Skip to main content

Ιταλικό ενδιαφέρον για εξαγορές στην ενέργεια

Ενδιαφέρον για εξαγορά ελληνικών ενεργειακών επιχειρήσεων ή περιουσιακών στοιχείων, στο πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της Ιταλικής εταιρίας Edison.
Ενδιαφέρον για εξαγορά ενεργειακών επιχειρήσεων ή περιουσιακών στοιχείων στο πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της Ιταλικής εταιρίας Edison κ. Umberto Quadrino, ο οποίος επισκέπτεται τη χώρα μας και είχε συναντήσεις με μέλη της κυβέρνησης.

Ειδικότερα, ο κ. Quadrino συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, την υπουργό και τον υφυπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Τ. Μπιρμπίλη και Γ. Μανιάτη και τον υπουργό Επικρατείας κ. Χ. Παμπούκη. Στη συνάντηση στο ΥΠΕΚΑ, όπως ανακοινώθηκε, η Υπουργός αναφέρθηκε στη μεγάλη πολιτική σπουδαιότητα και προτεραιότητα που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στον αγωγό φυσικού αερίου Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (ITGI) και υπογράμμισε τις προόδους που γίνονται στα σχετικά έργα, τονίζοντας ότι προχωρούν πολύ καλά, μέσα στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα.

Σε δηλώσεις του ο κ. Quadrino εξέφρασε την πεποίθηση ότι η χώρα μας θα ξεπεράσει τα οικονομικά προβλήματα, άσκησε κριτική στη στάση της Γερμανίας, η ευημερία της οποίας όπως είπε εξαρτάται από τη δυνατότητα άλλων χωρών να εισάγουν προϊόντα της και τόνισε ότι η ελληνική κυβέρνηση είχε το κουράγιο να λάβει δύσκολα μέτρα τα οποία αναρωτήθηκε αν θα έπαιρνε άλλη κυβέρνηση. Επιβεβαίωσε επίσης το ενδιαφέρον του ομίλου να συνεχίσει την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα.

Η Edison έχει ήδη σημαντική παρουσία στην ενεργειακή αγορά της χώρας μας, καθώς διαθέτει μέσω της Elpedison (Κοινοπραξία με τα ΕΛΠΕ, την HE&D και τη ΧΑΛΚΟΡ) μια μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο στη Θεσσαλονίκη, ισχύος 390 μεγαβάτ, ενώ μία ακόμη μονάδα, στη Θίσβη, 420 MW, βρίσκεται στο τελικό στάδιο κατασκευής. Στον τομέα του φυσικού αερίου η Edison συμμετέχει μαζί με τη ΔΕΠΑ στο σχέδιο κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας και στον κάθετο ελληνοβουλγαρικό αγωγό.

Απαντώντας σε ερωτήσεις ο κ. Quadrino τόνισε ότι η Edison θα εξετάσει προσεκτικά όλες τις προτάσεις που θα θέσει στο τραπέζι η ελληνική κυβέρνηση, μη αποκλείοντας το ενδεχόμενο - εφόσον τεθεί τέτοιο θέμα - εξαγοράς μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ. Υπό εξέταση είναι επίσης η συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της ΕΠΑ Αττικής, δεδομένου ότι η Duke Energy, ο ένας από τους δύο ιδιώτες μετόχους, πουλά τη συμμετοχή του, καθώς και το επενδυτικό σχέδιο στην περιοχή του Αστακού που περιλαμβάνει μονάδα τεχνολογίας LPG και ηλεκτροπαραγωγή.

Αναφερόμενος στην ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας ο κ. Quadrino είπε ότι δεν υπάρχει πλήρης απελευθέρωση και ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να δει το πρόβλημα χωρίς, διευκρίνισε, να θέτει θέμα αύξησης τιμολογίων. Στόχος της εταιρίας είναι να κατακτήσει μερίδιο 15 % στην ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (με μονάδες φυσικού αερίου, λιγνίτη και ανανεώσιμες πηγές), καθώς και να διεισδύσει στη λιανική μέσω της Elpedison Trading. Εξελίξεις υπάρχουν και στον αγωγό Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (ITGI), για τον οποίο ο διευθύνων σύμβουλος της Edison είπε ότι είναι το μοναδικό βιώσιμο έργο του Νοτίου διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου, καθώς ο αγωγός Ναμπούκο, που είναι η ανταγωνιστική πρόταση, χρειάζεται 30 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο (που δεν είναι διαθέσιμα αυτή τη στιγμή στην περιοχή της Κασπίας), έναντι 10 δισ. του ITGI, τα οποία μπορεί να διαθέσει το Αζερμπαϊτζάν.

 Έχει ήδη υπάρξει συμφωνία με την τουρκική κυβέρνηση για τη διέλευση τράνζιτ του αερίου, δεν έχει όμως ακόμη επικυρωθεί από την τουρκική Βουλή. Όταν αυτό συμβεί, θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν για τις απαιτούμενες ποσότητες και τις τιμές και θα υπογραφεί, όπως διευκρινίστηκε, ένα συμβόλαιο που θα καλύπτει τόσο τη ΔΕΠΑ όσο και την Edison. Η Ποσειδών, κοινή εταιρία των δύο πλευρών, προκήρυξε εξάλλου σήμερα διαγωνισμό για την προμήθεια των σωλήνων που απαιτούνται για το υποθαλάσσιο τμήμα (Θεσπρωτία - Οτράντο), σε βάθος έως 1.370 μέτρα και προϋπολογισμού 172 εκατ. ευρώ.