Σάββατο 21 Ιουλίου 2018
x

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΓΙΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΙΣΟΔΟΥ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΑΦΟΥΣ ΤΗΣ ΒΕΡΓΙΝΑΣ

Εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται ότι οι εργαζόμενοι του μουσείου αποδοκίμασαν τους μαθητές επειδή δεν πλήρωσαν ξεναγό. Τι απαντά η Εφορεία Αρχαιοτήτων.

Αρνητική συμπεριφορά εκ μέρους ξεναγών και εργαζομένων σε βάρος μαθητών που επισκέφθηκαν τους αρχαιολογικούς χώρους της Βεργίνας καταγγέλουν οι εκπαιδευτικοί που συνόδευσαν τους μαθητές του 10ου Γυμνασίου Βόλου.

 Όπως περιγράφουν σε σχετική επιστολή διαμαρτυρίας τους οι συνοδοί, την Τρίτη, 8 Μαΐου, οι εργαζόμενοι του μουσείου αποδοκίμασαν την ομάδα των μαθητών όταν πληροφορήθηκαν πως δεν είχαν πληρώσει για ξεναγό. Οι συνοδοί υποστηρίζουν πως οι μαθητές «απωθήθηκαν με άσχημο τρόπο», ενώ αναφέρουν επίσης πως δεν τους επετράπη η είσοδος στον Τάφο του Φιλίππου. Επίσης, καταγγέλλουν ότι οι υπεύθυνοι παρευρισκόμενοι-εργαζόμενοι στον εσωτερικό χώρο του μουσείου πίεζαν συνεχώς «με προκλητικό και απαράδεκτο τρόπο τους μαθητές μας με σκοπό να αποχωρήσουν από το χώρο ώστε να μην ενοχλούν τους ξεναγούς στο έργο τους, αφού εξυπηρετούσαν σχολεία που είχαν τη δυνατότητα να πληρώσουν». Σημειώνεται ότι  ανακοίνωση διαμαρτυρίας εξέδωσε και η ΕΛΜΕ Μαγνησίας.

Ωστόσο σήμερα, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει πως η πλειονότητα των μαθητικών ομάδων δεν συνοδεύεται ούτως ή άλλως από ξεναγό και χαρακτηρίζει ανυπόστατες τις σχετικές καταγγελίες.   

Ακόμη, στην ανακοίνωσή της η Εφορεία επισημαίνει πως οι συνοδοί καθηγητές πιθανότατα δεν διατήρησαν την συνοχή της ομάδας των μαθητών και αυτό ίσως να αποτέλεσε την αιτία που τα παιδιά βρέθηκαν ανάμεσα σε άλλα γκρουπ και αντιμετώπισαν κάποια προβλήματα. Ωστόσο, «η σύσταση να περιμένουν την έξοδο της προηγούμενης ομάδας από τον χώρο του τάφου του Φιλίππου πριν εισέλθουν οι ίδιοι σε καμία περίπτωση δεν συνιστά απαγόρευση εισόδου», τονίζει η Εφορεία.

Η επιστολή διαμαρτυρίας των συνοδών

«Την 8/5/2018 το σχολείο μας, 10ο γυμνάσιο Βόλου, επισκέφτηκε το Μουσείο των βασιλικών τάφων στη Βεργίνα. Μόλις αντικρίσαμε τον αρχαιολογικό τόπο η συγκίνησή μας ήταν τεράστια μπροστά στο μεγαλείο και την ιστορία του ιερού αυτού χώρου των προγόνων μας. Δυστυχώς , όμως, βιώσαμε από εκεί και πέρα μια μεγάλη απογοήτευση με τη στάση των εργαζομένων και των ξεναγών που βρίσκονταν στο μουσείο εκείνο το χρονικό διάστημα.

Οι 3 καθηγήτριες –συνοδοί ήταν μάρτυρες της αποδοκιμασίας του υπαλλήλου όταν πληροφορήθηκε ότι το συγκεκριμένο σχολείο δεν είχε κανονίσει να πληρώσει για ξεναγό και απωθήθηκαν με άσχημο τρόπο οι μαθητές μας. Τότε χρειάστηκε η παρέμβαση και ο θυμωμένος τόνος της αρχηγού της εκδρομής ώστε τα παιδιά μας να εισέλθουν στο χώρο του μουσείου άμεσα όπως είχε κανονιστεί σύμφωνα με τον αριθμό προτεραιότητας.

Από εκεί και πέρα όμως ξεκίνησε μια τρομερά σοκαριστική περιήγηση στο χώρο του μουσείου, όχι μόνο για τους συνοδούς- καθηγητές, αλλά κυρίως για τους μαθητές. Οι υπεύθυνοι παραβρισκόμενοι-εργαζόμενοι στον εσωτερικό χώρο του μουσείου πίεζαν συνεχώς με προκλητικό και απαράδεκτο τρόπο τους μαθητές μας με σκοπό να αποχωρήσουν από το χώρο ώστε να μην ενοχλούν τους ξεναγούς στο έργο τους, αφού εξυπηρετούσαν σχολεία που είχαν τη δυνατότητα να πληρώσουν.

Μάλιστα, μετά από καταγγελίες μαθητών μας, τους απαγορεύτηκε η είσοδος στο χώρο όπου βρίσκεται ο τάφος του Φιλίππου του Β’ , γιατί εκεί υπήρχε κάποιος ξεναγός με κάποιο σχολείο. Επίσης, σπρώχνονταν από τους εργαζομένους από τα διάφορα εκθέματα εάν εκεί κοντά υπήρχε ξεναγός με σχολείο και μάλιστα εμποδίζονταν με διακριτικό τρόπο με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην έχουν τη δυνατότητα να αναγνώσουν τις διάφορες πληροφορίες που αναγράφονταν δίπλα από τα εκθέματα.

Κάποια στιγμή ένας συνάδελφος από άλλο σχολείο, άγνωστο προς σε μας, πρότεινε (προς τιμήν του) να παρακολουθήσουν κάποιοι μαθητές μας τη ξενάγηση που είχε πληρώσει το σχολείο του, όμως προς έκπληξή μας ο ξεναγός σταμάτησε απότομα και αρνιόταν να συνεχίσει. Έτσι αναγκαστήκαμε να αποχωρήσουμε από το χώρο, τρομερά ταπεινωμένοι. Στη συνέχεια η συμπεριφορά τους ήταν τόσο «πιεστική» ώστε όλοι οι μαθητές μας «πετάχτηκαν» έξω από το χώρο του μουσείου χωρίς να καταλάβουν τίποτα και νιώθοντας παραγκωνισμένοι και πολύ απογοητευμένοι.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνοδοί καθηγητές ήταν προετοιμασμένοι για να διδάξουν τους μαθητές τους κατά τη διάρκεια αυτής της επίσκεψης. Δυστυχώς, όμως παρεμποδίστηκαν από την παρεμβατική συμπεριφορά των εργαζομένων. Το σχολείο μας έχει μαθητές που στο σύνολό τους είναι παιδιά γονιών του μεροκάματου και μάλιστα εξαιτίας της κρίσης ανέργων γονέων. Πρέπει λοιπόν να τιμωρηθούν με μια τόσο φρικτή ρατσιστική αντιμετώπιση γιατί δε μπορούν να διαθέσουν κάποια παραπάνω χρήματα;».

Η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Μαγνησίας

«Καταδικάζουμε την απαράδεκτη συμπεριφορά των υπευθύνων του μουσείου Βεργίνας απέναντι σε μαθητές. Στην ουσία εμποδίστηκαν μαθητές να έρθουν σε επαφή με τα εκθέματα του μουσείου, διότι δεν πλήρωσαν ξεναγό!!! Καταδικάζουμε την πρόθεση εμπορευματοποίησης αρχαιολογικών χώρων από εργαζόμενους που σκοπό έχουν να τους αναδείξουν και να τους προβάλλουν. Ζητάμε την άμεση παρέμβαση του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Πολιτισμού, ώστε να επιληφθούν του θέματος στην απόδοση ευθυνών για το συγκεκριμένο γεγονός. Η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη επίσκεψη των μαθητών σε όλα τα μουσεία».

Η ανακοίνωση - απάντηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας με έκπληξη πληροφορείται τις τελευταίες αντιδράσεις στα ΜΜΕ σχετικά με την πρόσφατη επίσκεψη μαθητών γυμνασίου στο Μουσείο των Βασιλικών Τάφων των Αιγών (Βεργίνα). Φρονώντας ότι οι εντυπώσεις που προκλήθηκαν από αυτό, στρεβλώνουν την εικόνα και αδικούν κατάφωρα το επίπονο και πολυσχιδές εκπαιδευτικό μας έργο, επιθυμούμε με ευθύνη και σοβαρότητα να καταστήσουμε σαφή στο ευρύτερο κοινό τα παρακάτω:

Ο αρχαιολογικός χώρος και το μουσείο των Αιγών υποδέχονται κάθε χρόνο περίπου 100.000 μαθητές από όλα τα σχολεία της επικράτειας και του εξωτερικού, στο πλαίσιο των οργανωμένων σχολικών εκδρομών, οι οποίες πραγματοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά τους εαρινούς μήνες. Η συντριπτική πλειονότητα των μαθητικών ομάδων, περισσότερο από το 80% από αυτές, ΔΕΝ συνοδεύονται από ξεναγό, η επίσκεψή τους προγραμματίζεται απευθείας με το Μουσείο των Βασιλικών Τάφων των Αιγών με απλή τηλεφωνική ή ηλεκτρονική συνεννόηση και οι συνοδοί καθηγητές αναλαμβάνουν την ευθύνη να διατηρούν την συνοχή της ομάδας, ώστε να γίνεται απρόσκοπτα η κίνηση της στον χώρο του μουσείου που παρουσιάζει τις γνωστές ιδιαιτερότητες (π.χ. στις αίθουσες των τάφων με τις ξύλινες σκάλες δεν μπορούν να βρίσκονται συγχρόνως περισσότεροι επισκέπτες από 50 κλπ.).

Είναι προφανές ότι ο ισχυρισμός περί «φρικτής ρατσιστικής αντιμετώπισης» των μαθητών του εν λόγω σχολείου, επειδή κατά τους συντάκτες της επιστολής δεν συνοδεύονταν από ξεναγό, είναι απολύτως ανυπόστατος. Είναι χαρακτηριστικό ότι από εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, δηλαδή δεκάδες χιλιάδες σχολικές ομάδες που επισκέφθηκαν τον χώρο χωρίς ξεναγό ουδέποτε διατυπώθηκε οποιοδήποτε ανάλογο παράπονο.

Επισημαίνεται ότι οι ξεναγοί δεν είναι υπάλληλοι του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, και προφανώς δεν είναι στελέχη του μουσείου των Αιγών ή της ΕΦΑ Ημαθίας, αλλά ιδιώτες με ειδικές σπουδές και άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, οι οποίοι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία έχουν την αποκλειστικότητα του δικαιώματος της έναντι αμοιβής παροχής ξεναγήσεων σε ομάδες ή μεμονωμένα άτομα, κατά συνέπεια, η άρνηση ξεναγού να δεχτεί να συμπεριλάβει στην ομάδα του επισκέπτες, εν προκειμένω μαθητές, οι οποίοι δεν είχαν σχετική συμφωνία μαζί του, και αν υπήρξε, δεν αφορά στην λειτουργία του μουσείου.

Χωρίς να παρεμβαίνει στα επαγγελματικά δικαιώματα και υποχρεώσεις των ξεναγών, η ΕΦΑ Ημαθίας και ειδικότερα το Μουσείο των Βασιλικών Τάφων των Αιγών, που συγκαταλέγεται στα πρώτα σε επισκεψιμότητα στη χώρα έχει λάβει πρόνοια, ώστε στον χώρο του να υπάρχει πλούσιο εποπτικό υλικό (δίγλωσσες ενημερωτικές πινακίδες και εκτενές βίντεο που προβάλλεται συνεχώς στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο) που πληροφορούν επαρκώς τον επισκέπτη για την ιδιαιτερότητα και τα εκθέματα του. Παράλληλα όλες οι πληροφορίες που αφορούν στο αντικείμενο και στην εν γένει επίσκεψη, αλλά και πλήθος επιστημονικών δημοσιεύσεων υπό μορφή κειμένων που μπορούν να αποθησαυριστούν ψηφιακά ή να εκτυπωθούν (PDF και e-books) παρέχονται με έγκυρο και εύληπτο τρόπο, δωρεάν, στην ιστοσελίδα μας (www.aigai.gr), για την καλύτερη προετοιμασία των εκπαιδευτικών, των μαθητών και όλων των ενδιαφερόμενων επισκεπτών μας.

Επίσης η υπηρεσία μας πρόθυμα και χωρίς καμία επιβάρυνση προσφέρει σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή το υλικό των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων, με πλήρη φάκελο για τον δάσκαλο και τον μαθητή, ώστε καθηγητές που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέμα μπορούν να το δηλώσουν, να λάβουν το υλικό και, συμμετέχοντας στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, να πραγματοποιήσουν επίσκεψη- μάθημα στο μουσείο. Αυτό συμβαίνει με αρκετά σχολεία, τα οποία, ακριβώς επειδή ενδιαφέρονται ιδιαίτερα, επιλέγουν να επισκεφτούν το μουσείο εκτός των ωρών αιχμής, ώστε να έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν και να αποκομίσουν τα μέγιστα δυνατά εκπαιδευτικά οφέλη για τους μαθητές τους. Βεβαίως κάθε αίτημα σχολικής ή μη ομάδας για την πραγματοποίηση μαθήματος ή εκπαιδευτικού προγράμματος απαιτεί προηγούμενη συνεννόηση με την υπηρεσία μας και ασφαλώς προγραμματισμό, με στόχο η εμπειρία των μαθητών στο μουσείο να είναι απρόσκοπτη, μοναδική και το εκπαιδευτικό της βάρος διαρκές. Ωστόσο, όπως προκύπτει από το αρχείο της υπηρεσίας, το εν λόγω σχολείο ουδέποτε εκδήλωσε ενδιαφέρον να ενταχθεί στην παραπάνω κατηγορία.

Ακριβώς για να ανταποκριθεί στην επιθυμία πολλών ομάδων να το επισκεφθούν με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, ώστε όλοι να μπορούν να απολαύσουν και να κερδίσουν τα μέγιστα από την επίσκεψή τους σε αυτό, το Μουσείο των Βασιλικών Τάφων των Αιγών από την 1η Απριλίου 2018 λειτουργεί καθημερινά από τις 08:00 έως τις 20:00, και μάλιστα το διευρυμένο ωράριο εφαρμόστηκε στην Ημαθία πριν ακόμη την πρόσληψη των εποχιακών φυλάκων χάρη στην συναίνεση του ευσυνείδητου μόνιμου φυλακτικού προσωπικού, που θυσίασε για τις ημέρες του Πάσχα το δικαίωμα σε άδειες, και παρά την δημόσια διατυπωμένη αντίρρηση του επαγγελματικού του σωματείου (ΠΕΥΦΑ).

Είναι ευρύτερα γνωστή η ιδιαιτερότητα του Μουσείου των Βασιλικών Τάφων των Αιγών και των μνημείων που προστατεύει και προσφέρει στους επισκέπτες του, η είσοδος, περιήγηση και έξοδος από το οποίο πραγματοποιείται αναγκαστικά συντεταγμένα και με προγραμματισμένη συνεχή ροή. Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στους φύλακες του μουσείου, οι οποίοι έχουν λάβει αυστηρές εντολές που αφορούν στην συμπεριφορά, την εμφάνιση, και στην εκτέλεση των καθηκόντων τους. Δυστυχώς, και μολονότι ενημερώνονται από τους υπεύθυνους του μουσείου για τα πιθανά προβλήματα λόγω συνωστισμού υπεράριθμων επισκεπτών, οι επισκέψεις των σχολικών εκδρομέων πραγματοποιούνται μαζικά τον Απρίλιο και Μάϊο και κυρίως κατά τις πρωινές ώρες, με αποτέλεσμα την αναγκαστική αναμονή στον αύλειο χώρο του μουσείου στις ώρες αιχμής. Σημειώνεται ότι την ημέρα της επίσκεψης του διαμαρτυρόμενου σχολείου (8/5/2018) από τις 10:30 έως 14:00 εισήλθαν στο μουσείο 28 διαφορετικές σχολικές ομάδες, δηλ. 1260 μαθητές και επιπλέον 352 επισκέπτες. Από τα περιγραφόμενα στην επιστολή προκύπτει ότι οι συνοδοί καθηγητές δεν διατήρησαν την συνοχή της ομάδας των μαθητών και αυτό πιθανότατα αποτέλεσε την αιτία που τα παιδιά βρέθηκαν ανάμεσα σε άλλα γκρουπ και αντιμετώπισαν ίσως κάποια προβλήματα, ωστόσο η σύσταση να περιμένουν την έξοδο της προηγούμενης ομάδας από τον χώρο του τάφου του Φιλίππου πριν εισέλθουν οι ίδιοι σε καμία περίπτωση δεν συνιστά απαγόρευση εισόδου.

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας είναι πιστή και σταθερά προσανατολισμένη στην ανάγκη της εκπαίδευσης, ώστε οι νέοι να γνωρίσουν, να αγαπήσουν και να προστατεύσουν όταν χρειασθεί την τεράστια μνημειακή κληρονομιά της χώρας μας. Για τον σκοπό αυτό μολονότι διαθέτει ελάχιστο προσωπικό σε σχέση με τεράστιες ανάγκες του χώρου ευθύνης της –μόλις 6 αρχαιολόγους και μία μουσειοπαιδαγωγό- προσφέρει και υλοποιεί καθημερινά εκπαιδευτικά προγράμματα, περιοδικές εκθέσεις, ανοιχτές ξεναγήσεις, ημερίδες, διαλέξεις. Ο μαθητής είναι προφανώς μία από τις κύριες και πιο σημαντικές μας μέριμνες. Έχοντας πλήρη συναίσθηση της ευθύνης και του βάρους του εκπαιδευτικού μας καθήκοντος, η υπηρεσία μας εργάζεται με προγραμματισμό και γνώση προς αυτήν την κατεύθυνση, λαμβάνοντας υπόψη το μέλλον της προστασίας των μνημείων μας και τους αυριανούς πολίτες που είναι τώρα μαθητές.

Ιδιαιτέρως ευαίσθητη και δεκτική στους δύσκολους καιρούς μας, υποδέχεται και φιλοξενεί καθημερινά στις πολυποίκιλες εκπαιδευτικές δραστηριότητές της ανθρώπους και μαθητές με ιδιαίτερες δεξιότητες ή ιδιαίτερη κοινωνική προέλευση ή κατάσταση και όπου υπάρχει ανάγκη, επισκέπτεται σε σταθερή βάση σχολεία και χώρους που προορίζονται για την προστασία, την φιλοξενία και εκπαίδευση μη προνομιούχων ανθρώπων και κοινωνικών ομάδων. Από το 2015 και εξής έχουμε υλοποιήσει περισσότερα από 50 εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία έχουν συμμετάσχει σχεδόν 40.000 μαθητές όλων των βαθμίδων αλλά και ειδικές ομάδες χωρίς καμία απολύτως επιβάρυνση για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς ή τους επισκέπτες μας.

Οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι σταθεροί εταίροι στο έργο μας, όχι μόνο για την καλύτερη ‘’εξυπηρέτηση’’ των μαθητών-επισκεπτών, αλλά για την δημιουργική συνέργεια και παραγωγική συμπόρευση φορέων των υπουργείων Πολιτισμού και Παιδείας. Μάλιστα με σχετικό μνημόνιο που συνυπογράψαμε με την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας έχουμε από κοινού θεσπίσει τον εκπαιδευτικό θεσμό του μαθητή-ξεναγού για την διάδοση της γνώση και της αγάπης για τα μνημεία. Είναι λοιπόν προφανές ότι κανένα από τα στελέχη μας δεν θα αντιμετώπιζε ποτέ απαξιωτικά οποιονδήποτε μαθητή ή επισκέπτη μας σε χώρο ή μουσείο μας.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ