Skip to main content

Η συγκυρία ευνοεί την κρουαζιέρα, η Θεσσαλονίκη πρέπει να τρέξει

Η γεωπολιτική συγκυρία ευνοεί τα ελληνικά λιμάνια που πρέπει να κοιτάξουν και προς Ασία - Θεσσαλονίκη, Πειραιάς πρέπει να σπεύσουν προς αναβάθμιση

Η γεωπολιτική συγκυρία ευνοεί την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, ευνοεί και τη Θεσσαλονίκη, αλλά η χώρα μας που δεν έχει αξιοποιήσει το πολύ δυνατό τουριστικό πακέτο που διαθέτει, κινδυνεύει να χάσει κι άλλο έδαφος, καθώς η Κωνσταντινούπολη επενδύει στις λιμενικές της υποδομές ενώ την επόμενη εβδομάδα το Ντουμπρόβνικ θα ανακοινώσει την παραχώρηση του λιμένα του.

Η Ελλάδα πρέπει να κινηθεί όχι μόνο σε επίπεδο υποδομών, αλλά και στη διαμόρφωση στρατηγικού σχεδίου για την κρουαζιέρα, ένα τομέα τουρισμού στον οποίο εμπλέκονται επτά διαφορετικά υπουργεία. Αν δεν συσταθεί Εθνικό Συμβούλιο Κρουαζιέρας που θα λειτουργεί συντονιστικά, δεν θα μπορέσει να αξιοποιηθεί η δυναμική του προϊόντος σε μία χώρα που έχει τεράστιες δυνατότητες.

Σε αυτό τον τομέα, Θεσσαλονίκη αλλά και Πειραιάς πρέπει να σπεύσουν, στην αναβάθμιση των επιβατικών τους λιμένων και των τερματικών σταθμών ειδικά για την κρουαζιέρα. Επίσης, πρέπει να αξιοποιήσουν τη MedCruise, την Ένωση των Λιμένων της Μεσογείου, που ήδη έχει προσεγγίσει τις ασιατικές αγορές- Κορέα, Κίνα , Σιγκαπούρη- και τον Απρίλιο μάλιστα θα είναι σε έκθεση στο Πεκίνο, προσπαθώντας μέσω των μεγάλων tour operators να προωθήσει και την κρουαζιέρα στη Μεσόγειο σαν τμήμα ενος 15νθημερου διακοπών στη Ν.Α. Ευρώπη.

Τα παραπάνω τονίσθηκαν στην ημερίδα που σήμερα, Σάββατο, πραγματοποιείται στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης με θέμα «Ανάπτυξη της Κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη: Προκλήσεις και Ευκαιρίες στη Διεθνή Συγκυρία».

Ο τουρισμός κρουαζιέρας αναπτύσσεται σε παγκόσμια κλίμακα. Μέχρι το 2018, θα προστεθούν 31 νέα κρουαζιερόπλοια πλοία , δυναμικότητας 90.000 επιβατών, από τα οποία το 30% θα πάει στην Κίνα και το υπόλοιπο 70% στη Μεσόγειο και άλλες αγορές. Η αγορά της Μεσογείου, είναι σε άνοδο, έρχεται αμέσως μετά την Καραϊβική ( 30%), έχοντας το 19% της κίνησης παγκόσμιως. Όμως, σε αυτή τη θετική συγκυρία, ο κλάδος στην Ελλάδα πολεμάει να κρατηθεί στην αγορά, όταν κάποτε, επιχειρούσε σε Καραϊβική και Αλάσκα. Ο λόγος και σε αυτή την περίπτωση είναι η ελληνική κακοδαιμονία με τα γνωστά της χαρακτηριστικά, δηλαδή ανεπαρκείς υποδομές, τουριστικό προϊόν χωρίς σαφή ταυτότητα στη διεθνή αγορά, γραφειοκρατικές διαδικασίες «όπου από ένα ελληνικό λιμάνι σε άλλο, είναι σαν να ταξιδεύεις σε άλλη χώρα», τόνισε ο κ. Γιώργος Κουμπενάς, αντιπρόεδρος της CELESTYAL Cruises και γενικός γραμματέας της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων.

Οι φορείς της Θεσσαλονίκης πρέπει να προβληματιστούν γιατί τα ελληνικά λιμάνια, ενώ είναι τρίτα σε αριθμό επιβατών, είναι όγδοα σε εισπράξεις, τόνισε η κ. Πατουλίδου, αντιπεριφερειάχης Κεντρικής Μακεδονίας και επικεφαλής του Οργανισμού Τουρισμού, δίνοντας αμέσως μετά η ίδια την απάντηση στο ερώτημα. Επειδή τα λιμάνια μας είναι λιμάνια διέλευσης και όχι home ports.

H κ. Πατουλίδου μίλησε για σύνδεση τουρισμού κρουαζιέρας με τον συνεδριακό τουρισμό, μίλησε για σύμπραξη των φορέων της πόλης στη διαμόρφωση του τουριστικού πακέτου, αλλά και για την πολύ σημαντική σύνδεση του αεροδρομίου Μακεδονία με το δίκτυο των διεθνών γραμμών.

Τα ελληνικά λιμάνια είναι ασφαλή και σε ό,τι αφορά στην κρουαζιέρα, ευνοήθηκαν το 2015 από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, τόνισε ο κ. Θάνος Πάλλης, γενικός γραμματέας της MedCruise, που εκπροσωπεί 100 λιμάνια από 20 χώρες. Έτσι, η κρουαζιέρα κατέγραψε αύξηση 33,7% στη Θεσσαλονίκη, 16% στο Βόλο, 46,3% στην Πάτρα και το εντυπωσιακό 190% στη Σούδα.

Προοπτικές ανάπτυξης υπάρχουν καθώς το 2016 υπολογίζεται ότι θα ταξιδέψουν με κρουαζιερόπλοια, παγκοσμίως, περί τα 24 εκατ τουριστών. Αλλά μέχρι και σήμερα τα ελληνικά λιμάνια δεν εκμεταλλεύονται το δίκτυο της MedCruise, τις εν δυνάμει επαφές με τις αγορές της Αμερικής και της Ασίας, καθώς πρέπει να υπάρχει συμμετοχή των λιμένων στα προγράμματα που καταρτίζουν οι εταιρείες κρουαζιέρας.

«Οι επιβάτες του μέλλοντος θα έρθουν από την Ασία», επέμεινε ο κ. Πάλλης ο οποιος κάλεσε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να αξιοποιήσει τη στρατηγική συνεργασία που έχει η MedCruise με την CLIA, τη διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας, αλλά και τα εκπαιδευτικά σεμινάρια για λιμενικά στελέχη.

Η αγορά δεν είναι στατική, το 1996, όταν ιδρύθηκε η MedCruise, τα πιο ισχυρά λιμάνια κρουαζιέρας ήταν τα κυπριακά, σήμερα μπροστά έχουν μπει Ισπανοί και Ιταλοί.

Αλλά, για να αναπτυχθεί ο τουρισμός κρουαζιέρας, είπε η κ. Ελισάβετ Κοσμάτου, διευθύνουσα σύμβουλος της Cosmatos S.A., θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πρώτα, στην Ελλάδα, να αντιληφθούμε ότι απαιτείται μακροχρόνιος σχεδιασμός, ότι οι όποιες αλλαγές στις τιμές και τις λιμενικές διαδικασίες πρέπει να κοινοποιούνται πριν από 18-24 μήνες από την εφαρμογή τους, ότι το λιμάνι πρέπει να προσαρμόζει την πολιτική του στις ιδιαιτερότητες ομάδων πελατών, οτι χρειάζεται οπωσδήποτε συνεργασία φορέων για την παρουσίαση συγκεκριμένου τουριστικού προϊόντος.

Το λιμάνι προσελκύει όταν υπάρχουν οι απαιτούμενες υποδομές (π.χ cruise terminal), γρήγορες διαδικασίες ελέγχου, οργάνωση της κίνησης μεταξύ των λιμένων.

Όπως σε τόσους άλλους τομείς, και στην κρουαζιέρα, η Ελλάδα στερείται εθνικής στρατηγικής. Αλλά στερείται και ενός φορέα που θα συντονίζει τις αφίξεις και θα ενημερώνει, πότε υπάρχουν open slots (π.χ στη Σαντορίνη και σε λιμάνια που δέχονται μεγάλο αριθμό πλοίων).

Η Θεσσαλονίκη δεν έχει cruise terminal, οι λιμενικές εγκαταστάσεις είναι ανεπαρκείς, η τεχνολογική υποδομή στον επιβατικό σταθμό δεν επαρκεί. Από την άλλη πλευρά η πόλη έχει και πολλά συν: Το αεροδρόμιο βρίσκεται σε μικρή απόσταση, η πόλη έχει όμορφη παραλία, το Λιμάνι είναι μέσα στην πόλη, είναι μία πόλη ασφαλής και φιλική απέναντι σε όλους τους επισκέπτες ανεξαρτήτως θρησκείας.

Άν όμως θέλει να αναπτύξει τον τουρισμό κρουαζιέρας, συμπλήρωσε ο κ. Κουμπενάς, πρέπει να επενδύσει στο home porting, δηλαδή: Nα αποκτήσει πολύ καλές αεροπορικές συνδέσεις και σε πολύ καλές τιμές. Να προβάλλει ότι είναι ασφαλές λιμάνι. Να δείξει ότι το λιμάνι της αποτελεί ξεχωριστή εμπειρία για τον επισκέπτη. Να κάνει εύκολη τη διέλευση από τους ελέγχους. Να προσφέρει επιλογές για εκδρομές , πηγή πρόσθετων εσόδων για τους tour operators και τις εταιρείες κρουαζιέρας.

Η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού δεν μπόρεσε να παραστεί και χαιρετισμό απηύθυνε αντ΄ αυτής η προϊσταμένη Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας για τον Τουρισμό κ. Περσεφόνη Τρίχα.

Από πλευράς λιμένα Θεσσαλονίκης, χαρέτισαν στην εκδήλωση ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ κ.κ. Μέλλιος και Μακρής αντίστοιχα οι οποίοι αναφέρθηκαν στα σχέδια για τη δημιουργία terminal κρουαζιέρας όπως και για το έργο αποκατάστασης, εξωτερικά, του διατηρητέου κτιρίου του επιβατικού σταθμού.

Στον χαιρετισμό του, ο κ. Μακρής είπε ότι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας αποτελεί προτεραιότητα για τον ΟΛΘ και σ' αυτήν την κατεύθυνση το Master plan προβλέπει τη δημιουργία Cruise Terminal έως το 2018-2019, ενώ τόνισε πως στόχος είναι ο αριθμός των επιβατών να φτάσει σε βάθος εξαατίας τις 150.000, από 25.000 σήμερα.