Skip to main content

Από το τυροπιτάδικο των Μαλγάρων στα 3 εργοστάσια της Ελληνικής Ζύμης

Η πορεία του Μιχάλη Αραμπατζή - Πώς κατάφερε να αναδειχθεί σε έναν από τους πιο ισχυρούς παίκτες στη ζύμη. Στόχος για τζίρο 80 εκατ. ευρώ το 2018.

H ιστορία για την Ελληνική Ζύμη ξεκίνησε να εκτυλίσσεται μεταπολιτευτικά. Όταν ο επικεφαλής της, Μιχάλης Αραμπατζής, άνοιξε ένα μικρό κατάστημα αρτοσκευασμάτων στα Νέα Μάλγαρα, σε ηλικία 17 ετών, το 1975.

Η μετεξέλιξη του μικρού καταστήματος των Μαλγάρων, οδήγησε στη δημιουργία ενός αρτιότερα οργανωμένου εργαστηρίου, το οποίο παρασκεύαζε μπουγάτσα και τυρόπιτα. Η εταιρεία, η οποία αποτέλεσε τον πρόγονο για το σημερινό επιχειρηματικό δημιούργημα του Μιχάλη Αραμπατζή, ήταν η Μακεδονική Σφολιάτα, η οποία ιδρύθηκε το 1978. Μϊα εταιρεία, η οποία συνέχισε να υφίσταται έως και το Μάιο του 2001, όταν ο Αραμπατζής ξεκίνησε μία νέα επιχειρηματική απόπειρα, με την Ελληνική Ζύμη.


Τα διαδοχικά φλερτ και οι συμφωνίες με τη Vivartia

Κατά καιρούς οι εταιρείες του προσέλκυαν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Πρώτος ο Σπυρος Θεοδωρόπουλος, ισχυρός ανήρ της Chipita σήμερα, ήταν εκείνος ο οποίος προσέγγισε τον Αραμπατζή το ’93, στην προσπάθειά του να εξαγοράσει την εταιρεία του. Η εξέλιξη της Μακεδονικής Σφολιάτας υπήρξε ταχεία, σε βαθμό που αποτελούσε περιζήτητο επενδυτικό προορισμό. Το ενδιαφέρον του Θεοδωρόπουλου, ο οποίος την εποχή εκείνη ήταν διευθύνων σύμβουλος στη Vivartia, ακολούθησε εκείνο του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, το 1997, όταν προσέγγισε ως επικεφαλής Vivartia, τον Αραμπατζή. Εν τέλει η Μακεδονική Ζύμη περιήλθε στην κατοχή της Γενικής Τροφίμων – Μπάρμπα Στάθης Α.Ε, θυγατρικής της Vivartia. Από τη συγκεκριμένη συναλλαγή, ο Αραμπατζής εξασφάλισε ποσοστό 23% στην Άλεσις, το οποίο το 2001 πούλησε στη Δέλτα.

Η ίδρυση της Ελληνικής Ζύμης

Τη στιγμή που αρκετοί εκτιμούσαν ότι η συγκεκριμένη κίνηση αποτελούσε το κύκνειο επιχειρηματικό του άσμα, εκείνος προχώρησε στη δημιουργία του πρώτου εργοστασίου της Ελληνικής Ζύμης, την οποία ίδρυσε την ίδια χρονιά. Το εργοστάσιο δημιουργήθηκε στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, ενώ ο ίδιος κατάφερε να εδραιωθεί σύντομα στην αγορά με τα προϊόντα της ελληνικής ζύμης, κερδιζοντας μερίδιο κατά κύριο λόγο στη Βόρεια Ελλάδα.

«Καλύψαμε τα κενά που υπήρχαν στην αγορά»

Ο Μιχάλης Αραμπατζής, όταν τον ρωτούσαν σχετικά με την επιτυχημένη του διαδρομή, την απέδιδε λακωνικά σε απλές κινήσεις που έκανε η εταιρεία του: «καλύψαμε τα κενά που υπήρχαν στην αγορά και κυρίως στην αγορά του catering».


Το νέο φλερτ με τη Vivartia

Η σχέση του επιχειρηματία από τη Θεσσαλονίκη με τους Σπύρο Θεοδωρόπουλο και Δημήτρη Δασκαλόπουλο, αποδείχτηκε άρρηκτη, καθώς το 2006, η πλευρά των δύο ανδρών της Vivartia και η πλευρά Αραμπατζή, κάθισαν εκ νέου στο ίδιο τραπέζι για να διαπραγματευτούν. Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε αυτή τη φορά η Ελληνική Ζύμη, η οποία ήδη το 2005 είχε φτάσει να καταγράφει τζίρο 18,5 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 2,3 εκατ. ευρώ.

Το 2007 υπογράφηκε προκαταρκτική συμφωνία, η οποία προέβλεπε την παραχώρηση του 49% της Ελληνικής Ζύμης στη Vivartia και αντάλλαγμα το 49% της Άλεσις-Χρυσή Ζύμη, θυγατρικής της Vivartia, στην οποία διατηρεί έως και σήμερα συμμετοχή ο Μ. Αραμπατζής.

Η ανάπτυξη και οι επενδύσεις

Χαρακτηριστικό της αναπτυξιακής στρατηγικής που ακολούθησε η επιχείρηση, είναι το γεγονός ότι στο διάστημα 2001-2004, η Ελληνική Ζύμη επένδυσε 8,5 εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση της παραγωγικής της δυναμικής, με σύγχρονο εξοπλισμό και τη δημιουργία υποκαταστημάτων στην Αθήνα και τα Ιωάννινα. Στη συνέχεια, κατά την περίοδο 2005-2013 η εταιρεία του Μιχάλη Αραμπατζή επένδυσε συνολικά 18 εκατομμύρια ευρώ για την προσθήκη νέων γραμμών παραγωγής πίτσας και κρουασάν και βελτίωση των παραγωγικών της υποδομών, ενώ το 2017, δημιούργησε την τρίτη της βιομηχανική μονάδα παραγωγής προϊόντων ζύμης στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, δαπανώντας 10 εκατ. ευρώ.

22 γραμμές παραγωγής και στα τρία εργοστάσια

Αυτή τη στιγμή η Ελληνική Ζύμη διαθέτει συνολικά 22 γραμμές παραγωγής και στα τρία της εργοστάσια, ενώ φέρνει στα ράφια των σούπερ μάρκετ 41 διαφορετικούς κωδικούς. Ας σημειωθεί ότι ένας από τους βασικούς της πελάτες είναι η Lidl, συνεργασία η οποία ξεκίνησε το 2004 και συνεχίζεται απρόσκοπτα. Οι αρχικές παραγγελίες της γερμανικής εκπτωτικής αλυσίδας, ήταν αρχικά μικρές, στη συνέχεια όμως άρχισαν να διευρυνονται με αποτέλεσμα σήμερα η Ελληνική Ζύμη, να αποτελεί έναν από τους βασικούς, ελληνικών συμφερόντων, προμηθευτές της Lidl με τη σειρά κατεψυγμένων προϊόντων ζύμης, Καρδίς. Παράλληλα όμως η Αραμπατζής, παρασκευάζει και άλλα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό της γερμανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, όπως είναι τα Culinea και Eridanous.



Εξαγωγές σε 40 χώρες

Σήμερα, τα προϊόντα της βιομηχανίας από τη Θεσσαλονίκη διατίθενται σε 40 χώρες του κόσμου, στις περισσότερες μέσω της συνεργασιας με τη Lidl, η οποία διοχετεύει τους κωδικούς σε πολλά από τα καταστήματά της. Ο Μιχάλης Αραμπατζής, είχε δηλώσει πρόσφατα σε παρουσίαση στο εργοστάσιο της εταιρείας ότι «η Lidl μας παίρνει μαζί της όπου πάει», τονίζοντας τη δυναμική της κοινής επαγγελματικής διαδρομής, που διατηρείται και εξελίσσεται τα τελευταία 14 χρόνια μεταξύ των δύο επιχειρηματικών οντοτήτων.  

Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά μεγέθη της Ελληνικής Ζύμης, κινούνται διαρκώς ανοδικά με θετικό ποσοστό μεταβολής από έτος σε έτος. Χαρακτηριστικό της ανάπτυξης που εμφανίζει η εταιρεία, είναι το γεγονός ότο ο τζίρος της το 2015 ήταν 61,6 εκατομμύρια ευρώ, το 2016, 67,2 εκατομμύρια ευρώ, το 2017 εκτιμάται ότι ανήλθε στα 72 εκατομμύρια, και το 2018 υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 80 εκατομμύρια ευρώ, ενώ όλες οι χρήσεις παραμένουν κερδοφόρες. Ας σημειωθεί ότι η κερδοφορία της τόσο στη χρήση του 2015 όσο και σε εκείνη του 2016 ανήλθε στα 5,6 εκατομμύρια ευρώ.