Skip to main content

Αλλάζουν οι συνήθειες του Έλληνα μπροστά στο ράφι...

Οι καταναλωτές δεν δείχνουν διατεθειμένοι να κάνουν μποϊκοτάζ σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ ξένων συμφερόντων, όπως συνέβαινε στο παρελθόν.

Οι καταναλωτές, αργά αλλά σταθερά αλλάζουν τις συνήθειες τους μπροστά από τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Η κρίση έπαιξε και εν προκειμένω, τον αποφασιστικό της ρόλο.

Για παράδειγμα, σε αντίθεση με το παρελθόν δεν θέλουν πια να γυρίσουν την πλάτη τους σε ελληνικές επιχειρήσεις που διατηρούν μεν την παραγωγή εντός Ελλάδας, αλλά μπορεί να αλλάζουν τη φορολογική τους έδρα, στέλνοντας την στο εξωτερικό. Δείχνουν να καταλαβαίνουν ότι αυτό τον κάνουν πλέον για να λόγους επιβίωσης και διάσωσης των θέσεων εργασίας. Αρα τους το συγχωρούν, εν αντιθέσει με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν.

Επίσης δεν δείχνουν διατεθειμένοι να κάνουν μποϊκοτάζ σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ ξένων συμφερόντων, όπως ενδεχομένως συνέβαινε στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν. Συνεπώς, κρούσματα ανάλογα με εκείνα εναντίον των ολλανδικών προϊόντων, δύσκολα θα εμφανιστούν ξανά στη χώρα μας.

Αλλά και οι ίδιες οι εταιρείες από την πλευρά τους δεν προσπαθούν να πείσουν ότι ξένες επωνυμίες είναι κατά βάθος ελληνικής προέλευσης. "Παίζουν" μόνο με τις ελληνικές ετικέτες τους και αφήνουν στις ξένες ενδεχομένως ένα προνόμιο σε ό,τι αφορά στις φθηνότερες τιμές, με τις οποίες μπορεί να προσφέρονται.

Σημειώνεται δηλαδή μια μεταστροφή, η οποία μόνο απαρατήρητη δεν περνά και επίσης μόνο ανεδαφική δεν είναι. Πρόσφατη έρευνα της Kapa Research έδειξε ότι η πλειονότητα των καταναλωτών (το 68,5%) θεωρεί περισσότερο πατριωτικό για μια επιχείρηση να διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, ακόμη και αν αναγκάζεται να μεταφέρει την έδρα της στο εξωτερικό από το να διατηρεί την έδρα της στην Ελλάδα αλλά να απειλείται η βιωσιμότητά της και οι θέσεις εργασίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών, ελληνικών συμφερόντων και μη, παρουσιάζουν εκτενείς απολογισμούς με στοιχεία για την συνεισφορά τους στην ελληνική οικονομία, από τους φόρους που καταβάλλουν έως τον αριθμό άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας. Κι αυτό γιατί έτσι ενισχύουν το εταιρικό κοινωνικό προφίλ τους, ενώ η μεγάλη μάζα της κοινής γνώμης δείχνει πλέον να το εκτιμά.