Skip to main content

Όριο... θανάτου η ταχύτητα 30 χλμ. εντός πόλεων (φωτο)

Τα σοκαριστικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση που διοργανώθηκε από τον Σύλλογο «SOS Tροχαία Εγκλήματα Θεσσαλονίκης».

Τους λόγους που το αυτοκίνητο αποτελεί το πλέον θανατηφόρο όπλο αλλά και γιατί αν οδηγούμε με περισσότερα από 30 χλμ./ώρα εκτινάσσεται η πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου, εξήγησαν οι ομιλητές σχετικής εκδήλωσης με αφορμή και την 4η Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας του ΟΗΕ που έλαβε χώρα στο Κτήριο Αρχιτεκτονικής του Δήμου Θεσσαλονίκης σήμερα το απόγευμα με μότο το «Σιγά μην τρέξω, σιγά μην σκοτωθώ» και κεντρικό σύνθημα «Σώζουμε ζωές, χαμηλώνουμε ταχύτητες».

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού γύρω από την οδική ασφάλεια και την αποτροπή ατυχημάτων και δυστυχημάτων και διοργανώθηκε από τον Σύλλογο «SOS Tροχαία Εγκλήματα Θεσσαλονίκης», σε συνεργασία με το Εργαστήριο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Γενικής Ιατρικής και Έρευνας Υπηρεσιών Υγείας του τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ.

Τα αναλυτικά στατιστικά στοιχεία που κατατέθηκαν συντείνουν στον χαρακτηρισμό που αποδόθηκε από κάποιους ομιλητές στα τροχαία, τα οποία, όπως είπαν δεν είναι «ατυχήματα», αλλά «εγκλήματα».

Στόχος των πρωτοβουλιών αυτών είναι να μειωθεί το ανώτατο όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές από τα 50 στα 30 χλμ., καθώς όλο και περισσότερες χώρες υιοθετούν αυτό το μέτρο με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα. Έρευνες δείχνουν ότι ο περιορισμός της μέσης ταχύτητας κατά 5% θα περιορίσει τα τις θανατηφόρες συγκρούσεις κατά 30%.

Ενδεικτικό είναι ότι, βάσει ερευνών, αν ένα όχημα που τρέχει με 30 χλμ./ώρα χτυπήσει πεζό ή ποδηλάτη, η πιθανότητα θανάτου είναι 10%, αλλά αν αυτό συμβεί με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα η πιθανότητα ξεπερνάει το 80%!

Ο καθηγητής Κοινωνικής Ιατρικής του ΑΠΘ, Αλέξης Μπένος, τόνισε ότι στην Ελλάδα δυστυχώς μας κινητοποιεί ο πόνος και όχι η λογική.

«Οι συνθήκες που δημιουργούν ένα τροχαίο είναι συνθήκες που ανατρέπονται, δεν είναι θέμα τύχης, οπότε μιλάμε για ένα έγκλημα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια παρέθεσε στοιχεία του Συλλόγου «SOS Tροχαία Εγκλήματα Θεσσαλονίκης», τα οποία, όπως είπε είναι εξοργιστικά.

Πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα είναι πρώτη σε θανάτους νέων ανθρώπων από τροχαία, ενώ κατέχει τα πρωτεία σε θανατηφόρες συγκρούσεις, στις οποίες εμπλέκεται μόνο ένα όχημα. Ένα ακόμη σοκαριστικό στοιχείο είναι την τελευταία 20ετία 31.385 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη άσφαλτο, δηλαδή μία ολόκληρη πόλη.

Η Ελλάδα μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ, το 2016 σημείωσε αύξηση 2% σε θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις (79 από 73), σε αντίθεση με τον μ.ο. της ΕΕ που σημείωσε μείωση αντίστοιχου μεγέθους (2%, 50 θάνατοι).

Αν μάλιστα κοιτάξει κανείς τα παγκόσμια στοιχεία για τα τροχαία θα διαπιστώσει ότι πρόκειται περί γενοκτονίας:

- 1.250.000 άνθρωποι κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους στον δρόμο

- Πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-19

- 50% των θυμάτων είναι ευάλωτοι χρήστες (πεζοί, ποδηλάτες, κλπ.)

- 1 στους 3 θανάτους οφείλεται στην ταχύτητα

Στοιχεία του 2012 δείχνουν ότι η Ελλάδα έχασε 976 ανθρώπους από αυτοκίνητα και 165 από όπλα, ενώ κατά τη δεκαετία του 2000 τη ζωή τους έχασαν σε τροχαία 16.006 άνθρωποι, από ναρκωτικά 2.547 και από AIDS 404.

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε η Α' υποδιευθύντρια της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης, η οποία παρέθεσε στοιχεία της τροχαίας για τα έτη 2015-2017.

Όπως τόνισε, δεν υπάρχει τροχαίο χωρίς παράβαση του Κ.Ο.Κ., ενώ η υπερβολική ταχύτητα είναι μία από τις κυριότερες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων.

Εντυπωσιακό είναι ότι το 82% των τροχαίων συμβαίνουν με μικρότερη ταχύτητα από 60 χλμ./ώρα.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, περίπου 12 δισ. ευρώ τον χρόνο είναι το δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος που πληρώνει η Ελλάδα για τροχαία.

Ο Αντώνης Καράγιωργας, βιοχημικός και εκπρόσωπος της Ένωσης για τα δικαιώματα των πεζών, παρουσίασε στοιχεία που αφορούν σην εμπλοκή πεζών σε τροχαία

Σύμφωνα με στοιχεία του 2014, στην Ελλάδα, το 17% των θανάτων από τροχαία ήταν πεζοί.

Στην Ευρώπη, το 2016, το ποσοστό αυτό ήταν στο 21%.

Όπως ανέφερε ο κ. Καράγιωργας, ο χρόνος που τα φανάρια δίνουν στους πεζούς για να περάσουν τις διαβάσεις σε σύγκριση με τον χρόνο που δίνεται στα αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά δυσανάλογος και μαρτυρά την προτεραιότητα και τη δικτατορία, όπως την χαρακτήρισε, του αυτοκινήτου.

Ο Δρ. Συγκοινωνιολογίας - ΕΔΠ Πολυτεχνείου ΑΠΘ, Δημήτριος Ναλμπάντης, τόνισε ότι στο 95% των τροχαίων την ευθύνη την έχει ο άνθρωπος, ενώ περιέγραψε τους τρεις τρόπους που αυτό το ποσοστό μπορεί να μειωθεί: Την εκπαίδευση, τις καμπάνιες ενημέρωσης και την καταστολή (αυστηρότερα πρόστιμα και ποινές).

«Καλός οδηγός είναι αυτός που δεν εμπλέκει τον εαυτό του και άλλους σε επικίνδυνες καταστάσεις», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ναλμπάντης.

Η Εύα Μπαμπαλώνα, εκπρόσωπος του Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», μίλησε για τη δράση του Συλλόγου. Όπως ανέφερε, στόχος είναι η αυτοοργάνωση των θυμάτων, ενώ δίνεται ψυχολογική και κοινωνική υποστήριξη.

«Εμείς μελετάμε για μακροπρόθεσμες πολιτικές και τι πρέπει να αλλάξει ώστε να μειωθούν τα τροχαία», είπε και πρόσθεσε ο Σύλλογος διεκδικεί δημόσιες και δωρεάν δομές υποστήριξης, ενώ προτείνει εναλλακτικά μέσα μετακίνησης.

Να σημειωθεί ότι, παράλληλα, ο Σύλλογος «SOS Tροχαία Εγκλήματα Θεσσαλονίκης» πρόκειται να υποστηρίξει τη συναυλία που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ιερισσού «Ο Κλειγένης», την ερχόμενη,  Κυριακή 14 Μαΐου στις 20:00, στην Αίθουσα Τελετών ΑΠΘ.

Η συναυλία γίνεται στην μνήμη της Μαρίας Κ. και του Νίκου Κ., θύματα τροχαίων δυστυχημάτων. Διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Αριστοτελείου Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αριστοτέλη και υποστηρίζεται από την Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας του ΑΠΘ.

Στην συναυλία θα συμμετέχει ο Δημήτρης Ζερβουδάκης, η Χορωδία Πολιτιστικού Συλλόγου Ιερισσού «Ο Κλειγένης» και η Χορωδία Δήμου Βόλβης. Μαέστρος θα είναι ο Σταύρος Καραμάνης.

Η είσοδος στη συναυλία κοστίζει 10 ευρώ.