Skip to main content

Απειλούνται με ναυάγιο τα σχέδια για υδροπλάνα στην Ελλάδα

Γραφειοκρατικά κωλύματα και οι περιορισμοί που θέτει το πρόσφατο σχέδιο νόμου απειλούν με ναυάγιο τις αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων.

της Βάσιας Μπάρμπα

Απομακρύνονται τα σχέδια για τη δημιουργία υδατοδρομικού δικτύου που θα συνέδεε τοπικά τις παραθαλάσσιες και νησιωτικές περιοχές της χώρας με υδροπλάνα. Τα αίτια, δεν είναι άλλα από τη μακρά γραφειοκρατική διαδικασία της αδειοδότησης υδατοδρομίων, αλλά και τους περιορισμούς στην αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία τους που βάζουν «φρένο» στις βλέψεις των ιδιωτών επενδυτών. Οι περιορισμοί τέθηκαν με το πρόσφατο σχέδιο νόμου το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου.

Το «επίμαχο» σχέδιο νόμου ορίζει μεταξύ άλλων ότι η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο. Οι διατάξεις του παρόντος νόμου έχουν εφαρμογή και επί των εκκρεμών αιτήσεων οι οποίες κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου δεν έχουν λάβει άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου. Στις περιπτώσεις αυτές εφόσον έχει εκδοθεί απόφαση του αρμόδιου φορέα για την παραχώρηση του χώρου της χερσαίας ζώνης λιμένα για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίου η άδεια ίδρυσης χορηγείται στον φορέα που προέβη στην παραχώρηση αυτή.

Το νομοσχέδιο βρίσκει αντίθετους τους ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι τις επόμενες ημέρες αναμένεται να θέσουν τις ενστάσεις τους σε συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων.

Μέχρι τώρα τα υδατοδρόμια που έχουν αδειοδοτηθεί είναι μόνο της Κέρκυρας και των Παξών, τα οποία βρίσκονται υπό την κυριότητα του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας και για τη διαχείρισή τους έχει δημιουργηθεί μεικτή εταιρία «Υδατοδρόμια Βορείου Ιονίου ΕΠΕ», στην οποία συμμετέχουν ο ΟΛΚΕ και η ιδιωτική εταιρία Ελληνικά Υδατοδρόμια.  

Ωστόσο, τα δύο αυτά, νόμιμα πλέον, υδατοδρόμια δεν επαρκούν για την έναρξη τακτικών δρομολογίων με υδροπλάνα. Όπως εξήγησε στη Voria.gr ο ιδιοκτήτης της εταιρίας Ελληνικά Υδατοδρόμια, Τάσος Γκόβας, το κόστος για να δημιουργηθεί πρόγραμμα τακτικών δρομολογίων με υδροπλάνα, φτάνει και ξεπερνά τα 18 εκατομμύρια δολ. «Χρειάζονται τουλάχιστον πέντε αδειοδοτημένα υδατοδρόμια για να υπάρχει επιχειρηματικό κέρδος από τα δρομολόγια», δήλωσε ο κ. Γκόβας.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Γκόβα, εντός Ελλάδος δρομολόγια ίσως ξεκινήσουν την άνοιξη του 2017, εφόσον θα έχουν ολοκληρωθεί οι αδειοδοτήσεις τεσσάρων ή πέντε ακόμη υδατοδρομίων.

Ενώ το τοπίο των αδειοδοτήσεων στην Ελλάδα είναι θολό, ο κ. Γκόβας σημειώνει ότι η εταιρία Ελληνικά Υδατοδρόμια μελετά συνεργασία με κροατική εταιρία, η οποία σχεδιάζει την εκτέλεση δρομολογίων με υδροπλάνα μεταξύ λιμανιών της Ιταλίας, όπως πχ το λιμάνι του Μπρίντιζι. «Σκεφτόμαστε από τα τέλη Σεπτέμβρη με αρχές Οκτώβρη να κάνουμε κάποια δρομολόγια με υδροπλάνα σε συνεργασία με την κροατική εταιρία, από το λιμάνι του Μπρίντιζι στην Κέρκυρα και τους Παξούς, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι ακόμη βέβαιο ότι θα συμβεί», αναφέρει ο κ. Γκόβας.

Από την πλευρά του ο Κωνσταντίνος Λουμπούτης, περιφερειακός διευθυντής Βορείου Ελλάδας της εταιρίας «Hellenic Seaplanes», η οποία έχει εξασφαλίσει τα δικαιώματα για 15 υδατοδρόμια εναποθέτει τις ελπίδες του στην επερχόμενη συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου. «Δεν είναι δυνατόν να προχωρήσουμε με αυτήν την πρόταση σχεδίου νόμου», δήλωσε στο Voria.gr και προσέθεσε: «Δεν ξέρω ποιες θα είναι οι κινήσεις της εταιρείας εάν το υπουργείο δεν υποχωρήσει και επιβάλλει την κρατικοποίηση των δικών μας επενδύσεων».