Skip to main content

Σημαντικά σιδηροδρομικά έργα της Βόρειας Ελλάδας στο νέο ΕΣΠΑ

Στο Τεχνικό Επιμελητήριο/Τμήμα Κ. Μακεδονίας διεξάγεται διήμερο συνέδριο για το στρατηγικό σχεδιασμό της ανάπτυξης στη Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας

Στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 θα προταχθούν σημαντικά μεταφορικά έργα και ειδικότερα σιδηροδρομικά όπως και διασυνδέσεων μεταφορικών μέσων, όπως υπογράμμισε η Γενικός Γραμματέας Μεταφορών Πέτη Πέρκα στο αναπτυξιακό συνέδριο του ΤΕΕ/ΤΚΜ που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις του Επιμελητηρίου στη Θεσσαλονίκη, με χορηγό επικοινωνίας τη Voria.gr.

Στο πλαίσιο αυτού του σχεδιασμού, η κυρία Πέρκα αναφέρθηκε στην ανατολική επέκταση της Σιδηροδρομικής Εγνατίας στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη(ολοκλήρωση το 2017), το τμήμα Στρυμώνας - Προμαχώνας, του οποίου η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί τέλη του 2016 και στην σύνδεση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον εμπορευματικό σταθμού του σιδηροδρόμου.

Επίσης η κα Πέρκα μίλησε για την εκπόνηση ενός ολιστικού master plan για τις μεταφορές, σε συνεργασία με την ΕΤΕπ.

Οι μεταφορές και η εφοδιαστική αλυσίδα, πρόσθεσε η γενική γραμματέας, θα προωθηθούν και χρηματοδοτικά μέσω του ΕΠΑνΕΚ αλλά και του νέου αναπτυξιακού καθώς οι μεταφορές ειναι κρίσιμες για να ανοίξει ο δρόμος της ανάπτυξης.

Κοινός οδηγός για την ανάκαμψη της Κεντρικής Μακεδονίας

Τις εργασίες του διήμερου συνεδρίου με θέμα «Κεντρική Μακεδονία - Επιχειρηματική Περιφέρεια: Άμεσες Ενέργειες και Στρατηγικός Σχεδιασμός» άνοιξε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρις Μπίλλιας.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο ανοίγει με το συνέδριο αυτό, τη συζήτηση για να διαμορφωθεί ένας κοινός οδηγός ανάκαμψης της Θεσσαλονίκης και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία διαθέτει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να σταθεί αυτόνομα και ισότιμα στην Ευρώπη των Περιφερειών.

Ο κ. Μπίλλιας ζήτησε να ενθαρρυνθεί η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην αξιοποίηση του δημόσιου πλούτου αλλά και στην αναζωγόνηση της οικονομίας, αφού το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι πολύ μικρό αλλά και η εισφορά του νέου ΕΣΠΑ είναι μικρή αν ληφθούν υπόψη τα επενδυτικά κεφάλαια που χρειάζεται η χώρα. Η ιδιωτική πρωτοβουλία θα είναι αυτή που θα συμβάλλει για να βγεί η χώρα από τα μνημόνια, γιατί με βάση την μέχρι σήμερα εμπειρία από τον καιρό των μνημονίων, «από το Τρίτο Μνημόνιο διαφορετικά θα βγούμε όταν εξαντληθεί η υπομονή των εταίρων».

Στις προτάσεις για το πακέτο Γιούνκερ δεν υπάρχει ούτε μία πρόταση για την Κεντρική Μακεδονία. Η Εγνατία Οδός Α.Ε., μια εταιρεία που αποτελεί εργαλείο ανάπτυξης συνεχώς απαξιώνεται, όπως και ο ΟΛΘ με τη συνέχιση των απεργιών. Η Κεντρική Μακεδονία για να αναπτυχθεί απαιτείται αποκέντρωση, ευελιξία και μετατροπή των Περιφερειακών Υπηρεσιών σε θύλακες σχεδιασμού πολιτικής και δράσεων και όχι μόνο υλοποίησης έργων, πρόσθεσε ο κ. Μπίλλιας.

Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας άνοιξε την τοποθέτησή του καυτηριάζοντας το γεγονός ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο δεν κλήθηκε να συμμετάσχει στη συζήτηση για το νέο αναπτυξιακό νόμο, παρά το θεσμικό του ρόλο και τη συνεισφορά του στην υπόθεση της ανάπτυξης.

Ο κ. Τζιτζικώστας έκανε αναφορά στην εξαιρετική επίδοση της Π.Κ.Μ στο τελευταίο ΕΣΠΑ, όπου η απορρόφηση πόρων έφθασε στο 114%, ενώ μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευτεί 774 εκατ ευρώ και δημιουργήθηκαν 520 έργα.

Στο νέο ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-2020, η Περιφέρεια δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα και στη βιώσιμη αστική ανάπτυξη, διαθέτοντας 100 εκατ ευρώ σε αυτόν τον άξονα δράσεων ή  σε ποσοστά, το 10% του προϋπολογισμού του συνολικού ΠΕΠ, καθώς πολλά είναι τα προβλήματα που εντοπίζονται στη Κεντρική Μακεδονία όπου το 77% περίπου συγκεντρώνεται στις αστικές περιοχές

Θεσσαλονίκη - αστική ανάπτυξη


Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται μία σύνθεση του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ώστε μέσα από τη δημιουργία ενός Ταμείου Αστικής Ανάπτυξης για τη μητροπολιτική Θεσσαλονίκη να χρηματοδοτηθεί ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο που θα βασίζεται στις αστικές αναπλάσεις, τη βιώσιμη κινητικότητα και τις συνδυασμένες μεταφορές.

Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Θανάσης Παππάς, η Θεσσαλονίκη χρειάζεται δύο πράγματα: Συνεργασία για τη μητροπολιτκή Θεσσαλονίκη και συντονισμό δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για την προσέλκυση και το «αυγάτισμα κεφαλαίων» με την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων και τη μόχλευση διεθνών πόρων.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των παραπάνω, έχει βάλει τέσσερις προτεραιότητες: 1) ΔΕΘ - Εκθεσιακό κέντρο, με σύγχρονες εκθεσιακές εγκαταστάσεις που θα καταλαμβάνουν το 50% της έκτασης και το υπόλοιπο 50% μητροπολιτικό πάρκο. 2) Λιμάνι και παραχώρηση της 1ης προβλήτας στο Δήμο 3) Αξιοποίηση της παραλίας και του θαλασσίου μετώπου 4) Υπερτοπικές αναπτύξεις στα δυτικά και ανατολικά της πόλης.