακές αγορές ρετσίνας όπως αυτή της Βόρειας Ελλάδας. Ίσως άπιαστο όνειρο για την ταπεινή μας ρετσίνα μέχρι πρόσφατα. Από την άλλη, η "Ρόζα" ξαφνιάζει ευχάριστα πολύ διαφορετικά κοινά και έχει μεγάλη δυναμική στην Αμερική και τη Γερμανία.

Υπάρχουν σκέψεις και σχέδια για νέες ετικέτες, ενδεχομένως επενδύσεις, νέες αγορές;

Πέρυσι κάναμε ολικό rebranding στην εταιρία και φέτος παρουσιάσαμε ήδη σε Οινικές Εκδηλώσεις τον "Αφρό" και την ανανεωμένη "Ρόζα". Ωστόσο ποτέ δεν ησυχάζουμε από την ανίχνευση των ορίων της ρετσίνας. Όσο για νέες επενδύσεις γίνονται αδιάκοπα τα τελευταία 10 χρόνια λόγω της ετήσιας αύξησης πωλήσεων κατά περίπου 15%-20% αλλά και επειδή στόχο έχουμε τη διαρκή ποιοτική βελτίωση. Το 2017 ολοκληρώνουμε μία νέα κτηριακή πτέρυγα στο οινοποιείο με νέες σάλες παραλαβής σταφυλιών, οινοποίησης και εμφιάλωσης, συνολικού ύψους 1,5 εκατ.ευρώ.

Τα προϊόντα μας εξάγονται ήδη σε 21 χώρες αλλά συνεχώς ανοίγονται νέες αγορές χάρη κυρίως στην υψηλή ποιότητα της ρετσίνας, με αποτέλεσμα οι εξαγωγές να έχουν αυξηθεί και να αντιστοιχούν στο 35% του κύκλου εργασιών της εταιρείας.