Skip to main content

Έκκληση Τζιτζικώστα σε εργαζόμενους ΟΑΣΘ: Λύστε τα χειρόφρενα

Έκκληση Τζιτζικώστα, Κυρίζογλου και φορέων για άμεση επιστροφή των αστικών λεωφορείων στους δρόμους της πόλης. Ή εμείς ή αυτοί, η απάντηση Τσερμενίδη.

Αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους εμφανίστηκαν και στη σημερινή σύσκεψη όλων των φορέων της Θεσσαλονίκης, που συγκάλεσε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας και ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου, οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ.

Ο πρόεδρος των εργαζομένων, Δημήτρης Τσερμενίδης, παρά την έκκληση του κ. Τζιτζικώστα και του κ. Κυρίζογλου για άμεση λήξη των κινητοποιήσεων και για να δοθεί ένα περιθώριο κάποιων ημερών (μέχρι την Παρασκευή είπε ο κ. Τζιτζικώστας), προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την καταβολή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους, δήλωσε... ανένδοτος.

Μάλιστα, ο κ. Τσερμενίδης εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση εναντίον της διοίκησης του ΟΑΣΘ.

«Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ ως σύγχρονη Ιφιγένεια σκοτώνει τα παιδιά του, πυροβολεί τα πόδια του. Είχαμε σήμερα ασφαλιστικά μέτρα, σε βάρος των απλήρωτων εργαζομένων από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ. Στις 6 Ιουνίου έχουμε εκδίκαση των αγωγών εναντίον μας γιατί κάνουμε απεργία για να μας δοθούν τα χρήματα που μας οφείλουν. Ξέρουμε το βάρος που έχει φορτωθεί στις πλάτες μας. Ξέρουμε ότι οι πολίτες ταλαιπωρούνται. Φτάσαμε να μας δέρνουν, να μας φτύνουν, να μαχαιρώνουν ελεγκτές και η συμπεριφορά της διοίκησης του ΟΑΣΘ απέναντι σε μας είναι να πληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις του προς τους μετόχους και να αφήνει τα πρόβατα, τους εργαζόμενους, προς σφαγή. Ο αγώνας μας είναι δίκαιος: Ή εμείς ή αυτοί. Καταθέσαμε πρόταση με τις θέσεις μας. Θέλουμε έναν οργανισμό που θα βγει από τη διαδικασία που προβλέπει η ΕΕ. Θέλουμε να ξεκαθαρίσει η ιστορία των χρεών του Ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΑΣΘ και θέλουμε να ξεκαθαριστεί η τιμολογιακή πολιτική, που πρέπει να προσδιορίσει η κυβέρνηση τηρώντας τις συμφωνίες της», είπε ο κ. Τσερμενίδης.

Ο γενικός διευθυντής του ΟΑΣΘ, Ανδρέας Ζερβούλιας, είπε ότι συμφωνήθηκε με το υπουργείο περιθώριο πέντε ημερών, ώστε ο ΟΑΣΘ να καταθέσει τις προτάσεις του για τις αστικές συγκοινωνίες.

«Η Δικαιοσύνη θα αποφασίσει και εμείς θα εφαρμόσουμε την όποια απόφαση», είπε ο κ. Ζερβούλιας. Για τις οφειλές προς τους εργαζόμενους τόνισε ότι ανέρχονται σε 6,4 εκ. ευρώ (μήνες Μάρτιος και Απρίλιος και εξόφληση δώρου Πάσχα).

«Μόλις πάρουμε τα χρήματα της διαιτησίας θα κατατεθούν στους λογαριασμούς των εργαζομένων. Πιθανώς και μέσω της αντισταθμιστικής καταβολής που λαμβάνει ο ΟΑΣΘ από το υπουργείο να καταβληθούν το συντομότερο τα δεδουλευμένα. Κάνουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να πληρωθούν οι εργαζόμενοι», εξήγησε ο κ. Ζερβούλιας.

Η ζημιά που υπολογίζεται ότι έχει στα έσοδά του ο ΟΑΣΘ από τις κινητοποιήσεις ανέρχονται σε 150.000 ευρώ την ημέρα.

Οι φορείς

Δύο πτυχές έχει το θέμα του ΟΑΣΘ, οι οποίες είναι απολύτως ανεξάρτητες η μια από την άλλη, τόνισε στην τοποθέτησή του ο κ. Τζιτζικώστας. Η μία έχει να κάνει με το πρόβλημα των ημερών: Εδώ και τρεις μέρες η Θεσσαλονίκη είναι χωρίς αστικές συγκοινωνίες. Η δεύτερη έχει να κάνει με το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών, όπως είπε.

«Δεν είναι δυνατόν να έχουμε ένα νέο μπλοκάρισμα στις πληρωμές των εργαζομένων και εκ νέου ταλαιπωρία των πολιτών που αδυνατούν να μετακινηθούν σε μια πόλη χωρίς συγκοινωνίες. Ο κακός αντίκτυπος στην εμπορική ζωή της πόλης είναι μετρήσιμος: με μείωση άνω του 30% της κίνησης στην αγορά. Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί», επισήμανε ο κ. Τζιτζικώστας.

Ο ίδιος τόνισε ότι ζήτησε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, ταχεία πληρωμή τμήματος των χρημάτων που χρωστάει το κράτος στον ΟΑΣΘ και ότι έλαβε από τον υπουργό τη δέσμευσή του ότι θα γίνει, όπως έλαβε και τη δέσμευση της διοίκησης του ΟΑΣΘ να κατατεθούν άμεσα τα δεδουλευμένα στους εργαζόμενους.

«Ζητάω από τους εργαζόμενους να κάνουν ένα βήμα καλής θέλησης: Να λύσουν τα χειρόφρενα, να κυκλοφορήσουν τα λεωφορεία στους δρόμους και να εξυπηρετήσουν τους συμπολίτες μας, που είναι σύμμαχοι όλων όσων θέλουν καλύτερες συγκοινωνίες για τη Θεσσαλονίκη. Ζητώ από τους εργαζόμενους να δώσουν κάποιες μέρες προθεσμία για να τακτοποιηθούν οι οφειλές απέναντί τους και να μη στρέφονται σε βάρος των συμπολιτών. Απευθύνω θερμή παράκληση να βγουν στους δρόμους τα λεωφορεία άμεσα, να εξυπηρετήσουν τον κόσμο και από την πλευρά μου δεσμεύομαι να πιέσουμε αφόρητα κυβέρνηση και ΟΑΣΘ για να τελειώσει αυτή η εκκρεμότητα απέναντι στους εργαζόμενους», υπογράμμισε ο περιφερειάρχης.

Ο ίδιος σημείωσε ότι ζήτησε κι από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ να αποπληρώσει άμεσα τις εκκρεμότητες προς τους εργαζόμενους, «διότι δεν είναι δυνατό να ταλαιπωρείται ο Θεσσαλονικιός και η οικονομία της πόλης κατ' αυτό τον τρόπο. Πρέπει εντός της ημέρας να έχει συμφωνηθεί με τους εργαζόμενους ένα πλαίσιο συνεργασίας, ώστε από αύριο το πρωί να βρίσκονται τα λεωφορεία στους δρόμους. Σε δείγμα καλής θέλησης καλώ εκ νέου τους εργαζόμενους να λύσουν τα χειρόφρενα και να δώσουν την ευκαιρία να ολοκληρωθούν σε μερικές μέρες οι διαδικασίες. Πιστεύω πραγματικά ότι μόνο με καλή θέληση μπορούμε να προχωρήσουμε».

Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε όμως και στο σχέδιο του υπουργείου για το αύριο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης: «Ενημερωθήκαμε από τον υπουργό πριν λίγες μέρες για το σχέδιο που μας στάλθηκε και το μελετούμε. Στο αύριο των αστικών συγκοινωνιών -και χαιρόμαστε που υπάρχει σχετική πρόβλεψη στο σχέδιο- πρέπει να συμμετέχει η τοπική κοινωνία και στο όργανο για το σχεδιασμό και τον έλεγχο των αστικών συγκοινωνιών και στο όργανο για την υλοποίηση των μετακινήσεων. Θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει ανοιχτός διαγωνισμός στον οποίο θα μπορούν να συμμετέχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι. Πιστεύουμε στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στη δυνατότητα να υπάρξουν για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης προτάσεις και σχέδια επενδυτών μεταξύ των οποίων και ο ΟΑΣΘ».

Ο κ. Κυρίζογλου τόνισε: «Δε θέλουμε αποσπασματικές συναντήσεις, αλλά να μιλήσουμε συνολικά, όλοι μαζί με ανοιχτά χαρτιά, διότι αλλιώς -όπως έγινε μέχρι τώρα- μεταφέρονται ανακρίβειες. Από σήμερα και μέχρι το νέο καθεστώς, όποιο κι αν είναι, πρέπει να κυκλοφορούν τα λεωφορεία στους δρόμους. Ευθύνη έχουν ο ΟΑΣΘ, αλλά και ο εκάστοτε υπουργός, σήμερα ο κ. Σπίρτζης. Ρώτησα τον κ. υπουργό για το σχέδιο νόμου και ζήτησα να μας μιλήσει καθαρά και να ανοίξει τα χαρτιά του, στη συνάντηση που είχε με τους δημάρχους. Ενώ μας διαβεβαίωνε για άλλα, ανακαλύψαμε ότι το νομοσχέδιο είχε κατατεθεί την ίδια μέρα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Αυτό είναι διγλωσσία και καταδεικνύει το βαθμό αναξιοπιστίας του συγκεκριμένου υπουργού. Γιατί να μας κρύψει τι θα κάνει με τον ΟΑΣΘ; Σε ό,τι αφορά στο σχεδιασμό του συγκοινωνιακού έργου και τους κανόνες, το νέο ΣΑΣΘ, τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, πιστεύουμε ότι πρέπει να είναι κάτω από δημόσιο έλεγχο και συμφωνούμε να συμμετέχουμε. Δε θέλουμε να είναι μόνο τρεις οι φορείς της πόλης που εκπροσωπούνται και έξι να ορίζονται από το υπουργείο, αλλά πέντε και να είναι η διοίκηση ενδεκαμελής. Ως προς το δεύτερο σχέδιο, του νέου φορέα που θα εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο, δεν συμφωνούν όλοι οι αιρετοί. Θέλουμε ανοιχτό δημόσιο διαγωνισμό που θα πραγματοποιήσει ο φορέας σχεδιασμού και θα βάλει τους όρους και τις προϋποθέσεις».

Οι εκπρόσωποι όλων των φορέων που συμμετέχουν στη σύσκεψη και κυρίως τα Επιμελητήρια και ο Εμπορικός Σύλλογος εξέφρασαν την κοινή θέση τους ότι πρέπει άμεσα τα λεωφορεία να βγουν στους δρόμους και επισήμαναν τις καταστροφικές επιπτώσεις συνολικά στη ζωή της πόλης και ειδικά στο οικονομικό γίγνεσθαι από την κινητοποίηση των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ.

Οι φορείς περιέγραψαν τη δραματική κατάσταση στην οποία περιέρχεται η αγορά της Θεσσαλονίκης από την ανυπαρξία αστικών συγκοινωνιών στην πόλη και απηύθυναν έκκληση για περιθώριο λίγων ημερών, προκειμένου να λυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, με τα λεωφορεία όμως στους δρόμους.

Ανάλογη θέση πήραν και οι δήμαρχοι και εκπρόσωποι των 14 δήμων της μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης σχετικά με την επιστροφή των λεωφορείων στους δρόμους άμεσα.