Skip to main content

Η ολική επαναφορά της κονσερβοποιίας από το Κιλκίς

H ιστορική διαδρομή της Κονσερβοποιίας Βορείου Αιγαίου. Η γέννηση των Τrata και Flokos, η είσοδος στα κατεψυγμένα και η νέα πορεία ανάκαμψης.

H ιστορική διαδρομή της Κονσερβοποιίας Βορείου Αιγαίου, αρχίζει να εκτυλίσσεται 148 χρόνια πριν. Τα προγονικά μέλη της οικογενειακής επιχείρησης, Θρασύβουλος και Γιώργος Τζίκας, ξεκίνησαν με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα να δραστηριοποιούνται στο χώρο του τροφίμου, ανοίγοντας δύο παντοπωλεία στη Βέροια.

Όπως περιγράφει στη Voria.gr, η γενική διευθύντρια της εταιρείας Γιάννα Τζίκα, η οποία ανήκει στην τέταρτη γενιά επιχειρηματιών της οικογένειας, «η συνέχεια καταγράφεται από τους παππούδες μας, οι οποίοι δημιούργησαν δύο εμπορικές εταιρείες. Η μία είχε έδρα την Αθήνα και η δεύτερη τη Θεσσαλονίκη. Αντικείμενο δραστηριοποίησής τους ήταν η εισαγωγή και η διάθεση κονσερβοποιημένων προϊόντων ψαριού και κρέατος. Οι ονομασίες των δύο εταιρειών ήταν ΓΕΝΤΡΟ Ελλάς Α.Ε. και ΤΡΟΦΙΜ ΕΠΕ».

Η γέννηση των Τrata και Flokos

Σύμφωνα με την κυρία Τζίκα, στα χρόνια που ακολούθησαν, υλοποιήθηκε ο διαχωρισμός μεταξύ των διαφορετικών ψαρικών, με τη δημιουργία των εμπορικών σημάτων Trata και Flokos. Ο Flokos ιδρύθηκε το 1972, ενώ έξι χρόνια αργότερα εισέρχεται στην αγορά των συσκευασμένων ψαρικών σε κονσέρβα και η Trata.

Η μεταφορά της παραγωγής στην Ελλάδα

«Η σημαντικότερη αλλαγή που επέρχεται με την ίδρυση των δύο νέων εταιρειών, είναι η είσοδος της νεότερης γενιάς των πατεράδων μας στην οικογενειακή επιχείρηση. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι κατά την περίοδο εκείνη, λόγω των ποιοτικών προβλημάτων που εμφανίστηκαν στην παραγωγή των προϊόντων στην Ιταλία, οι γονείς μας έλαβαν την απόφαση να μεταφέρουν την παραγωγή στην Ελλάδα», αφηγείται η Γιάννα Τζίκα.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 πραγματοποιούνται τα εγκαίνια της βιομηχανικής μονάδας της εταιρείας στο Κιλκίς, στο σημείο που έως και σήμερα βρίσκεται το εργοστάσιο, επιφάνειας 10.500 τ.μ.

Αυτή τη στιγμή το κάθε ένα από τα δύο brands, Trata και Flokos, αντιπροσωπεύουν και από ένα διαφορετικό είδος ψαρικών, αν και σε ορισμένες από τις κλασικές κατηγορίες συμπίπτουν. «Η Trata για παράδειγμα περιλαμβάνε ανέκαθεν το γάβρο και τη σαρδέλα σε κονσέρβα. Επίσης από τα βασικά προϊόντα Trata είναι ο τόνος, όπως και το μοσχοχτάποδο αλλά και το χταπόδι. Αντιθέτως, προϊόντα όπως είναι το καλαμάρι, ανήκουν στη γκάμα προϊόντων της Flokos. Ωστόσο διαθέτουμε επίσης σαρδέλα και τόνο Flokos, τα οποία διακινούνται από διαφορετικά κανάλια πώλησης, όπως είναι τα μικρότερα καταστήματα λιανικής, ενώ τα προϊόντα της Τrata διακινούνται κατά κύριο λόγο από τα σούπερ μάρκετ».

 

Η είσοδος στα προϊόντα ψυγείου και κατάψυξης

Το 2013, η ΚΟΝ.Β.Α. μπήκε σε μία νέα κατηγορία προϊόντων, καθώς ξεκίνησε να παράγει προϊόντα βαθιάς κατάψυξης, αλλά και προϊόντα ψυγείου. Όπως εξηγεί η γενική διευθύντρια της εταιρείας, τα προϊόντα ψυγείου εμφανίζουν περιορισμένη διανομη, λόγω της μικρής κατηγορίας που αντιπροσωπεύουν.

Επένδυση 2 εκατ. για την παραγωγή των κατεψυγμένων

Μεγάλο στοίχημα για την επιχείρηση με έδρα το Κιλκίς, αποτελούν και θα αποτελέσουν μελλοντικά, τα προϊόντα κατάψυξης, για τα οποία η ΚΟΝ.ΒΑ. θα επενδύσει περίπου 2 εκατ. ευρώ, προκειμένου να βελτιώσει τη γραμμή παραγωγής τους εντός της επόμενης διετίας. «Πρόκειται για μία κατηγορία, στην οποία έχουμε αποφασίσει να ασχοληθούμε κατά βάση με τις ελληνικές πρώτες ύλες. Γι’ αυτό και τα πρώτα προϊόντα που κυκλοφόρησαν ήταν η σαρδέλα και ο γαύρος σε φιλέτο, σε συσκευασία skin –packed (σφραγίζονται σε διάφανο film αποκλείοντας κάθε παράγοντα αέρα εντός της συσκευασίας), η οποία σε γενικές γραμμές δεν χρησιμοποιείται συχνά στα κατεψυγμένα προϊόντα. Τα επόμενα χρόνια πρόκειται να φέρουμε στην αγορά και άλλα προϊόντα, τα οποία θα προέρχονται επίσης από τις ελληνικές θάλασσες».

Στα προϊόντα ψυγείου η Κονσερβοποιΐα Βορείου Αιγαίου διακινεί αυτή τη στιγμή τέσσερις κωδικούς, οι οποίοι είναι διαθέσιμοι μέσα από τα καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος. 

Ο καπνιστός τόνος και τα νέα προϊόντα

Καύχημα της εταιρείας αποτελεί σύμφωνα με την κυρία Τζίκα ο καπνιστός τόνος Trata, ο οποίος όπως λέει η ίδια, καπνίζεται φυσικά στο εργοστάσιο, χωρίς πρόσθετα. «Στη συνέχεια δημιουργήσαμε μία οικογένεια προϊόντων, βλέποντας την ανταπόκριση που είχε ο καπνιστός τόνος, προσθέτοντας την πικάντικη γεύση, αλλά και τη γεύση με λάδι και ρίγανη. Ταυτόχρονα λανσάραμε και τονοσαλάτα με φακή, η οποία επίσης δημιουργείται με καπνιστό τόνο και είναι άμεσα ταυτισμένη με την ελληνική διατροφική παράδοση».

Εξαγωγές και μέσω της Lidl

Στον τομέα των εξαγωγών, η ΚΟΝ.Β.Α. διατηρεί ευρεία συνεργασία με τη Lidl, μέσω της οποίας διαθέτει τα προϊόντα της σε καταστήματα της αλυσίδας στο εξωτερικό, ενώ βασικός διακινούμενο κωδικός είναι ο καπνιστός τόνος ΝΙΧΕ. «Tα προϊόντα μας φτάνουν σε όλο τον κόσμο μέσα από τις ελληνικές εβδομάδες που διοργανώνει η Lidl, ενώ σε κάποιες χώρες διατηρούμε σταθερή παρουσία στα ράφια της».

Στόχος η αύξηση της εξαγωγικής της παρουσίας εντός του 2019

Ταυτόχρονα η Κονσερβοποιία έχει ισχυρή παρουσία στα Βαλκάνια και σε χώρες όπως η Αλβανία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία μέσω της Trata και στόχος είναι η αύξηση της εξαγωγικής της παρουσίας εντός του 2019. «Στο εξωτερικό εκτός από παραδοσιακές αγορές όπως η Κύπρος, η Ρουμανία, η Αυστραλία, η Αλβανία, η Γερμανία, στις οποίες εμφανίζονται και τα δύο brands, Trata και Flokos, η επίσημη ετικέτα των προϊόντων εξαγωγής είναι η Trata».

Κρίση και Μαρινόπουλος και καλαμάρι επηρέασαν τα αποτελέσματα του 2016 – Επαναφορά το 2017 – Ανοδικά το 2018

Σημειώνεται ότι στη διάρκεια του 2016, η Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου παρουσίασε μείωση στον κύκλο εργασιών, κατά 10,3%, γεγονός που αποδόθηκε από την επιχείρηση στις επιπτώσεις από το κούρεμα που υπέστησαν οι οφειλές της Μαρινόπουλος κατά 50%. «Παρουσιάσαμε μία τετραετία, κατά την οποία επηρεαστήκαμε από τις επιπτώσεις της κρίσης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να έχουμε συσσωρευμένες ζημίες, στις οποίες προστέθηκε και η επιβάρυνση από το Μαρινόπουλο. Εκτιμούμε ότι το 2018 εκτός από αύξηση τζίρου, θα καταφέρουμε να σβήσουμε τις ζημίες των προηγουμένων ετών. Το 2019 θα εμφανίσουμε κερδοφορία στα αποτελέσματά μας».

Kαθοριστική η έλλειψη του καλαμαριού Flokos το 2016

Επιπλέον όμως, ένας ακόμη καθοριστικός παράγοντας, ο οποίος σύμφωνα με την κυρία Τζίκα επηρέασε τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας στη διάρκεια του 2016, ήταν και η έλλειψη ενός βασικού κωδικού, του καλαμαρίου της Flokos. «Επί της ουσίας εντός του 2017, έχει επανέλθει ο χαμένος τζίρος μας με την επανεμφάνιση του συγκεκριμένου κωδικού, ενώ τα μεγέθη μας στήριξε σε σημαντικό βαθμό και ο καπνιστός τόνος», διευκρινίζει.

H ΚΟΝ.Β.Α. σε αριθμούς

Εξαγωγές: 15% του τζίρου της

Κύκλος εργασιών

2015: 29,5 εκατ. ευρώ

2016: 26,5 εκατ. ευρώ

2017: 28,5 εκατ. ευρώ

Σύστημα ελέγχου προέλευσης των προϊόντων

Σύντομα, η ΚΟΝ.Β.Α. πρόκειται να εφαρμόσει ένα σύστημα αειφορίας, βάσει του οποίου θα μπορεί ο καταναλωτής, να εισέρχεται σε μία πλατφόρμα και με τη συσκευασία που κρατάει στα χέρια του, να γνωρίζει που ψαρεύτηκε και από ποιον το ψάρι που περιέχει.