Skip to main content

Η παγκοσμιοποίηση κρίνει την πορεία του τουρισμού της Χαλκιδικής

Την ταραγμένη περίοδο που ζούμε ο ελληνικός τουρισμός δοκιμάζεται, παρότι η χώρα μας βρίσκεται μέχρι στιγμής στο απυρόβλητο.

Όλος ο κόσμος μια γειτονιά. Τα τελευταία 25 – 30 χρόνια η επέλαση της παγκοσμιοποίησης επηρεάζει την καθημερινότητα σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Ακόμη και όσοι αρνούνται να αποδεχθούν αυτή την πραγματικότητα βρίσκονται συνεχώς μπροστά σε καταστάσεις που επιβεβαιώνουν αυτή την αλήθεια. Ακόμη και όσοι δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει η πτώση των εμπορικών και παραγωγικών συνόρων για τη διαμόρφωση του οικονομικού περιβάλλοντος, έρχεται η στιγμή που νιώθουν στο πετσί τους τις συνέπειες.

Προχθές οι εκπρόσωποι της τουριστικής αγοράς της Χαλκιδικής μιλώντας στους δημοσιογράφους εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για το 2016, καθώς τα στοιχεία των προκρατήσεων δείχνουν μείωση της επισκεψιμότητας τη φετινή τουριστική περίοδο. Τρεις είναι οι βασικές αιτίες. Πρώτη –και κυριότερη- οι τρομοκρατικές επιθέσει στο Παρίσι και σε άλλα σημεία της Ευρώπης, που ανάγκασαν τους κατοίκους της Κεντρικής και της Βόρειας Ευρώπης, οι οποίοι φημίζονται για το προγραμματισμό που είναι μέρος της ζωής τους, να αφήσουν για αργότερα το σχεδιασμό των διακοπών τους. Πρώτο θύμα αυτής της ιστορίας είναι η αγορά της Τουρκίας και δεύτερο η αγορά της Ελλάδας. Αυτή η κατάσταση σε συνδυασμό με τη μέτρια οικονομική εικόνα των χωρών της Ευρώπης –δεύτερος λόγος- θα κρατήσουν πολλούς εντός των συνόρων της χώρας. Οι Γερμανοί στη Γερμανία, οι Ιταλοί στην Ιταλία, οι Βρετανοί στη Βρετανία. Τρίτος λόγος είναι το συνεχιζόμενο εμπάργκο της Ευρωπαίκής Ένωσης στη Ρωσία, που έχει οδηγήσει την οικονομία της χώρας σε ύφεση. Ως αποτέλεσμα, οι Ρώσοι που θα ταξιδέψουν για διακοπές θα είναι το 2016 λιγότεροι από τα προηγούμενα χρόνια.

Την ίδια ώρα η διεθνής τουριστική βιομηχανία είναι βέβαιον ότι ποντάρει πολλά στην Ελλάδα. Ειδικότερα στη Χαλκιδική. Απόδειξη αποτελούν οι επενδύσεις σε ξενοδοχεία που βρίσκονται σε εξέλιξη (κατασκευές, αγοραπωλησίες, ανακαινίσεις), αλλά και η παρουσία της γερμανικής Fraport σε 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, μεταξύ των οποίων και η Θεσσαλονίκη. Για να κερδίσουν οι Γερμανοί και δώσουν υπεραξία στην επένδυσή τους πρέπει να αυξήσουν την κίνηση αεροπλάνων και επιβατών, κάτι που φαίνεται να γνωρίζουν πολύ καλά. Σε αυτή την περίπτωση η Χαλκιδική, αλλά και η Πιερία θα βγουν κερδισμένες, καθώς ο τουρισμός είναι ο πρώτος –ίσως και ο μοναδικός- λόγος για να αυξηθεί αισθητά η αεροπορική κίνηση στη Θεσσαλονίκη.  

Σε κάθε περίπτωση η αναστάτωση στον πλανήτη και οι ασύμμετρες απειλές για τις ανεπτυγμένες κοινωνίες επηρεάζουν την κινητικότητα των ανθρώπων. Τα ταξίδια, οι διακοπές, οι εξορμήσεις χρειάζονται καλή διάθεση. Κανείς δεν ευχαριστιέται τις διακοπές αν δεν είναι ξένοιαστος. Αν δεν είναι αισθάνεται απόλυτα ασφαλής. Άρα ότι συμβαίνει οπουδήποτε, μπορεί να επηρεάσει τις καταστάσεις οπουδήποτε αλλού.

Ειδικά για το ελληνικό τουριστικό προϊόν –και το τουριστικό προϊόν της Χαλκιδικής- που είναι σχεδιασμένο, δηλαδή κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των ξένων πελατών, το ρίσκο είναι μεγάλο. Την περίοδο που ζούμε, με την έξαρση του φονταμενταλισμού του Ισλάμ, τις ακραίες τρομοκρατικές ενέργειες και τα κύματα προσφύγων και μεταναστών προς την Ευρώπη, ο ελληνικός τουρισμός δοκιμάζεται, παρά το ότι η χώρα μας βρίσκεται μέχρι στιγμής στο απυρόβλητο.  

Αν σε αυτή την πολυπαραγοντική εξίσωση προσθέσει κανείς την σχεδόν παντελή αδιαφορία μεγάλου τμήματος των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων για τον εγχώριο τουρισμό, δηλαδή για τους Έλληνες πελάτες, οι οποίοι επιμένουν να κάνουν τα μπάνια τους στις ελληνικές θάλασσες, αντιλαμβάνεται γιατί η ανάπτυξη ή η υποχώρηση του ελληνικού τουρισμού εξαρτάται αποκλειστικά από την παγκοσμιοποίηση.