Skip to main content

Φρένο στην Taxibeat βάζει το νομοσχέδιο του Σπίρτζη

Με το προσχέδιο νόμου όλες οι εφαρμογές θα πρέπει να μετατραπούν σε ολοκληρωμένες επιχειρήσεις παροχής μεταφορικού έργου κι όχι απλοί «διαμεσολαβητές»

Την κατάργηση της τρέχουσας μορφής των ψηφιακών εφαρμογών μέσω των οποίων οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν το ταξί που θα τους μεταφέρει στον επιθυμητό προορισμό, προχωρά το υπουργείο Μεταφορών, με το νομοσχέδιο Σπίρτζη.

Σύμφωνα με δημοσίευμα των «Νέων», το προσχέδιο νόμου προβλέπει, μεταξύ άλλων τη σύναψη συμβάσεων τριετούς διάρκειας μεταξύ των εταιρειών των διαδικτυακών εφαρμογών και των αυτοκινητιστών ταξί. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που έχουν ήδη αναπτύξει τις συγκεκριμένες εφαρμογές, με το νομοσχέδιο του Σπίρτζη θα πρέπει να μετατραπούν σε ολοκληρωμένες επιχειρήσεις παροχής μεταφορικού έργου, ενώ σήμερα λειτουργούν μόνο ως «διαμεσολαβητές».

Οι διατάξεις αναμένεται να επηρεάσουν και τη γνωστή εταιρεία Beat (πρώην Taxibeat), η οποία δημιουργήθηκε από Έλληνες, έχει λανσάρει με επιτυχία τη δική της εφαρμογή σε αρκετές χώρες του εξωτερικού και πρόσφατα εξαγοράστηκε από τη γερμανική Daimler έναντι περίπου 40 εκατ. ευρώ. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών ουσιαστικά καταργεί και προηγούμενες διατάξεις που απελευθέρωναν την αγορά ταξί και επέτρεπαν την εκμίσθωση ΙΧ με οδηγό από τουριστικά γραφεία.

Ο δε ιδρυτής της Taxibeat Νίκος Δρανδάκης κάνει λόγο για ευθεία επίθεση στο μοντέλο που δημιούργησε και εκτιμά πως το σχέδιο νόμου που ετοιμάζει το Υπουργείο Μεταφορών επιδιώκει την κατάργηση του ενώ προσθέτει με νόημα: «Αγνοούμε ποιο είναι το πρόβλημα που λύνει» και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο προσφυγών στην ελληνική Δικαιοσύνη, αλλά και στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι φυσικά ή νομικά πρόσωπα που παρέχουν υπηρεσία ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης οποιουδήποτε είδους (όπως οι εφαρμογές ταξί) για την άσκηση μεταφορικού έργου (π.χ. μεταξύ οδηγού οχήματος και επιβάτη κ.λπ.) λογίζεται ότι ασκούν ως κύρια οικονομική δραστηριότητα αυτή της μεταφοράς επιβατών. Στην περίπτωση αυτή, «η υπηρεσία της ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης», σύμφωνα με το νομοσχέδιο, «είναι απλώς επικουρική και δευτερεύουσα» και επομένως «οι μεταφορικές υπηρεσίες θα πρέπει να παρέχονται με βάση τις διατάξεις που ρυθμίζουν και τις μεταφορικές υπηρεσίες από επιβατηγά δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ) οχήματα».

Προβλέπεται δε η η ειδική αδειοδότηση των φορέων ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης- η αίτηση θα απαιτεί παράβολο του Δημοσίου ύψους 1.000 ευρώ- και μια σειρά ακόμη από γραφειοκρατικές διαδικασίες ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για υψηλά πρόστιμα για τις εταιρείες που δεν συμμορφώνονται τα οποία μπορεί να είναι 50.000 ή και 100.000 ευρώ ενώ οι παραβάσεις θα επισύρουν για τον οδηγό στέρηση της επαγγελματικής άδειας του οδηγό του ΕΔΧ, αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο χρόνια και διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά όχημα.