Skip to main content

Η παραλία Θεσσαλονίκης... βομβαρδίζεται στην 6η Μπιενάλε

Μέσω φωτογραφίας, ζωγραφικής, γλυπτικής, video και επαυξημένης πραγματικότητας, 85 καλλιτέχνες δημιουργούν με θέμα τις «Φαντασιακές Εστίες».

Στην 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, η παραλία της Θεσσαλονίκης βομβαρδίζεται, αρώματα από την Ινδία ταξιδεύουν χιλιόμετρα και ένα μικροαστικό διαμέρισμα του 1970 διακτινίζεται στο σήμερα.

Όλα τα παραπάνω γίνονται εφικτά χάρη στα έργα καλλιτεχνών που μέσω φωτογραφικών κολλάζ, εγκαταστάσεων και τεχνικών επαυξημένης πραγματικότητας δίνουν τη δική τους ερμηνεία στο θέμα της Μπιενάλε «Φαντασιακές Εστίες».

Ο καλλιτεχνικός θεσμός δίνοντας χώρο στον πειραματισμό και την καινοτομία, φιλοξενεί από τις 30 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη τις δημιουργίες 85 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και 35 χώρες του εξωτερικού οι οποίες άλλοτε θα γεμίσουν τον επισκέπτη με ελπίδα, άλλοτε με θλίψη και νοσταλγία και άλλοτε με πολλά ερωτηματικά για το τι μπορεί εν τέλει να σημαίνει η λέξη «σπίτι».

«Βασική αναφορά της φετινής Μπιέναλε είναι οι εστίες, το σπίτι, όχι μόνο με την έννοια της πατρίδας, αλλά και με την έννοια του σπιτιού που χάνουμε, του σπιτιού που κρατάμε μέσα μας ως μνήμη, το αίσθημα της οικειότητας» τόνισε στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκη η διευθύντρια της Μπιενάλε, Συραγώ Τσιάρα. Όπως σημείωσε η κ. Τσιάρα, οι «Φαντασιακές Εστίες» εφορμούνται από το προσφυγικό ωστόσο δίνουν την αφορμή στους καλλιτέχνες να σκεφτούν τους όρους συμβίωσης που κυριαρχούν και να τους αλλάξουν.

Η εύστοχη επιλογή θέματος της Μπιενάλε δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο για τον θεσμό καθώς, όπως σημειώνει η κ. Τσιάρα, η Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης προσπάθησε από την πρώτη στιγμή να δώσει το στίγμα ότι επικοινωνεί με το περιβάλλον της και δεν κάνει τέχνη κλεισμένη σε έναν γυάλινο κόσμο.

«Βλέπουμε την τέχνη ως πολιτική πράξη» υπογράμμισε η ίδια, συμπληρώνοντας ότι στη φετινή Μπιενάλε το δυστοπικό στοιχείο βαδίζει χέρι-χέρι με το ουτοπικό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πρόγραμμα της Μπιενάλε, ήταν συνειδητή επιλογή να αναγράφονται ξεχωριστά τα ονόματα των καλλιτεχνών από τις χώρες καταγωγής τους καθώς οι καλλιτέχνες συχνά γεννιούνται, μεγαλώνουν και ζουν σε διαφορετικά μέρη.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Ινδή καλλιτέχνης Arushee Suri, η οποία παρουσιάζει το έργο της στη Μπιενάλε, και η οποία μοιράζει τη ζωή της ανάμεσα στην Ινδία και τη Μεγάλη Βρετανία. Η ίδια δημιουργήσε ένα έργο το οποίο απευθύνεται και στις πέντε αισθήσεις και αποτυπώνει όλα όσα της έλειψαν από τη χώρα της κατά την παραμονή της στο Λονδίνο.

Τέχνη σε μικρές δόσεις

Η κεντρική έκθεση θα διαρθρωθεί σε ενότητες, οι οποίες θα αναπτυχθούν στην έδρα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, σε χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και στην Αγιορειτική Εστία.
«Είμαστε κατά των μεγάλων, εξαντλητικών εκθέσεων. Θέλουμε το έργο της Μπιενάλε να διαχυθεί σε πολλούς χώρους μέσα στην πόλη, ώστε ο επισκέπτης να παίρνει κάθε φορά μικρές δόσεις και να υπάρχει η αίσθηση της ανακάλυψης. Το βλέπουμε ως μια πρόταση ανακάλυψης της ιστορίας της πόλης μέσα από την τέχνη» συμπλήρωσε η διευθύντρια του καλλιτεχνικού θεσμού.

Στην ίδια φιλοσοφία θα πραγματοποιηθούν και οι παράλληλες δράσεις της Μπιενάλε, οι οποίες διαχέονται σε όλη την πόλη από τη δυτική είσοδο μέχρι την περιοχή της Μαρτίου.

Καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης και αισιοδοξία για το μέλλον

Ο Ανδρέας Τάκης, πρόεδρος του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης, υπογράμμισε από πλευράς του πως η φετινή Μπιενάλε, που σηματοδοτεί τα δέκα χρόνια του θεσμού, θα δώσει μια άλλη διάσταση στη διοργάνωση συνεχίζοντας παράλληλα την παράδοση των προηγούμενων ετών. «Πιστεύω πως η Μπιενάλε έχει καταφέρει να εδραιωθεί στον διεθνή εικαστικό χάρτη, με πολυάριθμες συμμετοχές καλλιτεχνών αλλά και τη μαζικότητα του κοινού της που προέρχεται τόσο από την Ελλάδα όσο και το εξωτερικό»

Όπως δήλωσε η Μπιενάλε είχε θέσει δύο στοιχήματα φέτος για τον εαυτό της: πρώτον, να διαλέξει ένα θέμα που απασχολεί τους Έλληνες ως πολίτες της χώρας και της Ευρώπης, και δεύτερον να στηριχθεί στις δικές της δυνάμεις και το δικό της ανθρώπινο δυναμικό, όπως και έγινε. Ο κ. Τάκης επισήμανε ακόμα ότι μόνο ελπίδα και αισιοδοξία κια για το μέλλον του θεσμού τον γεμίζει το γεγονός της σύμπραξης των μουσείων της πόλης με τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Οργανισµού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης.

Αναφερόμενη στις καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης, η Μαρία Τσαντσάνογλου επισήμανε ότι φέτος η Μπιενάλε λειτούργησε με ένα συμμετοχικό επιμελητικό σχήμα, με τη συμμετοχή των επιμελητών του ίδιου του μουσείου και όχι επιμελητών από το εξωτερικό, και με προϋπολογισμό μειωμένο κατά 80% ενώ παράλληλα διοργάνωσε πρώτη φορά ανοιχτή πρόσκληση για έργα καλλιτεχνών, πραγματοποίησε art residencies για οκτώ καλλιτέχνες και συνεργάστηκε με την Μπιενάλε του Τσανάκ Καλέ.

Στη συνέντευξη Τύπου παρεβρέθηκε και η Έλλη Χρυσίδου, η αντιδήμαρχος Πολιτισμού, η οποία εξέφρασε την ελπίδα της ο δήμος να έχει ακόμα σημαντικότερη συμμετοχή στο μέλλον στην Μπιενάλε ενώ έθεσε τους προβληματισμούς της για τη συρρίκνωση του budget της διοργάνωσης.