Skip to main content

Φουλ επίθεση από ΟΑΣΘ σε Σπίρτζη για την κρατικοποίηση

Η διοίκηση του Οργανισμού καταλογίζει στον υπουργό «αντισυνταγματική εκπόρθηση» του ΟΑΣΘ: «Θέλει να διαγράψει μονομερώς χρέη 125 εκατ. ευρώ»

Σφοδρή επίθεση στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, σχετικά με την επικείμενη κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, εξαπολύει η διοίκηση του Οργανισμού, με σημερινή, μακροσκελή ανακοίνωσή της.

Ο ΟΑΣΘ, κάνοντας λόγο για αντισυνταγματική αφαίρεση συγκοινωνιακού έργου, κατηγορεί, μεταξύ άλλων, τον υπουργό ότι προβαίνει σε κατάχρηση της νομοθετικής πρωτοβουλίας που διαθέτει, καταργώντας τη σύμβαση νομοθετικά και όχι με τις προβλεπόμενες στη σύμβαση διαδικασίες, προκειμένου ακριβώς να αποφύγει την δικαστική κρίση και τις συμβατικά προβλεπόμενες έννομες συνέπειες σε περίπτωση καταγγελίας.

«Ο Υπουργός από την αρχή της θητείας του μέχρι και σήμερα εφαρμόζει σχέδιο οικονομικής ασφυξίας και εξόντωσης του ΟΑΣΘ αρνούμενος συστηματικά να του χορηγήσει τα συμβατικά καθοριζόμενα ποσά, με συνέπεια ο Οργανισμός να μην μπορεί να καταβάλει του μισθούς των εργαζομένων», υποστηρίζει, ακόμη, ο Οργανισμός.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του Οργανισμού, ο κ. Σπίρτζης έχει τρεις στόχους:

«α) Όχι μόνο να αποφύγει η κυβέρνηση να καταβάλει τις ληξιπρόθεσμες συμβατικές οφειλές του ύψους περίπου 125.000.000 ευρώ προς τον ΟΑΣΘ, αλλά επί πλέον να τις διαγράψει μονομερώς δια παντός και ο ΟΑΣΘ να μη μπορεί να τις διεκδικήσει.

β) Να δημιουργήσει έναν ελεγχόμενο από αυτόν οργανισμό με αντίστοιχα ελεγχόμενες θέσεις και αμοιβές.

γ)  Σε περίπτωση που μετά την εκπόρθηση και κατάργηση του ΟΑΣΘ ο εν λόγω νόμος καταπέσει και ακυρωθεί (από το ΣτΕ ή την ΕΕ) ή δεν γίνει αποδεκτός από την Τρόικα, οπότε αναγκαστικά, σύμφωνα με τον Κανονισμό 1370/2007, θα διεξαχθεί διεθνής διαγωνισμός, ο κ. Σπίρτζης φροντίζει από τώρα ο ΟΑΣΘ να μην υπάρχει τότε, ώστε να μην μπορεί να συμμετάσχει, με προφανές όφελος των άλλων ιδιωτικών εταιρειών που θα συμμετάσχουν. Ο κ. Υπουργός επιχειρεί σήμερα ωμή επέμβαση στο διαγωνισμό που γνωρίζει ότι θα γίνει μέχρι το τέλος 2019, εξουδετερώνοντας σήμερα τον ΟΑΣΘ, τον ισχυρότερο διεκδικητή του αυριανού διαγωνισμού».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΟΑΣΘ:

«A) ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ κ. ΣΠΙΡΤΖΗ

Στις 6-7-2017 ο Υπουργός Μεταφορών κ. Σπίρτζης παρουσίασε σε φορείς της Θεσσαλονίκης Νομοσχέδιο με τον τίτλο «Νέο ρυθµιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης» με το οποίο:

1) Δια της νομοθετικής καταργήσεως του ΟΑΣΘ γίνεται αντισυνταγματική αφαίρεση συγκοινωνιακού έργου από έναν Οργανισμό που παρέχει αδιαλείπτως εδώ και 60 έτη υπηρεσίες μεταφορών στον νομό Θεσσαλονίκης.

2) Ενώ υπάρχει σύμβαση με τον ΟΑΣΘ, το κράτος, κάνοντας κατάχρηση της νομοθετικής πρωτοβουλίας που διαθέτει, καταργεί τη σύμβαση νομοθετικά και όχι με τις προβλεπόμενες στη σύμβαση διαδικασίες, προκειμένου ακριβώς να αποφύγει την δικαστική κρίση και τις συμβατικά προβλεπόμενες έννομες συνέπειες σε περίπτωση καταγγελίας.

3) Διαγράφονται εμμέσως, πλην σαφώς οι ληξιπρόθεσμες συμβατικές οφειλές του κράτους προς τον  ΟΑΣΘ ύψους περίπου 125.000.000 ευρώ.

4) Το κράτος, όχι μόνο καταργεί τη σύμβαση με τον ΟΑΣΘ, αλλά και τον ίδιο τον οργανισμό ως νομική οντότητα, αφού εξαγοράζει «αναγκαστικώς», με παντελώς αντιδημοκρατικό και αντισυνταγματικό τρόπο τον ίδιο τον αντισυμβαλλόμενό του και αναθέτει το μεταφορικό έργο του στην υπό δημιουργία κρατική AΣΥΘ.

5) Το κράτος πράττει τα παραπάνω μέσω νόμου προκειμένου ακριβώς να στερήσει από τον ΟΑΣΘ, τα μέλη του ΔΣ, τους μετόχους αλλά και από τον κάθε πολίτη το δικαίωμα να προσφύγουν στα αρμόδια δικαστήρια.

6) Το δημόσιο για να διασφαλίσει όχι μόνον ότι δεν θα υπάρξει δικαστική προσφυγή, αλλά απολύτως καμία διαμαρτυρία, κινητοποίηση ή αντίδραση στο νομοσχέδιο, θεσπίζει ιδιώνυμα ποινικά αδικήματα αμφίβολης συνταγματικότητας υπό το πρίσμα του άρθρου 7 Συντ., τα οποία περιγράφονται με αοριστολογίες, καταλείποντας ευρεία διακριτική ευχέρεια στους αρμόδιους εισαγγελείς και τα οποία προβλέπουν ποινές φυλάκισης, υπέρογκες χρηματικές ποινές, μέχρι και στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων σε όποιον τολμήσει να εναντιωθεί με οποιοδήποτε τρόπο στο περιεχόμενο του νόμου, φθάνοντας μέχρι την συγκεκαλυμμένη ποινικοποίηση της απεργίας των εργαζομένων.

7) Το κράτος θεσπίζει σχεδόν απόλυτη ποινική και αστική ασυλία για τα μέλη του  ΔΣ που θα διορίσουν ο Υπουργός Μεταφορών και ο Υπουργός Οικονομικών, ασυλία  ισοδύναμη αν όχι μεγαλύτερη και αυτής που απολαμβάνουν κατά το Σύνταγμα τα μέλη της Κυβέρνησης. Κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, τα μέλη του ΔΣ που θα διορίσει η Κυβέρνηση θα ευθύνονται μόνον για δόλο, διαφορετικά δεν καταδιώκονται ούτε ενάγονται για οτιδήποτε κάνουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

8) Παραβιάζει ευθέως το θεσμικό πλαίσιο της ΕΕ, αφού αναθέτει σε οργανισμό που ανήκει στο κεντρικό κράτος να παρέχει τις επιβατικές μεταφορές, όταν ο Κανονισμός 1370/2007 προβλέπει ρητώς ή ότι θα γίνει διαγωνισμός προκειμένου να ανατεθούν οι επιβατικές μεταφορές σε ιδιωτική εταιρεία ή ότι η αρμόδια τοπική αρχή (περιφέρεια, δήμος, ένωση δήμων) θα αναλάβει να παρέχει η ίδια τις δημόσιες υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών.

9) Το κράτος διαβεβαιώνει ότι βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2007 δεν ισχύει πλέον η σύμβαση μεταξύ κράτους και ΟΑΣΘ και ότι οι συμβάσεις μεταξύ κράτους και ΟΑΣΘ που κυρώθηκαν με τους νόμους 3652/2008 και 3897/2010 δεν ισχύουν πλέον, αποκρύπτοντας ότι το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους γνωμοδότησε ρητώς το Δεκέμβριο 2016 (320/2016) ότι «οι συμβάσεις μεταξύ κράτους και ΟΑΣΘ που κυρώθηκαν με τους νόμους 3652/2008 και 3897/2010 ισχύουν, ότι οι ίδιες συμβάσεις δεν αντιβαίνουν τις διατάξεις του κανονισμού 1370/2007 και ότι λήγουν στις 3-12-2019».

10) Δημιουργεί ένα χαώδες θεσμικό τοπίο στη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου συνύπαρξης ΟΑΣΘ υπό τον έλεγχο Σπίρτζη και ΑΣΥΘ, από την έναρξη ισχύος του νόμου μέχρι την πλήρη ανάληψη του συγκοινωνιακού έργου από την τελευταία, το οποίο θα οδηγήσει και σε συγκοινωνιακό χάος τη Θεσσαλονίκη.

Β) ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ κ. ΣΠΙΡΤΖΗ

1)    Ο Υπουργός από την αρχή της θητείας του μέχρι και σήμερα εφαρμόζει σχέδιο οικονομικής ασφυξίας και εξόντωσης του ΟΑΣΘ αρνούμενος συστηματικά να του χορηγήσει τα συμβατικά καθοριζόμενα ποσά, με συνέπεια ο Οργανισμός να μην μπορεί να καταβάλει του μισθούς των εργαζομένων. Στη συνέχεια κατηγορεί τον ΟΑΣΘ ότι «είχε αδυναμία να καταβάλει τα δεδουλευμένα με συνέπεια να αναστατώνεται η πόλη από απεργίες».

2)    Ο Υπουργός επί μήνες δυσφημεί τον ΟΑΣΘ με συνθήματα και υπονοούμενα, δίχως να παραδέχεται ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί τους οποίους απέστειλε κατά κύματα δεν διαπίστωσαν ούτε μία παράβαση νόμου στη διάρκεια των λεπτομερών ελέγχων τους.

3)    Ο Υπουργός διαβεβαιώνει ανακριβώς ότι οι κρατικές επιδοτήσεις προς τον ΟΑΣΑ είναι μικρότερες από τις αντίστοιχες αποζημιώσεις (αντισταθμιστική καταβολή) προς τον ΟΑΣΘ (η σύγκριση θα έπρεπε να γίνεται με την ΟΣΥ). Στο δε υπολογισμό δεν λαμβάνει υπόψη του το ποσό των 4.000.000.000 ευρώ περίπου που ανέλαβε να καλύψει το Δημόσιο για λογαριασμό του ΟΑΣΑ κατά την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής και θα πληρώνει μέχρι το έτος 2018.

4)    Ο Υπουργός διακοσμεί την αυθαίρετη κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ που επιχειρεί  με νεφελώδη ψευτοθεωρητικολογία και δεν διστάζει να συνδέσει την επιχείρηση άλωσης του ΟΑΣΘ με τα δήθεν μεγάλα ιδανικά που εκπροσωπεί ο ίδιος και να παρέχει αφειδώς υποσχέσεις  με σκοπό να αποκρύψει τα αποκρουστικά χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου του και το γεγονός ότι ο ίδιος επιχειρεί «ηρωική κρατικοποίηση» ενός ιστορικού και επιτυχημένου φορέα αστικών επιβατικών μεταφορών σε αντίθεση με το μοντέλο του «ελεγχόμενου ανταγωνισμού» που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση.    

5)    Ο Υπουργός έχει τρεις στόχους:

α) Όχι μόνο να αποφύγει η κυβέρνηση να καταβάλει τις ληξιπρόθεσμες συμβατικές οφειλές του ύψους περίπου 125.000.000 ευρώ προς τον ΟΑΣΘ, αλλά επί πλέον να τις διαγράψει μονομερώς δια παντός και ο ΟΑΣΘ να μη μπορεί να τις διεκδικήσει.

β) Να δημιουργήσει έναν ελεγχόμενο από αυτόν οργανισμό με αντίστοιχα ελεγχόμενες θέσεις και αμοιβές.

γ)  Σε περίπτωση που μετά την εκπόρθηση και κατάργηση του ΟΑΣΘ ο εν λόγω νόμος καταπέσει και ακυρωθεί (από το ΣτΕ ή την ΕΕ) ή δεν γίνει αποδεκτός από την Τρόικα, οπότε αναγκαστικά, σύμφωνα με τον Κανονισμό 1370/2007, θα διεξαχθεί διεθνής διαγωνισμός, ο κ. Σπίρτζης φροντίζει από τώρα ο ΟΑΣΘ να μην υπάρχει τότε, ώστε να μην μπορεί να συμμετάσχει, με προφανές όφελος των άλλων ιδιωτικών εταιρειών που θα συμμετάσχουν. Ο κ. Υπουργός επιχειρεί σήμερα ωμή επέμβαση στο διαγωνισμό που γνωρίζει ότι θα γίνει μέχρι το τέλος 2019, εξουδετερώνοντας σήμερα τον ΟΑΣΘ, τον ισχυρότερο διεκδικητή του αυριανού διαγωνισμού».

Δείτε αναλυτικά την ανακοίνωση του Οργανισμού, μαζί με τις παραπομπές, ΕΔΩ.