Skip to main content

Δήμαρχοι για Θαλάσσιο Μέτωπο Θεσσαλονίκης: Ανάγκη για ενιαίο σχεδιασμό

Από Voria.gr
Οι παρεμβάσεις των δημάρχων στην ημερίδα της Voria.gr για το Θαλάσσιο Μέτωπο της πόλης, στην κατάμεστη αίθουσα Μωρίς Σαλτιέλ του Μεγάρου Μουσικής

του Νίκου Ηλιάδη

Παρεμβάσεις στην ημερίδα της Voria.gr για το «Θαλάσσιο Μέτωπο» έκαναν και οι δήμαρχοι του πολεοδομικού συγκροτήματος των οποίων οι δήμοι έχουν μέτωπο στη θάλασσα.

Κοινή συνισταμένη των παρεμβάσεών τους ήταν η ανάγκη να μειωθεί η γραφειοκρατία καθώς και να υπάρξει επιτέλους ενιαίος σχεδιασμός και όχι αποσπασματικές πρωτοβουλίες από κάθε δήμο ξεχωριστά.

Ειδικότερα:

Ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου τόνισε ότι η κατάσταση που επικρατεί στο δυτικό θαλάσσιο μέτωπο δεν τιμά κανέναν. Υπάρχει πρόβλημα με τη ρύπανση του δυτικού θερμαϊκού κόλπου και ολόκληρου του Θερμαϊκού, υπογράμμισε, λέγοντας πως το ζήτημα πρέπει να αντιμετωπιστεί ριζικά και ουσιαστικά.

Ο κ. Κυρίζογλου επισήμανε πως το θαλάσσιο μέτωπο είναι εξόχως αυτοδιοικητικό ζήτημα. «Έτσι προσεγγίζεται σε όλες τις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις». Τόνισε ότι το κράτος αποδεικνύεται αδύναμο, ανεπαρκές και ανίκανο να αντιμετωπίσει τα προβλήματα και να σχεδιάσει και ζήτησε «να αφήσει η κεντρική διοίκηση την περιφέρεια, του δήμους, σε συνεργασία με ΤΕΕ και όλους του φορείς να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν εκείνοι το σχεδιασμό και το κράτος ας βοηθήσει εκεί που χρειάζεται. Να κάνει στην άκρη το κράτος, να βγούμε εμείς μπροστά με τη συγκρότηση ενός φορέα ώστε να λύσουμε τα προβλήματα και να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε την ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου.

Ο δήμαρχος Δέλτα Μίμης Φωτόπουλος ανέφερε ότι χωρίς το θαλάσσιο μέτωπο η Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει. Είπε πως το θαλάσσιο μέτωπο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ενιαίο, θεωρώντας ότι η ανάπλαση θα πρέπει να ξεκινά από το Αγγελοχώρι ως το Μάλγαρα και την Πιερία «διαφορετικά δεν θα γίνει τίποτε». Ανέφερε πως η ημερίδα την οποία διοργάνωσε η Voria.gr είναι ημερίδα ελπίδας.  Ο κ. Φωτόπουλος είπε ότι σήμερα τίθενται ζητήματα οραματικού χαρακτήρα που αλλάζουν τα δεδομένα της περιοχής, αναφέροντας ως παράδειγμα τη δημιουργία πάρκου στο πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά», τονίζοντας πως αυτό δεν αφορά μόνον τον ομώνυμο δήμο αλλά όλη την πόλη.

Ο δήμαρχος Δέλτα ζήτησε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό σχέδιο στο οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνεται ο προαστιακός σιδηρόδρομος που θα εξυπηρετήσει χιλιάδες πολίτες της δυτικής Θεσσαλονίκης και για τον οποίο, είπε, πως υπάρχει έτοιμο σχέδιο, με κόστος μόλις 10 εκατ. ευρώ αλλά δυστυχώς δεν υλοποιείται. Πρότεινε να περιληφθεί και ο δήμος Δέλτα στο σχεδιασμό για την θαλάσσια συγκοινωνία η οποία θα πρέπει να αναπτυχθεί ως την Πιερία. Μίλησε για την ανάγκη αξιοποίησης του πάρκου στο Δέλτα Αξιού – Αλιάκμονα στο οποίο θα πρέπει να προβλέπονται ήπιες δράσεις όπως διαδρομές περιπάτου, ποδηλάτου κ.λπ.

Ο κ. Φωτόπουλος έθεσε επίσης μια σειρά ζητήματα που αφορούν τις υδατοκαλλιέργειες, τον οικοτουρισμό, τη διαχείριση αποβλήτων, την ατμοσφαιρική ρύπανση, τη συγκοινωνιακή σύνδεση των περιοχών της δυτικής Θεσσαλονίκης με το κέντρο της πόλης.

Ο δήμαρχος Θερμαϊκού Γιάννης Μαυρομάτης είπε ότι η καρδιά της Θεσσαλονίκης χτυπά στη θάλασσα. Εξήγησε πως ο δήμος Θερμαϊκού έχει 55 χιλιόμετρα συνεχόμενης ακτογραμμής, που το καλοκαίρι είναι γεμάτος από κόσμο. Τόνισε πως «μέχρι τώρα δουλεύαμε ο κάθε δήμος χωριστά, είναι πολύ θετικό που τώρα πάει να γίνει κάτι συνολικό». Ο κ. Μαυρομάτης υπογράμμισε πως «είμαστε σε κρίσιμο σημείο. Ή θα εφαρμόσουμε πολιτικές για όλη την περιφέρεια ή διαφορετικά θα μας λιώσει η αλόγιστη και ανεξέλεγκτη ανάπτυξη». Ο δήμαρχος είπε ότι υπάρχει άμεση ανάγκη για τη βελτίωση των υποδομών. Έκανε ειδική αναφορά στο δρόμο που συνδέει το δήμο με τη Θεσσαλονίκη λέγοντας ότι είναι ένας δρόμος του 1950 στον οποίο σκοτώνονται τέσσερις άνθρωποι το χρόνο και τραυματίζονται πάνω από 250. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη σύνδεσης με το δίκτυο της ΕΥΑΘ καθώς και στους αναξιοποίητους δημόσιους χώρους (ΠΙΚΠΑ, κάμπινγκ Αγίας Τριάδας) που παραμένουν αναξιοποίητοι παρότι υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον από ιδιώτες, αλλά παρόλα αυτά οι κρατικοί φορείς δεν αποδίδει τους χώρους αυτούς στο δήμο. Ο κ. Μαυρομάτης είπε ακόμη ότι για τον υδροβιότοπο Αγγελοχωρίου έγινε ειδική περιβαλλοντική μελέτη αλλά ο δήμος δεν έχει πάρει ακόμη απάντηση. Το ίδιο, είπε, ισχύει και για τον υδροβιότοπο της Επανομής.

Ο δήμαρχος Θέρμης Θόδωρος Παπαδόπουλος είπε ότι ο δήμος Θέρμης έχει τη λιγότερη έκταση στο παραλιακό μέτωπο. Τόνισε πως είναι θετικό ότι συζητάμε, εκφράζοντας τη βεβαιότητα πως αυτή η συζήτηση «θα καταλήξει κάπου και θα συμφωνήσουμε σε ένα σχέδιο». Ζήτησε «να μην γίνει ό,τι γινόταν τα προηγούμενα χρόνια, που σπαταλήσαμε πόρους όπως στην περίπτωση της υποθαλάσσιας». Υπογράμμισε πως υπάρχει η δυνατότητα «να αναθεωρήσουμε την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης με βάση το ενιαίο θαλάσσιο μέτωπο και να εκπονήσουμε ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο». Ο κ. Παπαδόπουλος έκανε ειδική αναφορά στην ομαλή ένταξη σε αυτό το σχέδιο της έκτασης του αεροδρομίου ενώ ζήτησε να αξιοποιηθεί και η έκταση που διαθέτει το ΑΠΘ ώστε να υπάρξει αποσυμφόρηση στο campus του πανεπιστημίου. Τόνισε, τέλος, ότι «εάν παραστεί ανάγκη οι δήμοι δεν θα πρέπει να διστάσουν ακόμη και να τροποποιήσουν τα ήδη εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια».

Ο αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης Θανάσης Παππάς, ο οποίος εκπροσώπησε τον δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη, υπογράμμισε τα τεράστια γραφειοκρατικά προβλήματα που φρενάρουν την ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου. Μίλησε για την ανάγκη να υπάρξει μεταρρύθμιση των σημερινών πλαισίων βάσει των οποίων λαμβάνονται αποφάσεις. Έκανε ειδική αναφορά στην απουσία Ρυθμιστικού Σχεδίου στη Θεσσαλονίκη λέγοντας πως «υπάρχουν ευθύνες με ονοματεπώνυμο». Ζήτησε οι προτάσεις που θα εκπονηθούν να έχουν αρχή, μέση και τέλος αλλά και προοπτική υλοποίησης. «Κάνουμε βαρύγδουπες εξαγγελίες που χρειάζονται όμως καμιά 25αρια χρόνια για να υλοποιηθούν» τόνισε.

Ο κ. Παππάς είπε πως είναι μύθος ότι η Θεσσαλονίκη είναι πολυμελετημένη πόλη, λέγοντας πως δεν υπάρχει σχεδιασμός, δεν υπάρχουν έτοιμες υλοποιήσιμες μελέτες. «Σχεδιάζουμε αποσπασματικά, υλοποιούμε αργά και δειλά, δεν μπορούμε να συντηρήσουμε αυτά που φτιάχνουμε» τόνισε ο αντιδήμαρχος. Ζήτησε να παραχωρηθούν στο δήμο Θεσσαλονίκης εκτάσεις που ανήκουν σήμερα σε κρατικούς φορείς ώστε να μπορέσει να υλοποιήσει τους σχεδιασμούς του για τους οποίους έχει εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις από την ΕΤΕπ, το ίδρυμα Νιάρχος κ.λπ.

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Καλαμαριάς Παναγιώτης Θεοδοσιάδης ο οποίος εκπροσώπησε το δήμαρχο Θεοδόση Μπακογλίδη είπε ότι «συζητάμε συνεχώς για το παραλιακό μέτωπο αλλά δεν καταλήξαμε πουθενά». Εξέφρασε την ελπίδα «αυτή η τελευταία απόπειρα να έχει αποτέλεσμα». Είπε ότι θα πρέπει να εκλείψουν η γραφειοκρατία και η πολυνομία ώστε να μπορέσει να υπάρξει ενιαίος σχεδιασμός για το παραλιακό μέτωπο.

Ο δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης τόνισε ότι «αν δεν λύσουμε την απίστευτη γραφειοκρατία και τις πολλές αρμοδιότητες, όλα όσα λέμε δεν θα οδηγήσου πουθενά». Ζήτησε να υπάρξει ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο και ξεκάθαρες αρμοδιότητες.

Ο κ. Καϊτεζίδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάπλαση τη παραλίας της Πυλαίας λέγοντας πως «είναι ένα όραμα που μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Ήταν η πιο υποβαθμισμένη περιοχή, δεν υπήρχε ΓΠΣ, όλα ήταν άναρχα. Ολοκληρώσαμε το ΓΠΣ, έπειτα από 13 χρόνια» και ευχαρίστησε τον κ. Φάμελλο για την υποστήριξη του υπουργείου σ’ αυτή την προσπάθεια. Είπε πως στα σχέδια του δήμου είναι η αξιοποίηση των παλιών βιομηχανικών μονάδων (ΒΙΑΜΥΛ, SIEMENS), ενώ τόνισε πως ο σχεδιασμός του δήμου προβλέπει την απομάκρυνση των καρνάγιων που υπάρχουν στην περιοχή τα οποία είναι παράνομα καθώς δεν είναι αδειοδοτημένα.

Ο δήμαρχος παρουσίασε συνοπτικά το σχεδιασμό για τη δημιουργία μαρίνας σκαφών, δυναμικότητας 470 σκαφών για την οποία, όπως είπε, χρειάστηκε έγκριση από 32 υπηρεσίες από οκτώ συναρμόδια υπουργεία. Τόνισε πως ενώ έπειτα από οκτώ χρόνια ο φάκελος βρίσκεται από τον Απρίλιο στο γραφείο της αρμόδιας υπουργού, ωστόσο δεν προχωρά. «Το έργο αυτό δεν στοιχίζει ούτε ένα ευρώ στο ελληνικό δημόσιο, θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης. Πρόκειται για επένδυση 40 εκατ. ευρώ, 100% ιδιωτική, η οποία θα δημιουργήσει δεκάδες θέσεις εργασίας». Τέλος, αναφέρθηκε στην ανάγκη επέκτασης του μετρό ως το αεροδρόμιο.