Skip to main content

Καινοτομία από τη Θεσσαλονίκη ανοίγει τον δρόμο για αυτόνομα ποδήλατα

To έξυπνο ποδήλατο του ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ χρησιμοποιεί την τεχνολογία CITS για να δίνει χρήσιμες πληροφορίες μέσω smart glasses στον οδηγό

Το πρώτο στην Ελλάδα - και ένα από τα πρώτα στην Ευρώπη - «έξυπνo» ποδήλατo κατασκευάστηκε στο Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ) στη Θεσσαλονίκη. Ο λόγος για το «East Magical Deer», ένα ηλεκτρικό ποδήλατο, το οποίο παρέχει στον οδηγό χρήσιμες πληροφορίες για τυχόν κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίσει, και οι οποίες εμφανίζονται σε συνδεδεμένα «smart glasses» που φοράει.

Όπως εξήγησε στη Voria.gr ο κ. Γιάννης Γκραγκόπουλος, ηλεκτρολόγος μηχανικός, ερευνητής στο ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ και επικεφαλής του συγκεκριμένου προγράμματος, πρόκειται ουσιαστικά για μία εφαρμογή του διεθνώς τυποποιημένου συστήματος C-ITS (Cooperative Intelligence Transport Systems), το οποίο έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται ήδη από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Audi και η BMW, και το οποίο, μέσω της χρήσης ασύρματης τεχνολογίας, δίνει τη δυνατότητα στα οχήματα να «μιλούν» μεταξύ τους μέσω ραδιοσυχνοτήτων και να ανταλλάσσουν πληροφορίες για το τι συμβαίνει γύρω τους. Οι πληροφορίες που παρέχει το εν λόγω σύστημα στον οδηγό είναι ιδιαίτερα χρηστικές και μπορούν να αποβούν σωτήριες σε ενδεχόμενη επικίνδυνη κατάσταση στον δρόμο, καθώς το C-ITS τον ενημερώνει, μεταξύ άλλων, για την κατάσταση του οδοστρώματος, για τις καιρικές συνθήκες, για τυχόν εμπόδια που μπορεί να εμφανιστούν μπροστά του, για το εάν τον πλησιάζει κάποιο όχημα με υψηλή ταχύτητα κτλ. Στα ΙΧ οι παραπάνω πληροφορίες εμφανίζονται στις οθόνες των οχημάτων, ενώ στο πρωτότυπο του ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ αυτόν τον ρόλο αναλαμβάνουν τα smart glasses.

«Η ανάπτυξη του συγκεκριμένου συστήματος ξεκίνησε πριν από περίπου ένα χρόνο. Ήδη το χρησιμοποιούμε σε διάφορα ερευνητικά προγράμματα, το επεκτείνουμε συνεχώς και προσθέτουμε διάφορες λειτουργίες. Είναι μία τεχνολογία που αναπτύσσεται έντονα τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό και η καινοτομία που δίνουμε εμείς είναι το γεγονός ότι προσπαθούμε να την εντάξουμε στη δίκυκλη οδήγηση», δήλωσε ο κ. Γκραγκόπουλος.

Όπως ανέφερε ο ίδιος, η τεχνολογία C-ITS αποτελεί το καθοριστικό βήμα για την αυτόματη κίνηση οχημάτων, καθώς το επόμενο στάδιο είναι η επεξεργασία των πληροφορίων που λαμβάνει το C-ITS από ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο θα μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις για την ταχύτητα του οχήματος και την καλύτερη διαδρομή. Πρόκειται για μία εξέλιξη, αυτή των αυτοκινήτων χωρίς οδηγό, που σύμφωνα με επιστήμονες θα κάνει την εμφάνισή της μέσα στα επόμενα χρόνια – για κάποιους σε περίπου δύο δεκαετίες, ή και λιγότερο, από σήμερα. Η χρήση του συγκεκριμένου συστήματος στα δίκυκλα εμφανίζει μεγαλύτερες προκλήσεις, όπως το θέμα της ισορροπίας, ωστόσο οι ερευνητές του ΙΜΕΤ εργάζονται και σε αυτό το πεδίο. Άλλωστε, όπως προανήγγειλε ο διευθυντής του Ινστιτούτου, Ευάγγελος Μπεκιάρης, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που παραχωρήθηκε χθες, εντός περίπου ενός έτους το πρώτο αυτόνομο δίκυκλο, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να σταματάει και να παρκάρει από μόνο του, σε περίπτωση που ο οδηγός του χάσει τις αισθήσεις του.