Skip to main content

Φιλόδοξα τα σχέδια για τη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη-Βελιγράδι

Θέλουν Ελλάδα και Σερβία την αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη - Βελιγράδι, αλλά ακόμη δεν έχουν καν ανατεθεί οι μελέτες, για μια κοινή πρόταση.

Τα σιδηροδρομικά έργα είναι μεγάλου προϋπολογισμού και οπωσδήποτε η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιάς- Θεσσαλονίκη - Βελιγράδι, αν και επιθυμητή, δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Στην αναβάθμιση της συγκεκριμένης σύνδεσης, επέμειναν χθες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς από το βήμα του 1ου Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας - Σερβίας.

Η επιδίωξη των δύο χωρών είναι να καταθέσουν κοινή πρόταση για την μελέτη των απαιτούμενων έργων, τα οποία, εάν ωριμάσουν μελετητικά θα μπορούν να αναζητήσουν διεθνή χρηματοδότηση.

Όμως ποια σιδηροδρομική οδό θα ακολουθεί αυτή η αναβάθμιση; O Έλληνας υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζης, απαντώντας σε διερευνητική ερώτηση της Voria.gr, είπε πως αναβάθμιση του τμήματος Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, σημαίνει διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση.

Με τα σημερινά δεδομένα, γνωρίζουμε ότι η ΕΡΓΟΣΕ έχει αναθέσει την ανακατασκευή της γραμμής στο τμήμα Πολύκαστρο - Ειδομένη, αλλά με επιδομή σε μονή γραμμή ( σ.σ. συμβατικός προϋπολογισμός 11,5 εκατ ευρώ, εκτελείται από την ¨Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ¨). Το τμήμα δε, Θεσσαλονίκη - Πολύκαστρο, που επίσης είναι σε μονή γραμμή, έχει ¨το κακό του το χάλι¨ σύμφωνα με σιδηροδρομικούς.

Να σημειωθεί ότι σε όλο το μήκος της η διαδρομή Θεσσαλονίκη - Πολύκαστρο - Ειδομένη είναι σε μονή γραμμή και πως η κατασκευή δεύτερης γραμμής θα απαιτήσει μεγάλη δαπάνη, όχι μόνο για την κατασκευή υποδομής, επιδομής και υποστηρικτικών συστημάτων, αλλά και για απαλλοτριώσεις.

Αυτό που συμπεραίνεται είναι ότι η Ελλάδα, συνεργαζόμενη με τη Σερβία, θα προσπαθήσει ώστε και οι δύο χώρες να επωφεληθούν από τα κεφάλαια που διατίθενται από Ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς για την εκπόνηση μελετών.

Αυτή η ιδέα των κοινών προτάσεων για τους μεγάλους  σιδηροδρομικούς άξονες, κυριαρχεί και στα σχέδια της Ελλάδας και της Βουλγαρίας και ειδικότερα στον κάθετο άξονα που συνδέει Αλεξανδρούπολη με Μπουργκάς. Για αυτό το έργο, αναμένουμε στο επόμενο διάστημα ανακοινώσεις από τους υπουργούς Εξωτερικών Βουλγαρίας και Ελλάδας, δύο χώρες που είναι μέλη της ΕΕ και για αυτό ευκολότερο να συντονίσουν τα σχέδιά τους.