Skip to main content

Οι Μονόλογοι από το Αιγαίο: Ένα μαθητικό θέατρο για τα προσφυγόπουλα

Οι μαρτυρίες και τα όνειρα 28 προσφυγόπουλων ζωντάνεψαν στα Τρίκαλα μέσα από ένα θεατρικό δρώμενο με τη συμμετοχή 21 μαθητών της Θεσσαλίας.

Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρικκαίων μεταφέρθηκε ο κύκλος θεατρικών βιωματικών εργαστηρίων με τίτλο «Οι Μονόλογοι από το Αιγαίο», στο πλαίσιο του προγράμματος ευαισθητοποίησης, για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για ζητήματα προσφύγων «Κι αν ήσουν Εσύ;».

Οι μαρτυρίες και τα όνειρα 28 ανήλικων προσφύγων από την Αίγυπτο, το Αφγανιστάν, το Ιράν, το Μαρόκο, τη Συρία, το Πακιστάν που πέρασαν το Αιγαίο χωρίς τις οικογένειές τους ζωντάνεψαν μέσα από το θεατρικό δρώμενο στα οποία έλαβαν μέρος μαθητές από 11 Γυμνάσια από τρεις Νομούς της Θεσσαλίας, και συγκεκριμένα των Τρικάλων, της Λάρισας και της Καρδίτσας.

Το πρόγραμμα υλοποιείται από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ, για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα και είναι εγκεκριμένο από το υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον IDEA, τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ», είναι ένα πρόγραμμα για την ευαισθητοποίηση της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας στα ανθρώπινα δικαιώματα & σε θέματα προσφύγων με την αξιοποίηση βιωματικών δραστηριοτήτων & τεχνικών Θεάτρου & εκπαιδευτικού δράματος.

Το Γυμνάσιο Πύλης, συμμετείχε το Σάββατο, στην αφιερωμένη στους πρόσφυγες θεατρική εκδήλωση, με μια ομάδα αποτελούμενη από 21 μαθητές, οι οποίοι παρουσίασαν μία αναπαράσταση γεγονότων, μέσα από την δραματοποίηση κειμένων, που οι ίδιοι είχαν γράψει.

Υπεύθυνη και συντονίστρια του θεατρικού για το Γυμνάσιο Πύλης ήταν η εκπαιδευτικός Μελανία Παναγιωτίδου, με υποστηρικτές τις επίσης εκπαιδευτικούς από το ίδιο Γυμνάσιο Αλίκη Μυλωνά και Έφη Σαμαρά.

Δείτε το βίντεο του pylinews.gr από την εκδήλωση του Σαββάτου:

Η δράση "Μονόλογοι από το Αιγαίο" άρχισε να υλοποιείται τον Απρίλιο του 2016, στο πλαίσιο του προγράμματος "Kι αν ήσουν εσύ;", ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων, με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος", που υλοποιεί η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Η δράση αρχικά περιελάμβανε έναν κύκλο βιωματικών εργαστηρίων σε ξενώνες της PRAKSIS για τη φιλοξενία ασυνόδευτων παιδιών, που οδήγησαν στη καταγραφή 28 ιστοριών από ισάριθμα παιδιά, ηλικίας 13-18 χρονών από τη Συρία, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, το Ιράν, το Μαρόκο και την Αίγυπτο, που εξαναγκάστηκαν να αφήσουν την πατρίδα τους λόγω πολέμου ή φτώχειας, και έφτασαν μόνα τους στην Ελλάδα διασχίζοντας το Αιγαίο.

Στις μαρτυρίες, οι έφηβοι δεν μιλούν μόνο για τις εμπειρίες που βιώσαν τόσο στην πατρίδα τους όσο και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, αλλά και για αυτά που αγαπούν και που τους αρέσουν να κάνουν. Για όσα ελπίζουν και όσα ονειρεύονται.

Οι 28 μαρτυρίες αποτυπώθηκαν στην ειδική έκδοση-βιβλίο με τίτλο "Μονόλογοι από το Αιγαίο: το ταξίδι και τα όνειρα ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων" από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.

Η έκδοση διατίθεται σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, δωρεάν για τα σχολεία, τα οποία ενθαρρύνονται να αξιοποιήσουν το υλικό του βιβλίου, με όποιο τρόπο επιθυμούν σε εκπαιδευτικές δράσεις για την ευαισθητοποίηση των μαθητών τους σε θέματα ανεκτικότητας και αποδοχής του "άλλου", ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καταπολέμησης της ξενοφοβίας κ.ά. Ενδεικτικά, το υλικό του βιβλίου θα μπορούσε να αξιοποιηθεί μέσα από θεματικές ενότητες των μαθημάτων Γλώσσας, Λογοτεχνίας, Ιστορίας, Πολιτικής Παιδείας, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγή κ.ά, προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων ή projects, θεατρικές ή λογοτεχνικές ομάδες κ.λπ.