Skip to main content

Η τεχνολογία ως σύμμαχος της αγοράς της Θεσσαλονίκης

Οι έμποροι της Θεσσαλονίκης οφείλουν να εξοικειωθούν με τη νέα πραγματικότητα, αν θέλουν να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους στο μέλλον

Tην ηλεκτρονική πλατφόρμα «Ψηφιακό Εμπορικό Κέντρο» παρουσίασαν την περασμένη Τετάρτη, στην αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του Δημαρχιακού Μεγάρου Θεσσαλονίκης, ο δήμος και η ερευνητική Μονάδα URENIO του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Η εφαρμογή «Ψηφιακό Εμπορικό Κέντρο» υλοποιείται στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου «STORM Clouds» και ήδη λειτουργεί πιλοτικά στη διεύθυνση: (https://smartcity.thessaloniki.gr/virtual-city-market/). Η ιδέα είναι η δημιουργία μιας αναπαράστασης της αγοράς του Δήμου που τροφοδοτείται με υλικό από τους ίδιους τους επαγγελματίες και τα καταστήματα της περιοχής.

Λίγες εβδομάδες πριν ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης παρουσίασε το σχέδιο του για «Ανοιχτό Εμπορικό Κέντρο» (Open Street Mall), ενός ανοιχτού εμπορικού κέντρου που με τη διακριτική ονομασία «Thess Mall» οργανώνεται στο τετράγωνο που ορίζεται από τις οδούς Λεωφόρος Νίκης – Παύλου Μελά – Μητροπόλεως – Αριστοτέλους. Πρόκειται για μια προσπάθεια, επιχειρήσεις που λειτουργούν με παραδοσιακό τρόπο να υιοθετήσουν μεθόδους και τεχνικές που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών. Το «Open Mall» θα αναπτύξει μία στρατηγική, με βάση την οποία καταστήματα που λειτουργούν ανεξάρτητα δημιουργούν ενιαίο κώδικα για τις προσφορές, την προβολή και τις παροχές και διευκολύνσεις προς του δυνητικούς πελάτες τους.  

Πρόκειται για δύο πρωτοβουλίες που προσπαθούν να «απαντήσουν» στην κρίση που μαστίζει το εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, με εξαίρεση τους πολύ διάσημους δρόμους (Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Αγ. Σοφίας κ.λπ.). Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, στα πέντε χρόνια της κρίσης περίπου ένα στα τρία καταστήματα του κέντρου είναι άδεια και η προοπτική να ξανανοίξουν εμφανίζεται… χλωμή. Δύο πρωτοβουλίες με αρκετά διαφορετικά χαρακτηριστικά, αλλά και πολλές κοινές παραμέτρους, στις οποίες οφείλουμε να σταθούμε:

-Πρώτον, δεν απαιτούν άμεση οικονομική συμμετοχή από τις επιχειρήσεις.
-Δεύτερον, απαιτούν, όμως, εγρήγορση και διάθεση συνεργασίας από την πλευρά των επιχειρηματιών.

Και στις δύο περιπτώσεις –πολύ περισσότερο στην πρώτη, κάπως λιγότερο στη δεύτερη- βασικός είναι ο ρόλος της τεχνολογίας και του internet. Ο καταναλωτής δεν «καλύπτεται», πλέον, από την απλή χαρτογράφηση μιας περιοχής. Θέλει να γνωρίζει ανά πάσα ώρα και στιγμή –και μάλιστα απευθείας στο τηλέφωνο, το tablet ή τον υπολογιστή του- ποιες προσφορές κάνει ένα κατάστημα ή ποια εκδήλωση που πιθανόν τον ενδιαφέρει προγραμματίζεται ή βρίσκεται σε εξέλιξη. Όλα αυτά σημαίνουν αφενός την ύπαρξη προσφορών και εκδηλώσεων και αφετέρου την ανάγκη κοινοποίησής τους.

Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, ούτε εξελίσσονται αυτόματα. Χρειάζεται, δηλαδή, σοβαρή και διαρκής  δουλειά σε επίπεδο μάρκετινγκ, κάτι με το οποίο δεν είναι εξοικειωμένες οι μικρές εμπορικές επιχειρήσεις. Κάτι, όμως, στο οποίο οφείλουν να επενδύσουν, εάν θέλουν να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους στο μέλλον.

Η αγορά της Θεσσαλονίκης διατηρεί εν πολλοίς το παραδοσιακό της στιλ (βιτρίνα, εκπτωσούλα κ.λπ.), το οποίο συχνά αρνείται να προσαρμόσει στα νέα δεδομένα. Για πολλούς εμπόρους και επαγγελματίες τα καινούρια πράγματα ίσως να φαίνονται σήμερα υπερβολικά ή και… εξωγήινα. Αντιπροσωπεύουν, όμως, ένα μέλλον που είναι τόσο κοντά, ώστε στην ουσία να θεωρείται παρόν. Επομένως οφείλουν να συντονιστούν και να το αξιοποιήσουν. Διαφορετικά, κινδυνεύουν να… παλεύουν με φαντάσματα, χωρίς καμία πιθανότητα να βγουν κερδισμένοι.