Skip to main content

Μεγαλύτερη συμμετοχή πολιτών για την προστασία της δημόσιας περιουσίας

Όλοι είμαστε μάρτυρες των καταστροφών και βανδαλισμών σε δημόσια κτήρια, υποδομές κτλ. Οι δήμοι αδυνατούν να τα προστατεύσουν. Μήπως μπορούμε εμείς;

Ολοκληρώθηκε σήμερα ένα σημαντικό συνέδριο στο δήμο Νεάπολης – Συκεών, που αφορά στη συμμετοχή των πολιτών στην προστασία της δημόσιας περιουσίας. Παιδικές χαρές, πάρκα, σχολεία, δημόσιοι χώροι και κτήρια, υποδομές καταστρέφονται και είναι έρμαια σε βανδαλισμούς. Οι υπηρεσίες δεν μπορούν να τα προστατεύσουν. Όμως αποτελούν περιουσία όλων μας. Μήπως τελικά μπορούμε να τα προστατέψουμε εμείς;

Στο συνέδριο επιχειρήθηκε να δοθούν απαντήσεις σε πολλά κρίσιμα ερωτήματα για το θέμα, όπως κατά πόσο μας αφορά το θέμα ως πολίτες, αν μπορούμε να προστατεύσουμε τη δημόσια περιουσία εμείς, αν θα μπορούσαμε να συμμετέχουμε ενεργά στην προστασία της και τι γίνεται στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Άλλωστε, το φαινόμενο του μη σεβασμού της δημόσιας περιουσίας είναι εκτεταμένο όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλη την Ευρώπη και εγείρονται, όπως τόνισαν οι ομιλητές, ακόμη και θέματα δημοκρατίας.

Το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης και κεντρικές εισηγήσεις πραγματοποίησαν εμπειρογνώμονες του Συμβουλίου, όπως το στέλεχος της διεύθυνσης Δημοκρατικής Διακυβέρνησης του Συμβουλίου της Ευρώπης, Jorn Fritzenkotter.

Ο δήμαρχος Νεάπολης – Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, εξήγησε ότι το συνέδριο είναι συνέχεια σειράς πρωτοβουλιών του δήμου, με στόχο την ενίσχυση της συμμετοχικότητας των πολιτών στα κοινά ζητήματα, σε όλα τα μέτωπα της καθημερινότητας. «Τα έργα που όλοι μαζί αποφασίζουμε, πρέπει και όλοι μαζί να τα προστατεύουμε από τους βανδαλισμούς και τις καταστροφές. Υπάρχουν ιδέες, υπάρχουν καλές πρακτικές και τις αναζητούμε με κάθε τρόπο, αποβλέποντας στη διεύρυνση του μεγέθους της ευαισθητοποίησης, για να γίνουμε όλοι συμμέτοχοι και ενεργοί πολίτες», είπε ο δήμαρχος.

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Αντώνης Σαουλίδης, σημειώνει ότι διεθνώς καταγράφεται μια αδρανής στάση των πολιτών απέναντι στις εξελίξεις, κι αυτό ακριβώς αναζητείται: πώς δηλαδή θα καταστούν οι πολίτες περισσότερο ενεργοί και συμμέτοχοι στο δημόσιο πολιτικό βίο, και να αναπτύξουν δράσεις μέσα από τον πυρήνα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Στην τοποθέτησή του ο κ. Δανιηλίδης εστίασε στους θεσμούς που ενισχύουν τη συμμετοχικότητα και τη διαβούλευση στο πλαίσιο λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σημείωσε ότι «από τις σημαντικότερες αλλαγές στα νέα 'όργανα διακυβέρνησης' του δήμου είναι και η δημιουργία του συμμετοχικού, διαβουλευτικού και διαμεσολαβητικού θεσμού της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης. Η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης αποτελείται από εκπροσώπους των φορέων του δήμου μας και δημότες, και γνωμοδοτεί στο Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά με τα αναπτυξιακά προγράμματα και τα προγράμματα δράσης του δήμου, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα και το Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου, για θέματα γενικότερου τοπικού ενδιαφέροντος, που παραπέμπονται σε αυτή από το Δημοτικό Συμβούλιο ή τον Δήμαρχο. Εξετάζει τα τοπικά προβλήματα και τις αναπτυξιακές δυνατότητες του δήμου και διατυπώνει γνώμη για την επίλυση των προβλημάτων και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων αυτών. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης είναι να γνωμοδοτεί στο Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά με τα αναπτυξιακά προγράμματα και τα προγράμματα δράσης του δήμου, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα και το Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου».

Στο πλαίσιο αυτό των συναποφάσεων με τους δημότες υλοποιούνται τα όποια έργα και παρεμβάσεις στο δήμο. Τα οποία όμως πρέπει και να προστατευτούν.

«Μαζί οφείλουμε να τα προστατεύσουμε. Οι πόροι για την προστασία και τη συντήρησή τους είναι περιορισμένοι, συγκεκριμένοι και σχεδόν μηδενικοί. Για το λόγο αυτό στόχος μας είναι να γίνουν όλοι οι δημότες συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας. Για το λόγο αυτό θέτουμε τη νέα τεχνολογία στην υπηρεσία του δημότη, με τη λειτουργία και αναβάθμιση της δημοτικής μας διαδικτυακής πύλης και με την πλατφόρμα ΝΟΒΟΒΙΛ (NOVOVILLE), για την αντιμετώπιση και επίλυση των προβλημάτων με τη συμβολή όλων μας. Θεωρούμε πως όλοι μας,  πέρα από χρήστες των υποδομών, οφείλουμε να είμαστε και συνδιαχειριστές», επισήμανε ο δήμαρχος.

Πεποίθηση της δημοτικής αρχής είναι  πως ο σχεδιασμός και η διαχείριση καθίστανται πιο δημοκρατικές, καθώς:

-Οι προτιμήσεις των πολιτών καταγράφονται και αποτυπώνονται στον παραγόμενο σχεδιασμό.

-Βελτιώνεται η ποιότητα των αποφάσεων: σε αυτές ενσωματώνονται προερχόμενες από την τοπική κοινωνία πληροφορίες.

-Πιστοποιούνται οι αποφάσεις: η συμμετοχή των πολιτών επικυρώνει τις διαδικασίες και λειτουργεί υποστηρικτικά στα σχέδια και στις πολιτικές που θα προκύψουν.

-Καλλιεργείται μία νέα σχέση πολίτη-δημόσιου χώρου στο πλαίσιο της οποίας η συμμετοχή του πολίτη σε όλα τα στάδια διαμόρφωσης του δημόσιου χώρου, από το σχεδιασμό έως και τη χρήση του, αυξάνουν σημαντικά τη βιωσιμότητα των παρεμβάσεων.

«Ως δημοτική αρχή σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε να αποποιηθούμε των ευθυνών μας, να 'ξεφύγουμε' των νομοθετημένων αρμοδιοτήτων μας. Επιθυμούμε όμως, από κοινού με τους πολίτες να βρούμε λύσεις για την καλύτερη διαχείριση και προστασία της δημόσιας περιουσίας. Η κατασκευή και μόνο ενός όμορφου, βιοκλιματικού, σύγχρονου κτιρίου, η ανάπλαση μίας παιδικής χαράς και η τοποθέτηση ασφαλών και πιστοποιημένων οργάνων για τα μικρά παιδιά δεν αρκούν. Το ζητούμενο είναι τι γίνεται μετά την ολοκλήρωση των έργων. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, μετά τα εγκαίνια, όταν το έργο παραδοθεί σε χρήση. Η συντήρηση και η διαχείρισή του και κυρίως η προστασία του είναι αναμφίβολα δύσκολη υπόθεση. Με τον Καλλικράτη, οι δήμοι έχουν περισσότερα ακίνητα, περισσότερα οχήματα. Οι ΟΤΑ κατέχουν μεγάλες εκτάσεις ακίνητης περιουσίας, συμπεριλαμβανομένων για παράδειγμα γης, δημοσίων κτηρίων, σχολείων», τόνισε ο κ. Σαουλίδης.

Οι νόμοι είναι ξεκάθαροι. Αρμόδιοι για την προστασία κτηρίων, υποδομών κτλ. είναι οι δήμοι. Πρακτικά όμως, όπως εξηγεί ο κ. Σαουλίδης, είναι αδύνατο να ανταποκριθούν σ' αυτή την υποχρέωση.

Οι λόγοι, όπως τους περιγράφει, είναι:

-Περιορισμένοι οικονομικοί πόροι για συντήρηση, επισκευή ή φύλαξη.

-Περιορισμένοι ανθρώπινοι πόροι, καθώς προσλήψεις ή έστω ανάθεση υπηρεσιών φύλαξης προσκρούουν σε νομοθετικούς και δημοσιονομικούς περιορισμούς.

-Έλλειψη συγκεκριμένου κατά περίπτωση πλαισίου φύλαξης των δημοτικών χώρων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι παιδικές χαρές, για τις οποίες ο Συνήγορος του Πολίτη παραδέχεται ανυπαρξία συγκεκριμένου πλαισίου περίφραξης και αφήνει τον τρόπο φύλαξης στη διακριτική ευχέρεια κάθε δήμου. «Ελάχιστες είναι οι παιδικές χαρές όπου υπάρχει φύλακας, λίγες αυτές που τις εποπτεύει κάποιος δημοτικός υπάλληλος ή εθελοντής και συνεπώς οι περισσότερες είναι ανοιχτές καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, εκτεθειμένες σε βανδαλισμούς».

«Είναι γεγονός, η δημόσια περιουσία είναι εκτεθειμένη σε καταστροφές και βανδαλισμούς, οι πόροι για την φύλαξη και προστασία της περιορισμένοι, το νομοθετικό μας πλαίσιο ανεπαρκές, επομένως μονόδρομος η συμμετοχή όλων μας», σημείωσε ο κ. Σαουλίδης.

Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες και περισσότερη δημοκρατία απαντά ο αντιδήμαρχος. «H συμμετοχή του πολίτη σε μικρές μονάδες λήψης αποφάσεων στο επίπεδο της τοπικής κοινωνίας ή σε ομάδες της κοινωνίας πολιτών ή σε εικονικούς χώρους που του προσφέρει το διαδίκτυο του δίνει τη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας με τα κέντρα λήψης αποφάσεων, 'οριζόντιας' διάδρασης με άλλους πολίτες και άσκησης εξουσίας στο τοπικό επίπεδο. Στο δήμο μας επιθυμούμε μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη συμμετοχή των πολιτών, αξιοποιώντας φυσικά τις νέες τεχνολογίες, με στόχο να σχεδιάζουμε από κοινού, να ορίζουμε τη χρήση του, αλλά και να προστατεύουμε και να προφυλάσσουμε από κοινού ό,τι σχεδιάσαμε και πετύχαμε: ένα σύγχρονο δημοτικό κτήριο, την όμορφη παιδική χαρά στη γειτονιά μας, το καταπράσινο πάρκο λίγο πιο κάτω, ανοιχτά και προσβάσιμα σε όλους, φυλασσόμενα από όλους», σημειώνει.