Skip to main content

Πώς θα είναι βιώσιμη η Εγνατία Οδός ΑΕ μετά την παραχώρηση

Η μεγάλη τεχνική εταιρεία εξετάζει τις δυνατότητες ενίσχυσης του χαρτοφυλακίου της. Δηλώσεις στη Voria.gr της διευθύνουσας συμβούλου Ρ. Καλφακάκου.

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι μία τεχνική εταιρεία του δημοσίου με εμπειρία και τεχνογνωσία στο μάνατζμεντ μεγάλων έργων, που αναζητεί νέα έργα για το χαρτοφυλάκιό της, προκειμένου να στηρίξει τη λειτουργία της η οποία προς ώρας βασίζεται σε ορισμένες συμβάσεις - γέφυρα (phasing) για μέχρι το 2017.

Ενώ λοιπόν μπροστά της η εταιρεία έχει την παραχώρηση σε ιδιώτη του μεγάλου της αντικειμένου, δηλαδή του οδικού άξονα της Εγνατίας και των βασικών καθέτων του, επιδιώκει να αναπτύξει δραστηριότητα αφού στο επόμενο δωδεκάμηνο τα έργα που έμειναν με phasing θα ολοκληρωθούν. Τέτοια έργα-γέφυρες που ακόμη της εξασφαλίζουν αντικείμενο, είναι η αναβάθμιση της Δυτικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, σε καθέτους άξονες τα τμήματα Κορομηλιά- Κρυσταλλοπηγή και Αρδάνιο- Ορμένιο, έργα περιβάλλοντος σε νησιά.

Οι δυσκολίες

Το ζήτημα για την Εγνατία Οδος Α.Ε είναι σοβαρό, είναι ζήτημα ύπαρξης και αξιοποίησης ενός μηχανισμού μελετών και διαχείρισης μεγάλων έργων με πολύτιμη τεχνογνωσία και εμπειρία.

Eίναι ζήτημα σοβαρό, κρίσιμο και δύσκολο γιατί λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το 2016 είναι 6,7 δισ. από τα οποία τα 6 δισ. θα διατεθούν για τη συγχρηματοδότηση του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και κυρίως για το κλείσιμο έργων που έρχονται από την περίοδο ΕΣΠΑ 2007-2013. Σε έργα που θα χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά με εθνικούς πόρους θα δοθούν μόλις 750 εκατ. ευρώ.

Πέραν αυτού, το νέο ΕΣΠΑ, δηλαδή το ΣΕΣ 2014-2020 δεν εστιάζει σε βαριές υποδομές αλλά στρέφεται περισσότερο στην ενίσχυση της καινοτομίας, της εξωστρέφειας, της πράσινης επιχειρηματικότητας. Σε αυτό λοιπόν το πλαίσιο η διοίκηση της Εγνατίας Οδός ΑΕ προσπαθεί να βρει και να εντάξει έργα στο χαρτοφυλάκιό της, όπως εξηγεί η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας καθ. Ρία Καλφακάκου.

Έργα σε Ελλάδα και εξωτερικό

"Τα στελέχη της εταιρείας προχωρούν σε μία καταγραφή των έργων, εκτός Ελλάδας, που θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε και να αναλάβουμε. Η Εγνατία Οδός Α.Ε. έχει ήδη δραστηριοποιηθεί στα Βαλκάνια όπως είναι γνωστό, αλλά υπάρχουν projects που θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε και στη Ρωσία, ενδεχομένως και στην Αίγυπτο ενώ είναι βέβαιο ότι μελλοντικά πολλά κεφάλαια θα επενδυθούν για την ανασυγκρότηση των χωρών της Μέσης Ανατολής που έχουν πληγεί από εμφυλίους και συρράξεις" είπε στη Voria.gr η κ. Καλφακάκου προσθέτοντας:

"Βεβαίως διεκδικούμε έργα και στο εσωτερικό, στοχεύοντας μάλιστα και σε έργα που θα δώσουν στην εταιρεία αντικείμενο σε βάθος χρόνου. Στα έργα, με χρονική προοπτική, είναι οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας, έργο πανελλαδικής εμβέλειας, είναι επίσης το έργο των ηλεκτρονικών διοδίων που μπορούμε να αναλάβουμε τη μελέτη και εφαρμογή του ακόμη και στους άξονες που έχουν οι παραχωρησιούχοι.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας καθ. Ρία Καλφακάκου

 

"Είναι επίσης έργα τοπικά ή περιφερειακά, όπως η συγκοινωνιακή και χωροταξική μελέτη που χρειάζεται η Θεσσαλονίκη, την οποία μπορούμε να εκτελέσουμε συνεργαζόμενοι με την Αττικό Μετρό Α.Ε. Είναι έργα σύνδεσης λιμένων με εθνικούς οδικούς άξονες, όπως το μελετητικό έργο σύνδεσης της 6ης προβλήτας του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ. Γι' αυτό το συγκεκριμένο έργο, που μας ενδιαφέρει να προχωρήσει, θα πρέπει να εξετασθούν με μεγαλύτερη λεπτομέρεια τεχνικές και νομικές λεπτομέρειες.

"Επιπλέον, η εταιρεία μπορεί να αναλάβει και άλλα έργα οδικά και περιβαλλοντικά σε νησιά, αλλά και έργα στον άξονα της πολιτιστικής διαδρομής της Εγνατίας Οδού".
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Εταιρεία, εν' οψει του ΣΕΣ 2014-2020, είχε προ τριετίας κάνει ένα κατάλογο με έργα σε Ήπειρο, Μακεδονία και Θράκη, που πρότεινε την ένταξή τους. Αυτά τα έργα συμποσούνται σε 2,4 δισ. ευρώ. Πέραν του ότι πολλά από αυτά δεν ωρίμασαν στο διάστημα που μεσολάβησε γιατί δεν προχώρησαν μελετητικά, δεν μπορούν και αυτά που είναι ώριμα, να ελπίζουν στην εξεύρεση χρηματοδοτικών πόρων.

Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του αρμόδιου υπουργείου το "ΕΠ Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανροάπτυξη", για υποδομές μεταφορών έχει ένα προϋπολογισμό 3 δισ, από τα οποία το 1 δισ. θα διατεθεί σε έργα μετρό, 1 δισ. ακόμη σε σιδηροδρομικά και 1 δισ. σε έργα οδοποιίας. Στελέχη της Ε.Ο.Α.Ε., που γνωρίζουν το χάρτη των οδικών σε όλη τη χώρα, εκτιμούν ότι το πολύ 100-150 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για έργα που έχουν προταθεί στο βορειοελλαδικό άξονα.

Σε αυτά που θα υλοποιηθούν είναι οι υποδομές για τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, έργο ενταγμένο στο ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας, με τις περισσότερες μελέτες ολοκληρωμένες και τις υπόλοιπες να παραδίδονται εντός του 2016.

Επίσης, άμεσα θα δημοπρατηθεί το έργο Δημάριο- Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, στο πλαίσιο του Interreg , ενώ μέσω του Ιnterreg Ελλάδας- Βουλγαρίας επιδιώκεται να γίνουν οι μελέτες για τη βελτίωση της σύνδεσης Ηγουμενίτσας- Σαγιάδας- Μαυροματίου.

Ώριμο έργο είναι η Περιαστική Οδός Σερρών που μένει όμως εκτός προγράμματος, ενώ χρηματοδότηση δεν υπάρχει και για το Νιγρίτα- Σοχός- Α/Κ Βαιχωρίου, όπως εκτός χρηματοδότησης είναι και το ώριμο έργο της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.