Skip to main content

Εγνατία Οδός: Στον αέρα ο διαγωνισμός για συντήρηση και διόδια

Ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 180 εκατ.ευρώ για διάρκεια 18 μηνών. Έργα και βαριάς συντήρησης. Τα ηλεκτρονικά διόδια θα προλάβουν τα μετωπικά.

Βγήκε στον αέρα ο διαγωνισμός «δύο σε ένα», που αφορά την ανάδειξη αναδόχου για τα έργα συντήρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού και, την κατασκευή των υπολοίπων, ανεκτέλεστων, σταθμών διοδίων  που έχουν υποχρέωση κυβέρνηση, ΤΑΙΠΕΔ και εταιρεία, να προχωρήσουν ενόψει της παραχώρησης της Εγνατίας.

Ο διαγωνισμός «πακέτο», αφορά περίοδο 18 μηνών και έχει συνολικό προϋπολογισμό 180 εκατομμυρίων, από τα οποία 40 εκατ. ευρώ αφορούν τους υπολειπόμενους σταθμούς διοδίων, τέσσερις μετωπικούς και 20 πλευρικούς.

Η τριετής σύμβαση που έχει η Εγνατία Οδός Α.Ε. για τη συντήρηση του οδικού άξονα, λήγει τον Μάρτιο και οπωσδήποτε πρέπει να υπογραφεί νέα, για τον πρόσθετο δε λόγο ότι σε ορισμένα σημεία του οδικού άξονα επιβάλλεται να εκτελεστούν και εργασίες βαριάς συντήρησης. Σύμφωνα με πηγές της Εγνατίας Οδού το γεγονός ότι πέραν της τακτικής συντήρησης πρέπει να γίνουν, τμηματικά, εργασίες και βαριάς συντήρησης ( π.χ. ασφαλτικά), είναι αυτό που ανεβάζει τον προϋπολογισμό στα 140 εκατ. ευρώ, ενώ το προϋπολογισθέν κόστος για τους ανεκτέλεστους σταθμούς διοδίων, δηλαδή τα 40 εκατ. ευρώ, είναι στα επίπεδα που είχε από αρκετούς μήνες πριν εκτιμηθεί.

Σημειώνεται ότι ο συμβατικός προϋπολογισμός των έργων συντήρησης, για την τριετή περίοδο που λήγει τον Μάρτιο του 2018, ήταν κάτι παραπάνω από 60 εκατ. ευρώ. Υποστηρίζεται από στελέχη της εταιρείας ότι ο λογαριασμός της τριετίας θα ήταν υψηλότερος αν δεν είχαν καθυστερήσει έργα ανάταξης του οδικού δικτύου, σε παλαιότερα τμήματα της Εγνατίας. Οι καθυστερήσεις αυτές οφείλονται, πάντοτε σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στο ότι τα έργα συνδέθηκαν με το ζήτημα του διαγωνισμού παραχώρησης του Άξονα.

Ο ανάδοχος της νέας σύμβασης συντήρησης και διοδίων αναλαμβάνει έργο για 18 μήνες με την πρόβλεψη ότι η σύμβαση θα λυθεί εάν στο ενδιάμεσο διάστημα αναδειχθεί ανάδοχος στο διαγωνισμό που πρόκειται να προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Σε αυτό πάντως το διάστημα των 18 μηνών, ο ανάδοχος σε ό,τι αφορά τους σταθμούς διοδίων, θα πρέπει να ολοκληρώσει τις μελέτες για τους 20 σταθμούς πλευρικών διοδίων και να τα κατασκευάσει. Επίσης, θα πρέπει να κατασκευάσει τους τέσσερις μετωπικούς σταθμούς διοδίων που υπολείπονται στο δίκτυο της Εγνατίας, δηλαδή σε Στρυμονικό, Καβάλα, Αρδάνιο και Σιάτιστα, όταν μάλιστα οι δύο τελευταίοι πρέπει να μελετηθούν(σσ αρχίζει σε περίπου ένα μήνα να κατασκευάζεται ο σταθμός σε Ασπροβάλτα).

Το παραπάνω «πακέτο» είναι εξαιρετικά μεγάλο για να υλοποιηθεί σε διάστημα ενάμισι έτους, τόσο στο μέρος που αφορά τη συντήρηση, όσο και στο μέρος που αφορά τους σταθμούς διοδίων.

Βεβαίως αν ληφθεί υπόψη η πρακτική των τεχνικών εταιρειών να καταθέτουν οικονομικές προσφορές με μεγάλες εκπτώσεις, τα 140 εκατ. της συντήρησης μπορεί να μειωθούν ως και κατά 40%-50% στον τελικό συμβατικό προϋπολογισμό, αλλά και πάλι θα πρέπει να συνεκτιμηθεί η δυνατότητα του αναδόχου στην ανά έτος απορρόφηση κονδυλίων και εκτέλεση έργου.

Πέραν αυτού, στο επίσης πολύ κρίσιμο θέμα των σταθμών διοδίων, είναι βέβαιο ότι  ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, που δημοσιεύεται αύριο Πέμπτη ή μεθαύριο Παρασκευή, θα προλάβει την εκτέλεση των μετωπικών που περιλαμβάνονται στη σύμβαση – πακέτο της Εγνατίας Οδού.  Άλλωστε ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών προβλέπει ότι το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων θα εγκατασταθεί πρώτα στους σταθμούς της Εγνατίας Οδού ενώ συνολικά, σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας θα λειτουργεί τέλος του 2018-αρχές του 2019.