Skip to main content

Πλάνο επενδύσεων της Ferrovie σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ενδιαφέρον για EEΣΣΤΥ

Οι Ιταλοί που κατέθεσαν προσφορά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την ΕΕΣΣΤΥ. Στα σχέδια τις FS Italiane μεγάλες επενδύσεις.

Μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ θα προκηρύξει νέο διαγωνισμό πώλησης της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού, ενώ οι πληροφορίες της Voria.gr λένε πως και για αυτή την εταιρεία, ενδιαφέρον θα εκδηλώσουν οι Ιταλοί της Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. που παίρνουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι διαδικασίες αυτή τη φορά για την ΕΕΣΣΤΥ εκτιμάται ότι θα τρέξουν και μάλιστα γρήγορα αφού οι δύο εταιρείες, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, έχουν εξ αντικειμένου κοινή μοίρα και οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές της πρώτης, χρειάζονται τη δεύτερη που και αυτή, θέλει την ανάπτυξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είναι ο βασικός της πελάτης.

Μένει να διαπιστωθεί αν στο νέο διαγωνισμό θα επανέλθουν οι Γάλλοι της Alstom, αυτοί δηλαδή που θεωρούνταν οι πιο πιθανοί αγοραστές στο διαγωνιστικό γύρο που έληξε στις 6 Ιουλίου, χωρίς ούτε μια δεσμευτική προσφορά για την ΕΕΣΣΤΥ.

Ωστόσο, παρά το απογοητευτικό αποτέλεσμα για την ΕΕΣΣΤΥ, η προσφορά των Ιταλών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως και πιθανότατα θα αποδειχθεί, είναι αυτή που τελικώς θα ανοίξει το δρόμο και για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ.

Σύμφωνα με την ίδια έγκυρη πηγή η FS Italiane, έχει πάρει εγκρίσεις από Τράπεζες για δάνεια που φθάνουν έως και το 1 δισ. ευρώ, καθώς έχει ήδη καταστρώσει πλάνο μεγάλων επενδύσεων. Το ποσό αυτό, είναι πολύ μεγάλο, αλλά και οι επενδύσεις που απαιτούνται στο σιδηρόδρομο είναι της τάξης των εκατοντάδων εκατομμυρίων, με τη διαφορά φυσικά, ότι τα μεγάλα έργα υποδομών στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, πρέπει να τα εκτελέσει η ΕΡΓΟΣΕ.

Εν τούτοις, πολλές υποθέσεις μπορούν να γίνουν για τον επενδυτικό σχεδιασμό της FS Italiane καθώς ο όμιλος έχει 11 θυγατρικές και δραστηριοποιείται στα logistics, βεβαίως και στην τεχνική υποστήριξη του σιδηροδρομικού έργου, αλλά και στην ανάπτυξη και διαχείριση σταθμών.

Εχθές, από την FS Intaliane εκδόθηκε ένα δελτίο Τύπου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την απόκτησή της στο επόμενο διάστημα, στο οποίο Δελτίο, ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου κ. Renato Mazzoncini σημειώνει ότι "αυτή η συμφωνία εντάσσεται στο βιομηχανικό σχέδιο του Ομίλου που θα παρουσιαστεί το Σεπτέμβριο και το οποίο εστιάζει στη διεθνή ανάπτυξη".

Τη δήλωση του κ. Mazzoncini, συμπλήρωνε η δήλωση της προέδρου Gioia Ghezzi , που τόνισε ότι η υψηλή σιδηροδρομική τεχνολογία του Ομίλου θα φέρει τις αλλαγές που χρειάζεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσθέτοντας ότι οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι θα ωφεληθούν από την μεγάλη σημασία που δίνει ο FS Italiane στην αξιολόγηση και αξιοποίηση του προσωπικού, Όμιλος που για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά αναδείχθηκε Επιλεγμένος Καλύτερος Εργοδότης.

Από τη στιγμή ανακοίνωσης του αποτελέσματος του διαγωνισμού, αυτό που έχει απασχολήσει την ελληνική κοινή γνώμη, είναι το τίμημα που προσέφεραν οι Ιταλοί για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή τα 45 εκατ ευρώ. Είναι λίγα, είναι πολλά ή μήπως τελικά δε θα έπρεπε να πουληθεί η εταιρεία;

Το αν θα έπρεπε ή όχι να πουληθεί απαντάται από μόνο του, αν σκεφθούμε ότι σε διαφορετική περίπτωση, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έπρεπε να επιστρέψει στο ελληνικό δημόσιο 750 εκατ. παράνομων κρατικών ενισχύσεων. Μόνο σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης, η ΕΕ δεν θα πίεζε για την επιστροφή αυτού του ποσού, πέραν του ότι υπάρχουν και οι μνημονιακές δεσμεύσεις. Αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν πωλείτο, θα οδηγείτο σε βέβαιο αδιέξοδο.

Όσο για την προσφορά των 45 εκατ. ευρώ να σημειώσουμε, πως βάσει εγκυρότατων πληροφοριών, οι ανεξάρτητοι αποτιμητές είχαν δηλώσει ότι κάθε ποσό άνω των 40,5 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να θεωρηθεί ικανοποιητικό. Συνεπώς τα 45 εκατομμύρια είναι αρκετά πάνω από το όριο που τέθηκε ως αποδεκτό.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λόγω της ζημίας που υπέστη από το κλείσιμο της Ειδομένης, φέτος το πιθανότερο είναι να επιστρέψει στο "κόκκινο", ενώ δεν πρέπει να παραβλέπεται η κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου. Αρκεί να αναφερθεί ότι ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση στο βασικό άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας, έργο που ήταν προγραμματισμένο να τελειώσει το 2008, μετά πήγε για το 2011 και ακόμη βρίσκεται σε εξέλιξη.

Ποια λοιπόν είναι η αξία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σήμερα; Η αξία της εταιρείας, είναι τα φορτία της Cosco και κυρίως είναι η προβολή της αξίας που θα έχει σε μέλλοντα χρόνο αν γίνουν έργα απαραίτητα, στη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, στη προμήθεια σύγχρονων βαγονιών κ.αλ., έργα για να αποκτήσει η Ελλάδα ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο.