Skip to main content

Γκιουλέκας: Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί πολύ μετά το 2020

Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κατέθεσε και σχετική ερώτηση που αφορά τις εξελίξεις στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγ. Σοφίας.

Την εκτίμηση ότι ο χρόνος ολοκλήρωσης των έργων για το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ξεπεράσει κατά πολύ το 2020, εξέφρασε ο βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης της ΝΔ, Κώστας Γκιουλέκας, ο οποίος κατέθεσε και σχετική ερώτηση που αφορά την πορεία των εργασιών στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγ. Σοφίας.

«Το Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα έργο ζωτικής σημασίας για την πόλη, το οποίο πρέπει πάση θυσία να προχωρήσει, χωρίς άλλες καθυστερήσεις», αναφέρει ο κ. Γκιουλέκας σε σχετική ανάρτησή του στο Facebook και προσθέτει:

«Δυστυχώς, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, τα προβλήματα με την κατασκευή των σταθμών Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας λόγω των ευρεθεισών αρχαιοτήτων δεν έχουν επιλυθεί και οι σχετικές μελέτες εκκρεμούν, γεγονός που σημαίνει τη συνέχιση της ταλαιπωρίας των Θεσσαλονικέων και την στέρηση ενός πολύ σημαντικού και απαραίτητου έργου για την πόλη».

«Παρά τις όποιες διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού στην φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για ολοκλήρωση και παράδοση του έργου το 2019-2020, η εκκρεμότητα όλων των παραπάνω σημαίνει νέες καθυστερήσεις στο έργο και χρόνο ολοκλήρωσης που θα ξεπεράσει κατά πολύ το 2020».

Το μόνο που ζητούν οι Θεσσαλονικείς είναι μια οριστική απάντηση για το τελικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης ολόκληρου του έργου, χωρίς εξαιρέσεις», καταλήγει ο βουλευτής της ΝΔ.

Παράλληλα, ο κ. Γκιουλέκας, σε σχετική ερώτηση που κατέθεσε, ζητάει απαντήσεις σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα του έργου, αλλά και τις εξελίξεις στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγ. Σοφίας.

Ολόκληρη η ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ:

Τι συμβαίνει με τους Σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης;
 
Στην φετινή ομιλία του στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, o πρωθυπουργός, για άλλη μια φορά, διαβεβαίωσε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί στο κοινό το 2019-2020. Τι εννοεί, όμως, όταν αναφέρεται σε ολοκλήρωση και παράδοση του έργου ο κ.Τσίπρας; Θα παραδοθεί ολόκληρο το έργο ή τμήμα αυτού;

Τα προβλήματα με την κατασκευή των σταθμών Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας λόγω των ευρεθεισών αρχαιοτήτων δεν έχουν επιλυθεί, οι σχετικές μελέτες εκκρεμούν και είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθεί αρκετός χρόνος ακόμη για την τελική διευθέτησή τους, χρόνος που θα ξεπεράσει, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά πολύ το 2020. Οι Θεσσαλονικείς αναμένουν μια οριστική απάντηση για το τελικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης ολόκληρου του έργου, χωρίς εξαιρέσεις.

Τι γίνεται, όμως, με τις μελέτες για την διατήρηση των αρχαιοτήτων στην θέση τους και την ταυτόχρονη κατασκευή των σταθμών του Μετρό; Πόσο θα κοστίσουν αυτές οι μελέτες και ποιος αναλαμβάνει την κάλυψη αυτών των δαπανών για τις μελέτες αλλά και για τις εργασίες που θα απαιτηθούν για την προκρινόμενη λύση, η οποία, τελικά ανεβάζει το κόστος πολύ περισσότερο από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου; Ποιος συνέταξε αυτές τις μελέτες; Θα καλύψει την επιπλέον δαπάνη που προέκυψε με την λύση που επιλέχθηκε το ελληνικό Δημόσιο ή η εταιρεία κατασκευής του έργου; Ποια είναι η τελική συμφωνία για αυτό; Πότε θα παρουσιαστούν όλες οι μελέτες και για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου και για τις αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας στην δημοσιότητα απ' όπου θα προκύπτει το τελικό χρονοδιάγραμμα για να οδηγηθούμε στην τελική λύση της παραμονής των αρχαιοτήτων στην θέση τους και την ταυτόχρονη κατασκευή των σταθμών του Μετρό;

Πέραν όλων των παραπάνω, η κατάσταση με τον Σταθμό Βενιζέλου έχει προκαλέσει ιδιαίτερη ανησυχία στην πόλη μετά από όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για την μονοδρόμηση της οδού Εγνατίας στο ύψος της οδού Βενιζέλου για μια περίοδο τουλάχιστον έξι μηνών, αλλά και για τον αποκλεισμό της οδού Βενιζέλου τουλάχιστον για δύο χρόνια, στο τμήμα από την Ερμού μέχρι το Καραβάν Σαράι. Κάτι τέτοιο θα σημάνει ότι η πόλη θα ζει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα υπό τις συνθήκες κυκλοφοριακού εμφράγματος, αφού όπως είναι γνωστό, η περιοχή που γίνονται οι εργασίες βρίσκεται στην καρδιά της Θεσσαλονίκης και τη συμβολή των πιο βασικών οδικών αρτηριών, με τις οποίες εξυπηρετείται η κίνηση των οχημάτων. Να σημειωθεί ότι το τμήμα της οδού Εγνατίας στην συμβολή με την οδό Βενιζέλου καθώς και το τμήμα της οδού Βενιζέλου από την Ερμού μέχρι το Καραβάν Σαράι αποτελεί ένα εξαιρετικά προβληματικό σημείο για το κυκλοφοριακό της πόλης, το οποίο, ήδη, ταλαιπωρεί όλο το κέντρο της Θεσσαλονίκης, λόγω του εργοταξίου του Μετρό και επιβαρύνει την καθημερινή μετακίνηση των συμπολιτών μας καθ' όλη την διάρκεια της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου.
 
Επίσης, περίοικοι, καταστηματάρχες και επαγγελματίες είναι ιδιαίτερα ανήσυχοι αφού κάτι τέτοιο θα σημάνει την πλήρη ερήμωση της οδού Βενιζέλου, με καταστροφικές συνέπειες για την ζωή και την εμπορική κίνηση μιας περιοχής που έχει ήδη πληγεί βαρύτατα από την πολυετή κατασκευή του Σταθμού του Μετρό.

Έχουν γίνει οι σχετικές κυκλοφοριακές μελέτες προκειμένου σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο να υπάρχουν εναλλακτικές κυκλοφοριακές λύσεις  ώστε να διοχετεύεται αλλού η κίνηση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης; Κι αν ναι, ποιος συνέταξε αυτές τις μελέτες; Τι ακριβώς προβλέπουν και πότε θα παρουσιαστούν στην τελική τους μορφή για να γνωρίζουν οι Θεσσαλονικείς τι πρόκειται αν συμβεί στο κέντρο της πόλης από τούδε και στο εξής;

Παράλληλα, σοβαρά ζητήματα εκκρεμούν ακόμη με την κατασκευή του Σταθμού Αγίας Σοφίας. Οι αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο εργοτάξιο άνοιξαν ένα νέο κύκλο θεμάτων τόσο για την κατασκευή ενός από τους κεντρικούς σταθμούς της βασικής γραμμής όσο και για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί από τις ανασκαφές του Μετρό.

Η τροποποίηση των προσβάσεων/εισόδων του Σταθμού είναι βέβαιη, σύμφωνα με τα δημοσιευθέντα στοιχεία, αφού απαιτείται να μελετηθεί εκ νέου η πρόσβαση στο σταθμό από το βόρειο τμήμα, με την μεταφορά της εισόδου και την εξασφάλιση νέου χώρου εγκατάστασης των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων. Παράλληλα, εκκρεμεί μία ακόμη μελέτη, βάσει της απόφασης που έλαβε το ΚΑΣ, σύμφωνα με την οποία θα διατηρηθούν κατά χώρα οι αρχαιότητες που βρέθηκαν στο βόρειο τμήμα και προς την πλευρά της οδού Πλάτωνος και θα αποσπασθούν για να εκτεθούν εκείνες που αποκαλύφθηκαν στο νότιο τμήμα του σταθμού, κάτω από την οδό Εγνατία.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν σοβαρότατα ζητήματα που δεν έχουν ακόμη επιλυθεί και θα δυσχεράνουν την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Παρά τις όποιες διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού για ολοκλήρωση και παράδοση του έργου το 2019-2020, η εκκρεμότητα όλων των παραπάνω σημαίνει νέες καθυστερήσεις στο έργο και χρόνο ολοκλήρωσης που θα ξεπεράσει κατά πολύ το 2020.
 
Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
           
Τι γίνεται με τις μελέτες για την διατήρηση των αρχαιοτήτων στην θέση τους κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων του Μετρό; Πόσο θα κοστίσουν αυτές οι μελέτες και ποιος αναλαμβάνει την κάλυψη αυτών των δαπανών για τις μελέτες; Ποιος συνέταξε αυτές τις μελέτες; Πότε θα παρουσιαστούν όλες οι μελέτες και για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου και για τις αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας στην δημοσιότητα;

Ποιο είναι το επιπλέον κόστος και ποιος αναλαμβάνει να καλύψει τις επιπλέον δαπάνες των εργασιών που θα απαιτηθούν με την λύση που επιλέχθηκε; Το ελληνικό Δημόσιο ή η εταιρεία κατασκευής του έργου; Ποια είναι η τελική συμφωνία για αυτό;

Πότε θα ολοκληρωθούν οι κυκλοφοριακές μελέτες για την κατασκευή του Σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης στην οδό Βενιζέλου;

Ισχύουν οι πληροφορίες για το πλήρες κλείσιμο της οδού Βενιζέλου για διάρκεια δύο ετών στο τμήμα από την οδό Ερμού μέχρι το Καραβάν Σαράι; Θα μονοδρομηθεί το τμήμα της οδού Εγνατίας στο ύψος της οδού Βενιζέλου για περίοδο τουλάχιστον έξι μηνών; Κι αν ναι, υπάρχουν εναλλακτικές ρυθμίσεις που θα βοηθήσουν την καθημερινότητα και την εμπορική κίνηση του κέντρου της Θεσσαλονίκης; Πότε θα παρουσιαστούν οι εν λόγω μελέτες; Θα τεθούν υπό διαβούλευση με τους φορείς της πόλης;  

Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου και παράδοσής του στο κοινό;

Πότε θα κατατεθούν οι μελέτες για την τροποποίηση των προσβάσεων/εισόδων του Σταθμού Αγίας Σοφίας; Πότε θα ολοκληρωθούν οι μελέτες για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί από τις ανασκαφές του Μετρό; Ποιο είναι το συνολικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της κατασκευής και απόδοσης στο κοινό του Σταθμού Αγίας Σοφίας;

Πότε θα παρουσιαστούν όλες οι μελέτες και για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου και για τις αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας στην δημοσιότητα απ' όπου θα προκύπτει το τελικό χρονοδιάγραμμα για να οδηγηθούμε στην τελική λύση της διατήρησης των αρχαιοτήτων στην θέση τους και την ταυτόχρονη κατασκευή των σταθμών του Μετρό;

Και ποιο είναι το τελικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης ολόκληρου του έργου, χωρίς να εξαιρούνται κάποια τμήματά του;