Skip to main content

Αγώνας δρόμου για να παραδοθεί ο διάδρομος 10/28 του «Μακεδονία»

Ποιο ήταν το βασικό τεχνικό πρόβλημα που καθυστέρησε την κατασκευή του έργου για έξι και πλέον χρόνια. Οι καθιζήσεις και οι αστοχίες της μελέτης.

Νυχθημερόν δουλεύουν τα συνεργεία για να ολοκληρωθεί μέχρι τέλους του 2018 η επέκταση του διαδρόμου 10/28 του αεροδρομίου «Μακεδονία», αυτά τα επιπλέον 1.000 μέτρα επέκτασης προς τη θάλασσα, ώστε να τηρηθεί και η συμβατική υποχρέωση που έχει αναλάβει το ελληνικό δημόσιο απέναντι στη Fraport Greece.

To  συγκεκριμένο έργο, αποτελεί μία ακόμη από τις τόσες περιπτώσεις μελετητικών αστοχιών και κακού σχεδιασμού, σημαντικών τεχνικών δυσκολιών, αλλά και διακοπών στη χρηματοδότηση με αποτέλεσμα αντί να κατασκευαστεί σε πέντε χρόνια, να έχει πιάσει τα 11, προκαλώντας και μεγάλη ζημία στην ανάδοχο κοινοπραξία των ΑΘΗΝΑ και ΑΚΤΩΡ, η οποία διεκδικεί αποζημιώσεις λόγω του εκτεταμένου φαινομένου των καθιζήσεων.

Τώρα που το έργο έχει μπει στην τελική του φάση, πλέον διευκρινίζεται αυτό το γενικόλογο που έλεγαν οι υπεύθυνοι, ότι δηλαδή αντιμετώπιζε «τεχνικά και οικονομικά προβλήματα». Τα «οικονομικά» ήταν η διακοπή της χρηματοδότησης, για περίπου δύο χρόνια από το ΠΔΕ, μέσω του οποίου κατευθύνονταν οι πόροι της ΥΠΑ, που είναι ο κύριος του έργου, ο φορέας που το σχεδίασε και το μελέτησε μαζί με τα υπόλοιπα του master plan του «Μακεδονία», την μακρινή εποχή του…1997.

Το έργο ξανάρχισε  να χρηματοδοτείται επί υπουργίας Χρήστου Σπίρτζη, αλλά μόνο τώρα, που έχει φτάσει στην τελική φάση των εργασιών οδοστρωσίας, ασφαλτικών και ηλεκτρικών και μηχανολογικών συστημάτων, αναλύεται τι ακριβώς ήταν τα «τεχνικά» προβλήματα, που ήταν και τα κυριότερα που αντιμετωπίσθηκαν.

Το πλέον σημαντικό λοιπόν πρόβλημα από τα τεχνικά, δεν ήταν η αναγκαστική αλλαγή περιοχής για την προμήθεια υλικών επίχωσης, από τον Άγιο Αντώνιο στο λατομείο Λιτοχώρου. Το Νο 1 πρόβλημα ήταν οι μεγάλες καθιζήσεις στο τμήμα της επέκτασης προς τη θάλασσα, αλλά σε κάποιο μικρότερο βαθμό και στη τμήμα επέκτασης του 10-28 στην ξηρά.

Οι εκτιμήσεις της μελέτης του έργου ήταν πέρα για πέρα λανθασμένες, όπως υποστηρίζουν μηχανικοί που γνωρίζουν εκ των ένδον την κατάσταση. Προβλεπόταν τρίμηνο για την ανάληψη των καθιζήσεων, ανά τμήμα και υπήρξε περίπτωση που απαιτήθηκαν 40 μήνες, ενώ σε πολλά τμήματα της επέκτασης, χρειάστηκαν 12 ως και 24 μήνες για να συμπυκνωθούν οι επιχώσεις.

Η απόκλιση μεταξύ των εκτιμήσεων της μελέτης και της πραγματικότητας, ήταν τεράστια και έκανε αναπόφευκτες τις καθυστερήσεις. Οι δυσκολίες στη σταθεροποίηση της επέκτασης, συνεπάγονταν τη χρήση πολύ μεγαλυτέρων ποσοτήτων υλικών επίχωσης και τη δέσμευση, προσωπικού και μηχανημάτων στο έργο, για πολύ μεγαλύτερο χρόνο. Σαν αποτέλεσμα, αύξηση του κόστους και υπέρβαση του χρόνου κατασκευής κατά έξι έτη.

Υπενθυμίζεται  ότι το οικονομικό αντικείμενο, από τα 137 εκατομμύρια αυξήθηκε στα 179 εκατομμύρια και η εγκεκριμένη ημερομηνία περαίωσης μεταφέρθηκε στις 31.12.2018, από τις 27.7.2011. Σημειώνεται ότι η σύμβαση είχε υπογραφεί 31.10.2005.

Έχοντας προ διμήνου και πλέον επιτύχει την σταθεροποίηση του διαδρόμου- με συμπύκνωση και αυτοσυμπύκνωση των υλικών – προχωρούν με ρυθμούς υπερταχείς τα υπόλοιπα έργα για παραδοθεί ο 10/28 – εκτεταμένος στα 3.440 μέτρα- τέλος του 2018, ενώ θυμίζουμε ότι αρχές Μαρτίου είχε ολοκληρωθεί και η αναβάθμιση του χερσαίου τμήματος του διαδρόμου(επένδυση 25 εκατ. ευρώ).

Όταν ολοκληρωθεί η επέκταση του 10/28,  ο διάδρομος θα μπορεί να εξυπηρετεί το 89,6% των υφισταμένων τύπων αεροσκαφών, όταν σήμερα μπορεί να εξυπηρετεί το 22,6%.