Skip to main content

Εγκρίνεται από το ΚΥΣΕΑ η συμφωνία-πλαίσιο για το Σκαραμαγκά

Ο υπουργός Εθν. Άμυνας δήλωσε πως στόχος της κυβέρνησης είναι να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον και ξεκαθάρισε πως δεν υπήρξαν πιέσεις από τη Γερμανία.
Αύριο εγκρίνεται από το ΚΥΣΕΑ η συμφωνία-πλαίσιο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και το πρόγραμμα των υποβρυχίων, για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού.

Για το θέμα θα υπάρξει σύσκεψη της διυπουργικής επιτροπής στο υπουργείο Οικονομικών και στη συνέχεια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού θα ενημερώσουν την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Οι εξελίξεις γύρω από το θέμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ήταν το αντικείμενο της συνέντευξης που έδωσε το μεσημέρι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Σημειώνεται ότι το συνολικό κόστος του προγράμματος ναυπήγησης τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214 και εκσυγχρονισμού 3 υποβρυχίων τύπου 209, που είχαν ανακοινωθεί τα έτη 2000 και 2002, είχε ανέλθει στα 2 δισ. 838 εκατομμύρια ευρώ και μέχρι το 2008 είχαν ήδη καταβληθεί 2 δισ. 32 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να έχει παραληφθεί τίποτε από την Ελλάδα.

Ο κ. Βενιζέλος παρατήρησε ότι «στόχος μας, επιλύοντας το πρόβλημα, δεν ήταν να αναδείξουμε τις ευθύνες, αλλά να προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον και το συμφέρον του Πολεμικού Ναυτικού».

Παράλληλα διαβεβαίωσε ότι δεν υπήρξαν πιέσεις από τη γερμανική κυβέρνηση για το θέμα.

Επίσης διευκρίνισε ότι οι συναντήσεις υπουργών της κυβέρνησης στο Αμπου Νταμπί, όπως και η επίσκεψη εμπορικής αντιπροσωπείας του Αμπου Νταμπί στην Ελλάδα δεν σχετίζονται με τις εξελίξεις στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο κ. Βενιζέλος για τη συμφωνία-πλαίσιο:

- Το 75% των μετοχών των Ναυπηγείων μεταβιβάζεται στην εταιρεία Αμπου Νταμπί Μάριτάιμ,

- Το ελληνικό δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα άσκησης βέτο εσαεί, όσον αφορά στη περαιτέρω μεταβίβαση των μετοχών,

- Το ελληνικό δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα άσκησης βέτο, όσον αφορά στα πρόσωπα που στελεχώνουν το ΔΣ της εταιρείας,

- Αίρεται η πρόταση της Αμπου Νταμπί Μάριταιμ για απόλυσεις 350 εργαζομένων,

- Η ελληνική πλευρά θα παραλάβει το 1ο υποβρύχιο Παπανικολής - το οποίο είχε παρουσιάσει προβλήματα - με σκοπό την πώλησή του σε τρίτη χώρα. Το συγκεκριμένο υποβρύχιο έχει την πιστοποίηση του γερμανικού νηογνώμονα, αλλά για την παραλαβή του θα ζητηθεί νέα πιστοποίηση από το γερμανικό νηογνώμονα και το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Όσον αφορά στην προοπτική πώλησής του, ο κ. Βενιζέλος είπε ότι «μου μεταφέρεται η αίσθηση από τους γνωρίζοντες ότι υπάρχουν διαθέσιμοι αγοραστές. Η ελληνική πλευρά προσδοκά να πουλήσει το υποβρύχιο σε ποσό μεγαλύτερο των 300 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό στο οποίο κοστολογείται από τη γερμανική πλευρά».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Βενιζέλος είπε ότι εάν δεν πραγματοποιηθεί η πώλησή του και η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού ζητήσει να ενταχθεί στη δύναμη του Στόλου, τότε το θέμα θα απασχολήσει το υπουργικό συμβούλιο.

- Το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει 3 νέα υποβρύχια τύπου 214 και ένα τύπου 209 που έχει εκσυγχρονιστεί,

- Η Ελλάδα θα παραγγείλει άλλα δύο νέα υποβρύχια τύπου 214 έναντι του εκσυγχρονισμού των άλλων δύο υποβρυχίων τύπου 209.

Η τιμή κόστους των νέων υποβρυχίων ανέρχεται σε 500 εκατομμύρια ευρώ, έκαστο, όταν σε τιμές 2001 η τιμή του ήταν 463,25 εκατομμύρια ευρώ. Η συνολική επιβάρυνση του ελληνικού δημοσίου, αν ληφθούν υπόψη το χρέος προς τη γερμανική πλευρά, που αφορά μεταξύ άλλων στα ανταλλακτικά και τον εκσυγχρονισμό των άλλων δυο υποβρυχίων τύπου 209 - που δεν θα γίνει- και την πώληση του υποβρυχίου Παπανικολής, θα ανέλθει σε 165 εκατομμύρια ευρώ.

Τα ανταλλακτικά θα διατεθούν στο εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο και στα άλλα δύο υποβρύχια που δεν θα εκσυγχρονιστούν.

Το πρόγραμμα πληρωμών είναι 9ετούς διάρκειας και το ετήσιο κόστος θα κυμαίνεται από 50 έως 200 εκατομμύρια ευρώ.

Η γερμανική πλευρά έχει προτείνει καλύτερες πληρωμές για τα δύο πρώτα χρόνια για τη ναυπήγηση των νέων υποβρυχίων.

- Τα περιουσιακά στοιχεία των Ναυπηγείων που αφορούν σε μη στρατιωτικές δραστηριότητες θα εκποιηθούν.

- Στα Ναυπηγεία χορηγείται δάνειο 20 εκατομμύρια ευρώ για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, μέχρι την υπογραφή της τελικής συμφωνίας σε 4-5 μήνες. Η τελική συμφωνία θα επικυρωθεί από τη Βουλή.

Ως δικλείδες ασφαλείας για την προοπτική των Ναυπηγείων, ο κ. Βενιζέλος ανέφερε το 9ετές πρόγραμμα για τη ναυπήγηση των δύο νέων υποβρυχίων, τις κατασκευές ή επισκευές πολεμικών πλοίων για την κάλυψη αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού και το πρόγραμμα δράσης της Αμπου Νταμπί Μάριταιμ για πωλήσεις προς τρίτους.

Ο κ. Βενιζέλος ξεκαθάρισε ότι δεν θίγεται το πρόγραμμα ναυπήγησης των τεσσάρων φρεγατών από τη Γαλλία.

Εξάλλου, με αφορμή την αύξηση της τουρκικής δραστηριότητας στο Αιγαίο, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας επανέλαβε ότι παρακολουθούμε με πολύ μεγάλη προσοχή όλα τα συμβαίνοντα στο Αιγαίο με στρατηγική ψυχραιμία και εγρήγορση, ενώ επεσήμανε την ανάγκη να αποφευχθεί η εξαγωγή της έντασης -που υπάρχει στο εσωτερικό της Τουρκίας- στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Σε ερώτηση για τη μη ένταξη παραγωγικών ομάδων στο φορολογικό σύστημα από φέτος, ο κ. Βενιζέλος σχολίασε ότι ο ίδιος ήθελε να εφαρμοστεί το φορολογικό σύστημα για αυτές τις ομάδες για τα εισοδήματα του 2009, ωστόσο, είπε, πολλές παραγωγικές ομάδες τόνιζαν ότι παραβιάζεται το πλαίσιο ασφάλειας δικαίου.

Το φορολογικό σύστημα θα πρέπει να αποτελέσει μία μεγάλη εθνική κοινωνική συμφωνία ριζοσπαστικής αναδιανομής και μετάβασης από την παράνομη οικονομία στην επίσημη οικονομία, πρόσθεσε.

Τέλος, όσον αφορά στην ελληνική δύναμη στο Αφγανιστάν, ο κ. Βενιζέλος διευκρίνισε ότι δεν αλλάζει η αποστολή της και ισχύουν οι εθνικοί περιορισμοί.

Το θέμα που συζητείται είναι αν η εκπαίδευση των Αφγανών πιλότων στα μεταφορικά αεροσκάφη C-27J Spartan θα γίνει στην Ελλάδα, όπως προτείνει η ελληνική πλευρά, ή στην Καμπούλ.