Skip to main content

Απάντηση ΟΑΣΘ για «σκάνδαλα»: Ο λαϊκισμός δεν θα νικήσει τη νομιμότητα

Τι απαντά ο ΟΑΣΘ στην επίθεση που εκδηλώνεται με δημοσιεύματα και δηλώσεις μετά την έκθεση του Μικτού Κλιμακίου Ελέγχου για τα έτη 2011-2015.

Απάντηση στο δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών που κάνει λόγο για σκάνδαλα σχετικά με μισθούς των εργαζομένων, προμήθειες και καύσιμα, δίνει ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρεται ότι τα δηµοσιεύµατα έχουν ως µοναδικό σκοπό να προσβάλλουν τη φήµη του Οργανισµού και να επηρεάσουν άµεσα την επιχειρηµατική του δράση.

Μάλιστα ο οργανισμός αναφέρει ότι επιφυλάσσεται παντός νοµίµου δικαιώµατός του, ώστε να αποκατασταθεί άµεσα η αλήθεια.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΟΑΣΘ

Τον τελευταίο καιρό, επιχειρείται με συνεχή δημοσιεύματα, ανακοινώσεις και συνεντεύξεις αιρετών και μη προσώπων, μια αηθής επίθεση με οξύτατους και προσβλητικούς ισχυρισμούς σε βάρος του ΟΑΣΘ, της διοίκησης και των εργαζομένων του, με σκοπό τη διαστρέβλωση των όρων της συμφωνίας του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΑΣΘ. Τα δηµοσιεύµατα αυτά δεν ανταποκρίνονται στην πραγµατικότητα σε σχέση µε τον ΟΑΣΘ, ο οποίος λειτουργεί επί πολλές δεκαετίες υπό καθεστώς ελέγχου και διαφάνειας και εξυπηρετεί µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης.

Ο Οργανισµός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.) συστάθηκε µε το Ν.∆. 3721/03.08.1957 ως νοµικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και έχει το αποκλειστικό δικαίωµα αλλά και αντίστοιχη υποχρέωση εξυπηρέτησης των συγκοινωνιακών αναγκών της αστικής περιοχής της πόλεως Θεσσαλονίκης και των προαστίων αυτής. Οι όροι λειτουργίας του και εξυπηρέτησης του συγκοινωνιακού έργου δεν καθορίζονται από την κοινή νοµοθεσία, αλλά βάσει σύµβασης ανάθεσης, εκτέλεσης και εκµετάλλευσης αστικής συγκοινωνίας στην περιοχή της Θεσσαλονίκης ορισµένης διάρκειας(οικονοµική συµφωνία), πού έχει συνάψει ο ΟΑΣΘ µε το Ελληνικό ∆ηµόσιο. Ο ΟΑΣΘ διαχρονικά αντιµετωπίζεται από τη ∆ιοίκηση ως Ν.Π.Ι.∆. το οποίο δεν υπάγεται στην έννοια του δηµοσίου τοµέα, δεδοµένου ότι δεν επιχορηγείται από το Ελληνικό ∆ηµόσιο.

Είναι αληθές, ότι ο Οργανισµός λαµβάνει κατ' έτος, σ' εκτέλεση συµβατικής υποχρέωσης του Ελληνικού ∆ηµοσίου, αντισταθµιστική καταβολή στο πλαίσιο άσκησης της κοινωνικής πολιτικής. Η αντισταθµιστική αυτή καταβολή συνιστά συµβατική υποχρέωση µε αντίστοιχο αντίβαρο από την πλευρά του ΟΑΣΘ και πιο συγκεκριµένα ως αντιστάθµισµα της επιβαλλόµενης µείωσης εσόδων του που θα οδηγούσε σε έλλειµµα έναντι των συµβατικών οριζοµένων δαπανών του.
 
Ο ΟΑΣΘ δεν ανήκει στους φορείς ή τις επιχειρήσεις τον δηµοσίου, καθώς ουδέποτε ανήκε στο δηµόσιο ή στον ευρύτερο δηµόσιο τοµέα, ούτε είναι εταιρία στην οποία το δηµόσιο ήταν πλειοψηφών µέτοχος και ασκούσε τη διοίκηση και επίσης το προσωπικό  του δεν είναι προσωπικό του ευρύτερου δηµόσιου τοµέα και το δηµόσιο δεν έχει αρµοδιότητα στην πρόσληψή του.

Προµήθειες - ∆ιαγωνισµοί

Σύµφωνα µε το άρθρο τέταρτο, κεφάλαιο Α, υπό στοιχ. 4 y. της από 30.04.2001 οικονοµικής συµφωνίας µεταξύ ΟΑΣΘ και Ελληνικού ∆ηµοσίου(Ν. 2898/2001): «οι ετήσιες προµήθειες τον ΟΑΣΘ, εξαιρουµένων των αναφερόµενων στο κεφάλαιο 8 ' τον παρόντος άρθρου, πραγµατοποιούνται µε διαδικασίες και όρους, πού καθορίζονται µε αποφάσεις του ∆ιοικητικού Συµβουλίου αυτού ή µε κανονισµό προµηθειών, που το ∆ιοικητικό Συµβούλιο του ΟΑΣΘ θα καθορίσει µε απόφασή τον», ενώ το κεφάλαιο 8 ' τον ιδίον άρθρου αναφέρεται στις δαπάνες καυσίµων, λιπαντικών και ελαστικών, όπου υπό το στοιχ. 4 αναφέρεται ότι: «Οι ετήσιες προµήθειες του ΟΑΣΘ σε καύσιµα, λιπαντικά και ελαστικά, καθώς και οι εργασίες ανα νόνωσης ελαστικών, γίνονται µε δηµόσιούς διαγωνισμούς, από τούς οποίους αποδεικνύονται οι αντίστοιχες δαπάνες». Στην παραπάνω κατηγορία των δηµόσιων διαγωνισµών σύµφωνα µε τον Κανονισµό Προµηθειών ΟΑΣΘ συµπεριλαµβάνονται και οι ετήσιες προµήθειες λεωφορείων. Όλες οι άλλες προµήθειες υλικών, εκτελέσεις έργων και παροχής υπηρεσιών, πλην αυτών που αφορούν οι εξαιρέσεις τον κεφαλαίου 8' τον άρθρου τέταρτου του Ν. 2898/2001 και πλην των ετήσιων προµηθειών λεωφορείων, διέπονται από τον Κανονισµό Προµηθειών του ΟΑΣΘ.

Σύµφωνα µε την από 12.12.2016, υπό την ένδειξη «Βαθµός Ασφαλείας: ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ», Έκθεση του Μικτού Κλιµακίου Ελέγχου που διενήργησε τον έλεγχο στη διαχείριση και λειτουργία του ΟΑΣΘ στις οικονοµικές χρήσεις των ετών 2011 έως 2015 και σε συγκεκριµένα πεδία για το έτος 2016, την οποία µέχρι και σήµερα επισήµως το ΣΕΕΥΜΕ δεν έχει αποστείλει στον Οργανισµό µας, παρά το γεγονός ότι τµήµατα αυτής φιγουράρουν στο ίντερνετ και στο αριθµ. φύλλου 1228/12.01.2016 της Εφηµερίδας των Συντακτών, για όλους τους δειγµατοληπτικά ελεγχόµενους διαγωνισµούς διαπιστώθηκε η τήρηση των διαδικασιών σύµφωνα µε τον Κανονισµό Προµηθειών του ΟΑΣΘ. Η αξιολογική κρίση των επιθεωρητών - ελεγκτών ότι σε ορισµένες συµβάσεις (και όχι κατά βάση όπως αβάσιµα αναφέρεται στο δηµοσίευµα της ως άνω εφηµερίδας στη σελίδα 19 αυτής) που διενεργήθηκαν µε απευθείας ανάθεση, όπως προβλέπεται στον Κανονισµό Προµηθειών του ΟΑΣΘ, θα µπορούσε να δροµολογηθεί άλλο είδος διαγωνισµού ή ότι θα µπορούσε να γίνει διαγωνιστική διαδικασία ουδεµία επιρροή ασκεί, δεδοµένου µάλιστα ότι δεν προβαίνουν σε διάγνωση τυχόν κακοδιαχείρισης αλλά µόνο σε υποβολή προτάσεων.

Όσον αφορά δε στην αναφορά στο δηµοσίευµα ότι ακόµη και για τις περιπτώσεις που ο ΟΑΣΘ προσέφυγε στη διαδικασία δηµοσίου διαγωνισµού, έχει δήθεν «καταφύγει στη χρονική παράταση της αρχικής σύµβασης αποφεύγοντας µία εκ νέου διαδικασία δηµόσιου διαγωνισµού (π.χ. υπ αριθµ. 838/5.12.2008 σύµβαση)» ενηµερώνουµε τον συντάκτη αυτού, ο οποίος προηγουµένως δεν ζήτησε τη γνώµη του Οργανισµού µας, όπως επιβάλλεται από τους Κανόνες δεοντολογίας, ότι σύµφωνα µε τις Τελικές Ρυθµίσεις (Κεφάλαιο Γ) του Κανονισµού Προµηθειών του Οργανισµού, στην παράγραφο µε τίτλο «Επέκταση Συµβάσεων» το ∆ιοικητικό Συµβούλιο του ΟΑΣΘ δύναται να εγκρίνει την επέκταση της σύµβασης έως και το 100% του αντικειµένου αυτής, µε τους ίδιους όρους και το ίδιο κόστος όταν πρόκειται να καλυφθούν επείγουσες, έκτακτες ή απολύτως εξειδικευµένες ανάγκες του Οργανισµού (Πράγµα ΤΟ ΟΠΟΙΟ αναφέρουν και σι επιθεωρητές - ελεγκτές στην έκθεσή τους), όπως έγινε εν προκειµένω στην παραπάνω σύµβαση για τρεις µόνο µήνες και προκειµένου να ολοκληρωθούν σι διαδικασίες ανάδειξης νέου εργολάβου λόγω επανάληψης του διαγωνισµού.

Καύσιµα

Εξάλλου, ο ΟΑΣΘ από την 18.06.2007 έχει υπογράψει σύµβαση µε την «ΕΚΟ ΑΒΕΕ» και την «ΕΙΙΡΟΜΑΤ», η οποία αφορά στην ηλεκτρονική διάθεση Καυσίµων σε όλα τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα του Οργανισµού (επιβατικά φορτηγά και σε ένα ειδικά διασκευασµένο λεωφορείο για τη µετακίνηση των Α.µε.Α.) και όχι των λεωφορείων του, προµήθεια των οποίων (λεωφορείων) σε καύσιμα γίνεται μόνο με διεθνή δημόσιο διαγωνισµό, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις της Οικονομικής Συμφωνίας (Ν. 2898/2001) και τον Κανονισμό Προμηθειών του ΟΑΣΘ, ο δε ανεφοδιασμός των οποίων γίνεται από ειδικές εγκαταστάσεις εντός των Αμαξοστασίων του Οργανισμού µας για τις οποίες ο ΟΑΣΘ έχει άδεια λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίµου. Για το λόγο αυτό η δαπάνη αυτή  περιλαµβάνεται στις Γενικές ∆απάνες και όχι στις µεταβλητές δαπάνες στις οποίες συµπεριλαµβάνεται το σύνολο των δαπανών προµήθειας των καυσίµων κίνησης των λεωφορείων του Οργανισµού µας, για τις οποίες ουδεµία παρατήρηση υπάρχει στην έκθεση των επιθεωρητών -ελεγκτών.

Κατά συνέπεια δεν κατανοούµε πως «µαγειρεύουµε τα δελτία καυσίµων των λεωφορείων ώστε να ανεφοδιάζονται οι τσέπες κάποιων», εκτός εάν ο συντάκτης του δηµοσιεύµατος κρατά στα χέρια του άλλη έκθεση ή γνωρίζει περισσότερα για το δήθεν «µεγάλο φαγοπότι» και το δήθεν «σκάνδαλο πολλών λίτρων».

Όλα τα ανωτέρω υπηρεσιακά αυτοκίνητα είναι εφοδιασµένα µε ειδικό ηλεκτρονικό κύκλωµα (τσιπ). Από τον έλεγχο που διενεργήθηκε από τους επιθεωρητές - ελεγκτές «υπήρξε συµφωνία των αναφερόµενων ποσών των παραστατικών, µε τη λογιστική εγγραφή του εκάστου λογαριασµού», όπως ρητά αναγράφεται στη σελίδα 116 της εκθέσεως, ενώ διαπιστώθηκε ότι σε ορισµένα οχήµατα υπήρξε διαφοροποίηση στην καταγραφή της ένδειξης του οδοµετρητή µεταξύ των χειρόγραφων αιτήσεων εφοδιασµού και της ηλεκτρονικής ένδειξης από την «ΕURΟΜΑΤ». Η ανωτέρω διαφοροποίηση ουδόλως επηρεάζει τον εύρυθµο και διαφανή εφοδιασµό µε καύσιµα των υπηρεσιακών οχηµάτων τον Οργανισµού.

Ενηµερώνουµε, επίσης, τον συντάκτη του δηµοσιεύµατος ότι το συνολικό κόστος της δαπάνης αυτής των καυσίµων όλων των υπηρεσιακών οχηµάτων του Οργανισµού µας ανέρχεται σε 90.434, 82 ευρώ για ολόκληρο το επίδικο έτος 2012, όπου διαπιστώνεται µόνο σε επτά (7) παραστατικά, συνολικού ύψουςς 428,08 ευρώ, η ανακολουθία της ένδειξης του οδομετρητή.

Τέλος, επισηµαίνουµε ότι όλα τα δηµοσιεύµατα, όπως και το ανωτέρω, έχουν ως µοναδικό σκοπό να προσβάλλουν κατάφωρα τη φήµη του Οργανισµού και να επηρεάσουν άµεσα την επιχειρηµατική του δράση, σπιλώνοντας την εικόνα του στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης και για αυτό ο ΟΑΣΘ επιφυλάσσεται παντός νοµίµου δικαιώµατός του, ώστε να αποκατασταθεί άµεσα η αλήθεια.