Skip to main content

Δορυφορικά διόδια αλά Γερμανία η πρόταση Σπίρτζη για την Εγνατία Οδό

Εφαρμογή του γερμανικού μοντέλου στην Εγνατία Οδό η λύση που εξετάζει το υπουργείο Υποδομών. Οριστική απόρριψη της πρότασης για 20 επιπλέον σταθμούς.

Στις καλένδες φαίνεται ότι παραπέμπεται η πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ για την τοποθέτηση 20 επιπλέον πλευρικών σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό, που συνάντησε την οργισμένη αντίδραση των φορέων και των πολιτών της Βόρειας Ελλάδας (όπως διαβάσατε στη Voria.gr) αλλά και την κατηγορηματική άρνηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη.

Μάλιστα, οι πληροφορίες της Voria.gr αναφέρουν ότι σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε προ ολίγων ημερών στην Αθήνα, παρουσία των επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, ο υπουργός έδειξε διατεθειμένος  να προχωρήσει σε πλήρη ανατροπή των μέχρι τώρα δεδομένων, προτείνοντας την εφαρμογή συστήματος αναλογικών ηλεκτρονικών διοδίων μέσω δορυφόρου.

Ένα τέτοιο μοντέλο διοδίων εφαρμόζεται στη Γερμανία, προς το παρόν μόνο για τα  φορτηγά, εγχώρια και αλλοδαπά, άνω των 7,5 τόνων, συνδυάζοντας για πρώτη φορά σε ένα σύστημα, τον εντοπισμό μέσω δορυφόρου με τη σύγχρονη τεχνολογία ασύρματων τηλεπικοινωνιών. Συγκεκριμένα, κάθε φορτηγό που διέρχεται στους μεγάλους οδικούς άξονες φέρει ένα μηχανάκι (On Board Unit - OBU) που επιτρέπει στην εταιρεία διαχείρισης των διοδίων, μέσω του δορυφόρου, να υπολογίζει με ακρίβεια την απόσταση που διανύει εντός του αυτοκινητοδρόμου, επιβάλλοντας και την αντίστοιχη χρέωση. Για την αποτροπή της διαφυγής εσόδων (εάν π.χ. κάποιος θέσει εκτός λειτουργίας το OBU) χρησιμοποιούνται και κάμερες που φωτογραφίζουν σε διάφορα σημεία τα διερχόμενα φορτηγά, με το ποσοστό μη συμμόρφωσης, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει η διαχειρίστρια εταιρεία, να κινείται κάτω από 1%.

Βέβαια, ένα τέτοιο σύστημα εγείρει ζητήματα με τα προσωπικά δεδομένα, που ο υπουργός ευελπιστεί ότι θα ξεπεραστούν, προκειμένου να εφαρμοστεί ακολούθως σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.

Δεν αποκλείεται, μάλιστα, αυτό το σχέδιο Σπίρτζη να αποτελεί τον λόγο για τον οποίο καθυστερεί η υπογραφή για την κατασκευή τεσσάρων σταθμών με τους αναδόχους, καθώς με την εφαρμογή των ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων οι σταθμοί δεν θα έχουν χρησιμότητα.

Να σημειωθεί ότι με βάση τον προηγούμενο σχεδιασμό, που από άλλες πηγές θεωρείται ακόμα ο πιθανότερος προς εφαρμογή, η Εγνατία Οδός ΑΕ πρέπει να τοποθετήσει, στους οκτώ υφιστάμενους σταθμούς, δέκα επιπλέον μετωπικούς σταθμούς, για τους τέσσερις εκ των οποίων -Παμβώτιδα (στα Ιωάννινα), Μέστη (στην Ξάνθη), Ιεροπηγή (κάθετος άξονας Σιάτιστα-Ιεροπηγή) και Εύζωνοι (κάθετος άξονας Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι)- εκκρεμεί, όπως προαναφέρθηκε, η υπογραφή των συμβάσεων με τους αναδόχους.

Επίσης έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για την κατασκευή δύο νέων σταθμών στον Αλιάκμονα και το Βενέτικο και απομένει η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την προκήρυξη των σταθμών σε Καβάλα, Ασπροβάλτα, Στρυμονικό και Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ αμφισβητεί την αποδοτικότητα των σταθμών σε Αλιάκμονα και Βενέτικο, προτείνοντας αντί αυτών σταθμούς σε Σιάτιστα και Αρδάνιο Έβρου(από τη δυτική πλευρά).

Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική κυβέρνηση υποχρεούται να έχει ολοκληρώσει την παραχώρηση της λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού μέχρι τις αρχές του 2018. Και εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι προαπαιτούμενο της συμφωνίας με τους δανειστές είναι ακριβώς αυτή η παραχώρηση και όχι η όψιμη πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ, κατόπιν πιέσεων μερίδας των ενδιαφερόμενων παραχωρησιούχων, για τα 20 επιπλέον διόδια που προκάλεσε τις σφοδρές αντιδράσεις και απορρίφθηκε από τον υπουργό.

Οι τελευταίες εκτιμήσεις, πάντως, λένε ότι ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη δύσκολα θα πραγματοποιηθεί μέσα στον Απρίλιο, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, με πιθανότερο νέο χρονικό ορόσημο τις αρχές του καλοκαιριού.