Skip to main content

Ιπτάμενα ταξί, car sharing και «πράσινα» καύσιμα στις Μεταφορές

Με ταχύτητα τρέχουν οι εξελίξεις στον κλάδο των Μεταφορών. Υψηλές προσδοκίες από τον ενεργειακό τομέα, το e-mobility και τις ψηφιακές εφαρμογές.

Η έρευνα για πιο πράσινες, πιο ασφαλείς, πιο ολοκληρωμένες μεταφορές κυριολεκτικώς τρέχει προς το μέλλον και είναι βέβαιο ότι το 2020 θα δούμε πειραματικά ιπτάμενα, αυτόνομα ηλεκτρικά οχήματα, ένα είδος "flying taxi" στην Αμερική.

Τα παραπάνω υποστήριξε ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του 8ου Διεθνούς Συνεδρίου Έρευνας για τις Μεταφορές ( ICTR 2017) καθ. Γιώργος Γιαννής ανοίγοντας τις εργασίες της τριήμερης διοργάνωσης, για να συμπληρώσει ότι οι καινοτομίες δεν αφορούν μόνο το είδος της ενέργειας αλλά και συστήματα οργάνωσης των μεταφορών με τα οποία επιτυγχάνεται ενεργειακή εξοικονόμηση, όπως συμβαίνει με μεγάλη επιτυχία με την εφαρμογή "BlaBla car" στη Γαλλία, αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Σημειώνεται ότι το ICTR 2017 διοργανώνει το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, από κοινού με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Η φετινή όγδοη διοργάνωση, με δεκάδες επιστημονικών ανακοινώσεων πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΤΑ και στο πλαίσιό της, όπως είπε ο επικεφαλής του ΙΜΕΤ δρ. Άγγελος Μπεκιάρης, θα βραβευτούν για το έργο τους ο κ. Δημήτριος Θεολογίδης για τη συνεισφορά του στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Σουηδός ερευνητής του VTI Bjorn Peters, αλλά και νέοι ερευνητές.

Οι επιστήμονες και οι ερευνητές βάζουν υψηλότερους και μακρύτερους στόχους από τις Κοινοτικές πολιτικές για το Κλίμα και την Ενέργεια που "βλέπουν" ώς το 2030.

Το car sharing θα μειώσει ως και 50% την κίνηση στις πόλεις

Στην ομιλία του ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ και προηγούμενος πρόεδρος του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ κ. Γ. Γιαννόπουλος, υποστήριξε ότι είναι επιτεύξιμος στόχος, ως το 2050, να κυκλοφορούν τα μισά αυτοκίνητα στους δρόμους των πόλεων και να μειωθούν οι χώροι στάθμευσης κατά 25%, σαν αποτελέσμα του car sharing και μόνο.

Αλλά αποτελέσματα για το περιβάλλον περιμένουμε και από την επέκταση της ηλεκτροκίνησης (electromobility) καθώς οι εκπομπές άνθρακα μπορούν να μειωθούν ως και κατά 50%.

Για τις συγκοινωνίες - μεταφορές, η Ελλάδα μπορεί το 2050 να έχει ένα πιο πράσινο ενεργειακό μείγμα το οποίο θα περιλαμβάνει: Καθαρότερα ορυκτά καύσιμα σε ποσοστό 30%, υδρογόνο 25%, μπαταρίες 30% και βιοκαύσιμα 15%.

Στο τέλος του αιώνα μας ίσως το υδρογόνο να είναι το κύριο καύσιμο για τις μεταφορές πρόσθεσε ο ομιλητής για να ζητήσει από τη δημόσια διοίκηση να αφυπνιστεί και να υποστηρίξει την έρευνα στις Μεταφορές.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναγνωρίζει τη σημασία του κλάδου στην παραγωγή πλούτου καθώς οι Μεταφορές συμβάλουν με ποσοστό 4,4% στο ΑΕΠ της χώρας. Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο προωθεί την επεξεργασία ενός Στρατηγικού Σχεδίου με προοπτική 20ετίας, στο οποίο θα βασιστεί και η πολιτική έρευνας, όπως είπε από το βήμα του Συνεδρίου ο Γ.Γ. του Μεταφορών κ. Θάνος Βούρδας.

Τα μεγάλα έργα των μεταφορών στην Ελλάδα

Σε αυτή την μεγάλη εικόνα εντάσσονται και μεγάλα έργα υποδομών στις συνδυασμένες μεταφορές, όπως η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Ρούσε (Βουλγαρία) στο πλαίσιο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, η αξιοποίηση του Θριασίου και σε επόμενη φάση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, αλλά και η κατασκευή νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης.

Η επόμενη ημέρα στις Μεταφορές, δεν είναι μόνο νέα είδη ενέργειας και εξοικονόμηση ενέργειας, νέα υλικά, νανουλικά, ελαφρύτερες μπαταρίες, αλλά είναι και η διασύνδεση των συστημάτων μεταφορών κάνοντας χρήση και των εργαλείων της ψηφιακής εποχής.

Η ανάπτυξη ολοκληρωμένων συστημάτων μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, είναι κάτι που απασχολεί και την Εγνατία Οδό Α.Ε., όπως και τον νέο οργανισμό, τον ΟΣΕΘ, που αντικατέστησε το ΣΑΣΘ.

Όπως είπε ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ κ. Κωνσταντίνος Αμπατζάς, μέχρι το τέλος του 2017 θα υπάρξουν ανακοινώσεις για τον ανασχεδιασμό των λεωφορειακών γραμμών του κρατικού πλέον ΟΑΣΘ. Ο ΟΣΕΘ, που οπωσδήποτε θα συνεργαστεί με την Εγνατία Οδό Α.Ε., επείγεται για την εκπόνηση δύο μελετών, η μία αφορά τον ανασχεδιασμό των γραμμών του ΟΑΣΘ και η δεύτερη το "κούμπωμα" των λεωφορειακών γραμμών με τη βασική γραμμή του Μετρό και τις επεκτάσεις.

Ακριβώς σε αυτή μα και σε άλλες συνεργασίες αναφέρθηκε και η δ/νουσα σύμβουλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. καθ. Ρέα Καλφακάκου η οποία είπε ότι στις επόμενες ημέρες, η Εταιρεία θα υπογράψει ένα MoU με το ΙΜΕΤ που θα αφορά συνεργασίες στο επίπεδο της έρευνας. Η Ε.Ο.Α.Ε. εμπλέκεται μελετητικά στη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, ενώ η συνεργασία με τους ΟΣΕΘ και ΟΑΣΘ θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, στη βάση της νέας κατεύθυνσης όσον αφορά τις δραστηριότητες της Εταιρείας.

Έναν σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε και ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης, ο συντονιστής της κοινοπραξίας DIEP- Terminal Link- Belterra που θα αναλάβει το μάνατζμεντ του λιμένα της Θεσσαλονίκης. Σημειώνεται ότι τις εργασίες του Συνεδρίου παρακολούθησαν από πλευράς των Γάλλων εταίρων της Κοινοπραξίας, ο CEO της Terminal Link κ. Boris Wenzel και ο κ. Marc Riondel, COO του θυγατρικής CMA Terminals, του ομίλου CMA CGM, στον οποίο ανήκει και η Τerminal Link.