Skip to main content

Τα ΜΑΚΒΕΛ, ο Χ. Κλυνν και η επιστροφή του Λευκού Πύργου στα μακαρόνια

Από το 1945 και τη Μακαρονοποιία Βορείου Ελλάδος στην εξαγωγική βιομηχανία Eurimac. Το στοίχημα για την ολική επαναφορά των ΜΑΚΒΕΛ στην ελληνική αγορά

Του Γιώργου Λαμπίρη

Ορισμένοι ίσως θυμούνται στη δεκαετία του ’80, τον Χάρρυ Κλυνν, να υποδύεται τον Πόντιο αρχαιολόγο, Μακβελίδη. Το σποτ τότε διαφήμιζε ότι τα μακαρόνια ΜΑΚΒΕΛ, «είναι νόστιμα, δεν λασπώνουν, εξάγονται σε όλον τον κόσμο». Ένα νέο διαφημιστικό μήνυμα που έκανε την εμφάνισή του, τον Μάιο του 2017, είχε σκοπό να συνδέσει το παρόν με το παρελθόν και την ιστορία των 79 χρόνων που τα συνοδεύει. Το σποτ παρουσίαζε εικόνες που παραπέμπουν στο παρελθόν, προβάλλοντας το σύνθημα «Ξανά!».

Το προσωπικό στοίχημα

H αναβίωση του ιστορικού εμπορικού σήματος με τον Λευκό Πύργο τυπωμένο στο πακέτο, αποτέλεσε προσωπικό στοίχημα του ιδιοκτήτη τους. Ο Σταύρος Κωνσταντινιδης είχε όνειρο να ξαναφέρει στην αγορά τα ΜΑΚΒΕΛ, επανασυστήνοντας τα μακαρόνια που οι πρόγονοί του, τα αδέρφια Παντελής και Νίκος Κωνσταντινίδης, ξεκίνησαν να παράγουν αρκετά χρόνια πριν. Προηγήθηκαν το 1939 τα ζυμαρικά με το όνομα «Ερμής» των δύο μακαρονονοπαραγωγών.

Με πορεία από το 1945

Τα μακαρόνια ΜΑΚΒΕΛ, απέκτησαν το όνομά τους το 1945, από το αρκτικόλεξο της βιοτεχνίας που ίδρυσαν τότε τα αδέρφια Κωνσταντινίδη, με την ονομασία Μακαρονοποιία Βορείου Ελλάδος. Η επιχείρηση με το πέρασμα του χρόνου γιγαντώθηκε, γεγονός που επέβαλε τη μετεγκατάσταση των παραγωγικών της εγκαταστάσεων, σε μεγαλύτερες. Έτσι, το 1963 η βιοτεχνία μετατράπηκε σε βιομηχανία, με βασική στόχευση την ανάπτυξη της παραγωγικής της δυναμικής. Ήδη από τα χρόνια εκείνα, η επιχείρηση διατηρούσε σημαντικό εξαγωγικό προσανατολισμό, αποτελώντας κυρίαρχη ελληνική δύναμη στην εξαγωγή των ζυμαρικών.

Η ΜΑΚΒΕΛ και η συνεργασία με τους Ιταλούς

Το 1996 η ΜΑΚΒΕΛ, μετονομάστηκε σε Eurimac Α.Ε. προχωρώντας σε περαιτέρω ανάπτυξή της με νέες βιομηχανικές εγκαταστάσεις στο Κιλκίς, σε συνεργασία με τον ιταλικό όμιλο παραγωγής ζυμαρικών, Euricom.

Η παραγωγός των ΜΑΚΒΕΛ, Eurimac, είναι κυρίως γνωστή στην αγορά των επιχειρήσεων λιανικής και σούπερ μάρκετ, λόγω των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που παράγει, προμηθεύοντας γνωστές αλυσίδες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι ίσως λιγότερο γνωστή στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Με παραγωγική δυνατότητα που υπερβαίνει τους 72.000 τόνους το χρόνο, από το 2006 έχει ισχυροποιήσει τη θέση της στο χώρο των ζυμαρικών, καθετοποιώντας την παραγωγή της μετά την απόκτηση μύλου επεξεργασίας σκληρού σίτου, σε χώρο που γειτνιάζει με το εργοστάσιό της. Το 2009 πρόσθεσε στο εργοστάσιο, την τρίτη γραμμή παραγωγής ζυμαρικών, με δυναμικότητα 1.500 τόνων το μήνα. Το 2010 ολοκλήρωσε μία ακόμα επένδυση, καθώς ξεκίνησε να λειτουργεί αποθήκη χωρητικότητας 9.000 παλετοθέσεων. Εξαγωγικά η Eurimac κινείται αυτή τη στιγμή και στις 5 ηπείρους του κόσμου, είτε με δικές τις ετικέτες είτε με ετικέτες που παράγει για λογαριασμό των πελατών της (προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας). Την αύξηση της παραγωγής ακολούθησε μία ακόμα επένδυση σε τέταρτη γραμμή παραγωγής το 2011, δυναμικότητας επίσης 1.500 τόνων το μήνα.

Οι ετικέτες...

Μερικές από τις ετικέτες, με τις οποίες βγει στην αγορά η Eurimac είναι η Latino, τα Famiglia, τα Grande Pasta, τα Mama Mia τα Bevellini, στον τομέα των εξαγωγών. Πρόκειται για εμπορικά σήματα τα οποία προέκυψαν απο συνεργασίες για τη δημιουργία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

...και τα Tetragono

Ωστόσο στην Ελλάδα, πριν τη ΜΑΚΒΕΛ, η Eurimac ακούστηκε περισσότερο στο καταναλωτικό κοινό, με τη σειρά Tetragono, η οποία περιλάμβανε τρεις κωδικούς, τετράγωνων ζυμαρικών. Τα Τetragono σπαγγέτι, τα Τetragono πένες και τα Tetragono στριφτό. Για τον Σταύρο Κωνσταντινίδη, οι τρεις αυτοί κωδικοί άνοιγαν το δρόμο για την είσοδό του στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ, μέσω μίας νέας ετικέτας, η οποία ως απώτερο στόχο είχε να αποτελέσει υποδοχέα για τα επερχόμενα ΜΑΚΒΕΛ. Mε δεδομένο τον ισχυρό ανταγωνισμό στην αγορά, τα MAKBEΛ, έδιναν το περιθώριο στη νεοεμφανιζόμενη ετικέτα, να μπει στα ράφια χωρίς να συναντήσει εμπόδια από τον ανταγωνισμό ή τα σούπερ μάρκετ. Ο επιχειρηματίας γνώριζε, ότι αφενός η καινοτόμα εμφάνιση για τα ελληνικά δεδομένα, με το λανσάρισμα τετράγωνων ζυμαρικών, και αφετέρου οι περιορισμένοι κωδικοί τους, οι οποίοι δεν θα καταλάμβαναν χώρο από αυτόν που ήδη διαθέτουν στα ράφια, εταιρείες με ευρύ κωδικολόγιο, δεν θα συναντούσαν σοβαρές αντιστάσεις.

Πλέον εάν αναζητήσετε στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα Tetragono, δεν θα τα βρείτε πλέον. Τη θέση τους έχουν πάρει τα ΜΑΒΚΕΛ, με παρουσία στις περισσότερες ελληνικές αλυσίδες της χώρας.

Σημειώνουμε πως ιδέα των τετράγωνων ζυμαρικών δεν είναι καινούργια σε παγκόσμιο επίπεδο και δεν αποτελεί ελληνική έμπνευση, καθότι στην Ιταλία, τόσο η Barilla, όσο και η La Molisana, παράγουν επί αρκετά χρόνια τα τετράγωνα μακαρόνια, γνωστά με την ονομασία, Spaghetti Quadrati (τετράγωνα σπαγγέτι).

Η Eurimac σε αριθμούς

Εξαγωγές σε 45 χώρες

Σε αξία
2016: 13,2 εκατ. ευρώ
2015: 13,94 εκατ. ευρώ

Αντίστοιχες σε
36,2% των πωλήσεων το 2016
37,4% των πωλήσεων το 2015
32,7% των πωλήσεων το 2014

Παραγωγή
2016: 51.000 τόνοι
2015: Για πρώτη φορά ξεπέρασε τους 50.000 τόνους

Επενδυτική δαπάνη
2016: 3,09 εκατ. ευρώ
2015: 2,1 εκατ. ευρώ

Πωλήσεις
2016: 36,5 εκατ. ευρώ
2015: 37,2 εκατ. ευρώ
Μεταβολή: -2% (750 χιλ. ευρώ)

Καθαρά κέρδη
2016: 4,79 εκατ. ευρώ (αυξημένα κατά 149,2%)