Skip to main content

Ελληνο-Ευρασιατικό: Άνοιγμα της Ελλάδας σε μία αγορά 182 εκατ.κατοίκων

Ο δρόμος της βιομηχανικής συνεργασίας και των ανοικτών μεταφορών από Λισαβόνα μέχρι Βλαδιβοστόκ, στο πρώτο οικονομικό Ελληνο-Ευρασιατικό φόρουμ

Με το πρώτο Ελληνο - Ευρασιατικό Οικονομικό Φόρουμ, που πραγματοποιείται σήμερα στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 82ης ΔΕΘ, η Ελλάδα επιχειρεί άνοιγμα σε μία υπό δημιουργία ενιαία οικονομική περιφερειακή αγορά 182 εκατ. κατοίκων και με συνολικό ΑΕΠ άνω των 4 τρισ. δολαρίων.

Ωστόσο, όπως τόνισαν από πλευράς της ελληνικής κυβέρνησης τόσο ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, όσο και ο υφυπουργός Οικονομίας & Ανάπτυξης κ.κ. Κατρούγκαλος και Πιτσιόρλας, στόχος δεν είναι μόνο η αύξηση των εμπορικών συναλλαγών με τις χώρες της Ευρασιατικής Ένωσης. Ο σκοπός είναι ευρύτερος καθώς η Ελλάδα θα επιδιώξει να λειτουργήσει ως γέφυρα συνεργασίας μεταξύ της Ε.Ε. και της Ευρασιατικής Ένωσης, που σημειωτέρον δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη προώθηση της οικονομικής συνεργασίας με την Κίνα.

Με τις περισσότερες χώρες της Ένωσης, η Ελλάδα συνδέεται με παραδοσιακούς δεσμούς, αλλά πλέον η συνεργασία, σε μία φάση που η χώρα γυρίζει σελίδα και περνάει σε σταδιακή οικονομική ανάκαμψη, μπορεί να εξελιχθεί σε νέες βάσεις, αυτές που θα δημιουργήσει ο ενιαίος τρόπος λειτουργίας σε μία περιφερειακή αγορά που ρίχνει τα εμπόδια του εθνικού προστατευτισμού, όπως είπε ο κ. Κατρούγκαλος, ο οποίος έχει στην ευθύνη του την πρόοδο των εργασιών του Ελληνο - Ρωσικού Συμβουλίου.

Η Ελλάδα εκτός από γεωστρατηγικός κόμβος, γίνεται και κόμβος ενεργειακός, είπε ο κ. Κατρούγκαλος και ελπίζει ότι στους νέους δρόμους εφοδιασμού των αγορών με φυσικό αέριο θα μπορέσει να υλοποιηθεί και το ρωσικό σχέδιο για τον Southern Corridor.



Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Πιτσιόρλας τόνισε οτι κατά τα τελευταία 15 χρόνια το κέντρο της παγκόσμιας οικονομικής ισχύος μετατοπίζεται ανατολικά και στο πλαίσιο των εξελίξεων οι προοπτικές ανάπτυξης της Ευρασίας είναι πολύ μεγάλες. «Η Ελλάδα», είπε, «αφού κατάφερε να παραμείνει στον πυρήνα της Ευρωζώνης, θέλει στη συζήτηση που πρόκειται να ανοίξει για το μέλλον της Ευρώπης, να συμβάλλει στη διαμόρφωση μίας στρατηγικής συνεργασιών με την Κίνα, την Ρωσία, την Ευρασιατική Ένωση. Είμαστε κατά της επιστροφής σε προστατευτισμούς και ως χώρα θα επιδιώξουμε να αναπτύξουμε πολύ στενές σχέσεις, εμπορικές και επενδυτικές με την Ένωση. Βλέπουμε το σημερινό φόρουμ σαν αφετηρία αυτών των νέων σχέσεων».

Να σημειωθεί ότι η Ευρασιατική Οικονομική Ένωση είναι ένας νέος οργανισμός, που άρχισε να λειτουργεί το 2015 και απαρτίζεται από πέντε χώρες - μέλη και συγκεκριμένα από Ρωσία, Λευκορωσία, Αρμενία, Καζακστάν και Κιργιστάν. Σε αυτή την πεντάδα των χωρών λειτουργούν 200 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.

Η συνεργασία πάνω στις ράγες των Μεταφορών



Οι μεταφορές πρέπει να γίνονται ανεμπόδιστα, ελεύθερα, από τη Λισαβόνα ως το Βλαδιβοστόκ, υποστήριξε ο υπουργός Μεταφορών της Ρωσίας κ. Maksim Sokolov, προσθέτοντας ότι στην Ευρασιατική Ένωση εργάζονται για τη δημιουργια ενός ενιαίου χώρου στις μεταφορές.

Στην παρούσα φάση μελετάται ο οδικός χάρτης που από το 2020 θα άρει όλα τα εμπόδια στις οδικές μεταφορές ενώ έχει υπογραφεί ο χάρτης για τον ¨κοινό Ευρασιατικό ουρανό¨. Παράλληλα, διαμορφώνεται το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των σιδηροδρόμων, καταρτίζεται ενιαίο τιμολόγιο και κοινός τρόπος προσέγγισης με τρίτες χώρες.

«Χαιρετίζουμε το Νέο Δρόμο του Μεταξιού», πρόσθεσε ο κ. Sokolov, «που βρίσκεται στο πνεύμα του "Φωτεινού Δρόμου" του Καζακστάν και του "Δρόμου της Στέπας" της Μογγολίας. Θεωρούμε ότι η Ελλάδα μπορεί πράγματι να είναι η γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης γιατί όλοι οι δρόμοι των μεταφορών περνάνε από τη χώρα σας. Θέλουμε συνεργασία σε επενδυτικά projects στις μεταφορές και όχι μόνο», κατέληξε ο Ρώσος υπουργός.

Ζαφείρης: H βιομηχανία να φτάσει στο 13,5% του ΑΕΠ

Η ελληνική βιομηχανία ανακάμπτει σταδιακά από την κρίση, με ρυθμό αύξησης 2% το 2016 και προβλεπόμενο 7% το 2017, χρονιά που συνολικά το ΑΕΠ της χώρας θα αυξηθεί κατά περίπου 2%, είπε ο Γ.Γραμματέας Βιομηχανίας κ. Στρατής Ζαφείρης.

Ο κ. Ζαφείρης είπε ότι η κυβέρνηση θέτει σαν στόχο, αν και όχι επίσημα διακηρυγμένο, η συμμετοχή της βιομηχανίας στο ΑΕΠ να ανεβεί στο 13,5%, ενώ σε συνεργασία με κλαδικούς φορείς, προχωρά στην απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Οι κλάδοι στους οποίους επιχειρούνται παρεμβάσεις είναι οι: φαρμάκου, τροφίμων, κλωστοϋφαντουργίας, δομικών υλικών, όλοι κλάδοι καινοτόμοι που ανακάμπτουν, ενώ προοπτικές κρυφές έχει και ο προβληματικός κλάδος της ναυπηγικής βιομηχανίας.

Καταλήγοντας ο Γ.Γ. επισήμανε ότι υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα, καθώς περί τα 1.000 εργοστάσια είναι ανενεργά και μπορούν με σχετικά μικρές επενδύσεις να αναγεννηθούν.

Στόχοι και προοπτικές συνεργασίας

Σε μία εποχή μεγάλων αλλαγών στην παγκόσμια οικονομία, όταν αλλού τείχη πέφτουν και αλλού υψώνονται περιορισμοί, η Ευρασιατική Ένωση προωθεί τη δημιουργία μίας ενιαίας οικονομικής αγοράς εντός της οποίας προωθείται η κατάργηση των δύσκαμπτων κανονισμών λειτουργίας της βιομηχανικής εποχής. Σε αυτό τον δρόμο, είπε ο κ. Tigran Sargsyan, πρόεδρος της Ευρασιατικής Οικονομικής Επιτροπής, η Ένωση επενδύει στο κινεζικό σχέδιο «One Belt, One Road», προσθέτοντας ότι το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει βασικό σταθμό στο Νέο Δρόμο του Μεταξιού.

Οι χώρες - μέλη της Ευρασιατικής Ένωσης, στο τομέα της βιομηχανίας, έχουν αρχίσει να δημιουργούν ενιαία πρότυπα στη βαριά βιομηχανία, δίνοντας παράλληλα έμφαση στα επόμενα χρόνια, στη βιοτεχνολογία, την αεροναυπηγική, την ψηφιακή τεχνολογία. Αλλά, όπως είπε ο κ. Seygey Sidorskiy, Επίτροπος Βιομηχανίας & Γεωργίας και μέλος δ.σ. της Ευρασιατικής Οικονομικής Επιτροπής, ο στόχος είναι η συνεργασία με τρίτες χώρες και μέλη της Ε.Ε., στην ελαφρά βιομηχανία. Πιο συγκεκριμένα, η συνεργασία αυτή θα μπορούσε να αφορά την μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, τη χημική βιομηχανία και την μεταλλοβιομηχανία, προϊόντα ξύλου.

Ελληνικές εταιρείες των κλάδων τροφίμων, κατασκευών και πλαστικών κάνουν ήδη δουλειές στις χώρες της Ένωσης, ενώ η συνεργασία με την Ελλάδα θα μπορούσε να επεκταθεί στους κλάδους της υφαντουργίας, της ναυπηγικής αλλά και της πολεμικής βιομηχανίας, σύμφωνα με τον ομιλητή ο οποίος πρόσθεσε ότι ελληνικές εταιρείες ήδη εύκολα μπορούν να ανοίξουν γραφεία σε Αρμενία και Καζακστάν.

Μία σύντομη τοποθέτηση έκανε ο κ. Κοnstantin Goncharov, πρόεδρος του σιδηροδρομικού μεταφορέα Novotrans και εκπρόσωπος της Ένωσης Βιομηχάνων και Επιχειρηματιών Ρωσίας (RSPP), λέγοντας ότι έχει ήδη προχωρήσει η συζήτηση της συνεργασίας με τον ελληνικό σύνδεσμο, τον ΣΕΒ και το ΜοU μεταξύ των δύο φορέων θα υπογραφεί στη Μόσχα, στην επόμενη συνεδρίαση του Ελληνο- Ρωσικού Συμβουλίου, που πρόκειται να πραγματοποιηθεί στην πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.

Από πλευράς Ελλήνων Βιομηχάνων, τον λόγο πήρε ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ κ. Αθανάσιος Σαββάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στη μέχρι τώρα συνεργασία βορειοελλαδικών επιχειρήσεων με εταιρείες των χωρών - μελών της Ευρασιατικής Ένωσης, για να τονίσει ότι «είμαστε πρόθυμοι και έτοιμοι για συνεργασίες κάθε είδους σε όλους ανεξαιρέτως τους βιομηχανικούς κλάδους».



Στο φόρουμ χαιρέτισαν επίσης ο πρέσβυς της Αρμενίας στην Ελλάδα κ. Fadey Charchoghlyan, της Λευκορωσίας κ. Vladimir Voronkovich, του Καζακστάν κ. Aleksey Volkov και της Ρωσικής Ομοσπονδίας κ. Andrey Maslov. Την αναπτυξιακή οικονομική πολιτικής της Αρμενίας παρουσίασε  αναπλ. Υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Oganes Azizyan.

To Φόρουμ, διοργανώθηκε από το Enterprise Greece, σε συνεργασία με την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση. Τις εργασίες του Φόρουμ συντόνισαν ο πρόεδρος του Enterprise Greece κ. Xρήστος Στάικος και, της Ένωσης, κ. Vladimir Salamatov.