Skip to main content

Γιατί η Θεσσαλονίκη μαγνητίζει το γερμανικό ενδιαφέρον

Γιατί η Θεσσαλονίκη, προσελκύει το γερμανικό ενδιαφέρον. Οι επενδυτικές ευκαιρίες αλλά και οι διαχρονικές σχέσεις με τη βορειοελλαδική οικονομία.

Η αναθέρμανση της συζήτησης για ιδιωτικοποιήσεις-  που εκδηλώθηκε πολύ πριν τη συμφωνία της 13ης Ιουλίου για ....συμφωνία Ελλάδας - δανειστών σε ένα τρίτο πακέτο στήριξης- έχει ενισχύσει το γερμανικό ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη και τις μεγάλες υποδομές της πόλης που θα περάσουν σε ιδιώτες ή, έστω, σε ιδιωτικό μάνατζμεντ.

Το ενδιαφέρον αυτό είναι εύλογο και η Ελλάδα και οι εξελίξεις στη χώρα μας, με θετικό ή και αρνητικό τρόπο, αποτελούν θέμα που «πουλάει» στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, αρκετά από τα οποία αποφεύγουν τους κιτρινισμούς και την εύκολη κριτική. Έτσι, δύο μεγάλα κανάλια, το ZDF και το ΑRD, επισκέφθηκαν στο προηγούμενο διάστημα τον ΟΛΘ(και όχι μόνο), ενώ εχθές συνάντηση με τη διοίκηση της εταιρείας αλλά και με τους εργαζομένους στο Λιμάνι, είχε ο σοσιαλδημοκράτης βουλευτής του SPD Frank Schwabe, συνοδευόμενος από τον πρόξενο της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη, Ingo von Voss.

Οι ιδιωτικοποιήσεις, για τις οποίες χύθηκε τόσο μελάνι τα προηγούμενα χρόνια, για τις οποίες αναπτύχθηκε πολεμική και  έγιναν αντιπαραθέσεις με μένος, θα υλοποιηθούν από τη σημερινή συγκυβέρνηση αλλά και όποιο σχήμα ευρωπαϊκού προσανατολισμού κυβερνάει τη χώρα, επειδή απλούστατα έχουν εξαντληθεί ο χρόνος και τα περιθώρια αναζήτησης και σύνθεσης άλλων επιλογών που θα προσέλκυαν επενδυτικά κεφάλαια και θα έχτιζαν αναπτυξιακές προοπτικές.

Λοιπόν, πάμε σε ιδιωτικοποιήσεις, αυτή είναι η πραγματικότητα και στο πλαίσιο των δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί, δύο γερμανικές εταιρείες έχουν ρίξει το βλέμμα τους στη Θεσσαλονίκη, συμμετέχοντας στους αντίστοιχους διαγωνισμούς. Η Fraport, μαζί με τη Slentel συμφερόντων Κοπελούζου, έχει ούτως ή άλλως αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής για το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Για τη Fraport ενδεικτικά αναφέρεται ότι διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και συνολικά 11 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο(π.χ. Κίνα, Ινδία, Βουλγαρία, Τουρκία, Σλοβενία, Περού),ενώ ο όμιλος που περιλαμβάνει σχεδόν τριάντα θυγατρικές, είχε το 2014 κύκλο εργασιών 2,4 δισ. ευρώ και κέρδη 252 εκατ. ευρώ.

Η Κοινοπραξία Fraport- Slentel είναι έτοιμη λοιπόν ή, τουλάχιστον ήταν έτοιμη, να επενδύσει στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και, μεταξύ αυτών και στο "Μακεδονία". Άλλωστε να μη ξεχνάμε ότι η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή, έχει στενές οικονομικές σχέσεις με τη Γερμανία, τόσο σε ό,τι αφορά τις ελληνικές εξαγωγές και γενικότερα το εμπόριο, αλλά και τον τουρισμό και την κίνηση επισκεπτών.

Αν πάμε προς το κέντρο της πόλης και τη μεριά του λιμανιού, υπάρχει εκδηλωμένο ενδιαφέρον και για την ΟΛΘ ΑΕ. Μέσα στους «οκτώ» που πέρασαν στη Β' φάση του διαγωνισμού για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του δημοσίου, είναι και το γερμανικό fund, «Deutsche Invest Equity Partners». Το συγκεκριμένο fund, που έχει έδρα το Μόναχο, θα πρέπει βεβαίως, στο πλαίσιο των απαιτήσεων που θέτουν τα τεύχη του διαγωνισμού, να αποδείξει συνεργασία με διαχειριστή λιμένα ή  μεγάλο forwarder. Εάν λοιπόν έχει επενδύσει σε κάποιο από τα γερμανικά, επί παραδείγματι, λιμάνια, θα μπορεί να ελπίζει και στην απόκτηση του ΟΛΘ.

Βάσει των ανωτέρω, είναι απολύτως κατανοητό το ενδιαφέρον γερμανικών μέσων ενημέρωσης για τη Θεσσαλονίκη και για το λιμάνι όπως και το αεροδρόμιο της πόλης. Πέραν αυτών, το ενδιαφέρον κεντρίζουν οι πολιτικές εξελίξεις, η στάση των φορέων αλλά και η θέση των εργαζομένων, ενώ σε αυτές τις παρουσιάσεις τα φώτα πάντοτε στρέφονται και επάνω στο δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος ειδικά  για τα ξένα media αποτελεί πρότυπο αυτοδιοικητικού άρχοντα.