Skip to main content

Innovation ID 2016: Το design είναι το υπερόπλο στον ανταγωνισμό

Συνέδριο για τη σχέση design και καινοτομίας, διοργάνωσε το ΚΕΠΑ. Βασικό εργαλείο στον εκσυγχρονισμό και του δημόσιου τομέα.

Το design φέρνει το χρήστη στο επίκεντρο της στρατηγικής μιας επιχείρησης. Το design είναι το εργαλείο που θα βοηθήσει μια επιχείρηση να διανύσει το "τελευταίο μίλι" για να φτάσει στην αγορά, στον καταναλωτή και τον τελικό χρήστη. Το design είναι το εργαλείο της καινοτομίας που θα ενισχύσει την ευρωπαϊκή επιχείρηση στο διεθνή ανταγωνισμό.

Και όσοι θεωρούν ότι το design αφορά πολυεθνικούς ομίλους, κάνουν μεγάλο λάθος αφού η καινοτομία με μεθοδολογία design αποτελεί ισχυρό όπλο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μπορούν να ενταχθούν, στο μεγαλύτερο πρόγραμμα της ΕΕ για την έρευνα και την καινοτομία, το Horizon 2020, διεκδικώντας σε πρώτη φάση επιδοτήσεις 50.000 ευρώ.

Τα παραπάνω ήταν μόνο ορισμένα από τα πολύ ενδιαφέροντα που τονίστηκαν στο συνέδριο που οργάνωσε το ΚΕΠΑ, με θέμα "Innovation ID 2016", σαν εταίρος στο έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "Design for Europe".

Και βεβαίως το design δεν περιορίζεται στο σχεδιασμό ενός προϊόντος, όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΚΕΠΑ, επιχειρηματίας κ. Νίκος Ευθυμιάδης. "Πρέπει να δούμε το design ως αυτό που μπορεί και πρέπει να είναι, δηλαδή σαν ένα καταλύτη για την καινοτομία, σα μία διαφορετική προσέγγιση στο σχεδιασμό που να καταλήγει στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του τελικού χρήστη".

Μια πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση έκανε ο Xavier Le Mounier, υπεύθυνος της ΕΕ για δράσεις ενίσχυσης της καινοτομίας, όταν είπε ότι το design δεν αφορά μόνο τις επιχειρήσεις, αλλά και το δημόσιο τομέα και είναι κάτι που θα μπορούσε να αξιοποιήσει η Ελλάδα στην προσπάθεια αναδιάρθρωσης της κρατικής μηχανής, καθώς οι περικοπές δεν εξασφαλίζουν τον εκσυγχρονισμό και την προσφορά βελτιωμένων υπηρεσιών στους πολίτες.

Η Ευρώπη δεν ανταγωνίζεται τις αναπτυσσόμενες αγορές, αλλά κινείται στην αγορά των top end products και σε αυτή την απαιτητική αγορά το design είναι που θα της δώσει το πρόσθετο "όπλο" που χρειάζεται απέναντι στους βασικούς ανταγωνιστές της όπως π.χ τις ΗΠΑ. "Προστιθέμενη αξία στα ευρωπαϊκά προϊόντα δεν δίνουν μόνο η τεχνολογία, οι πράσινες τεχνολογίες, το χαμηλό ενεργειακό κόστος, δίνει και το design το οποίο ουσιαστικά βρίσκεται σε όλα τα στοιχεία και στάδια του σχεδιασμού μας".

Ο John Mathers, διευθύνων σύμβουλος του βρετανικού Design Council, τονίζοντας ότι οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες είναι αυτές που επενδύουν στο design. Άλλωστε οι "δημιουργικές βιομηχανίες", είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενες στη Βρετανία, όπου το 5% των εργαζομένων απασχολούνται στη design, το οποίο έχει διεισδύσει ουσιαστικά σε όλους τους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας. Σε απόλυτους αριθμούς το 2014, εκτιμήθηκε σε 72 δισ λίρες ενώ η βιομηχανία του design και των δημιουργικών επιχειρήσεις την τελευταία πενταετία σημείωσε αύξηση της τάξης του 28%.