Skip to main content

Κέντρο 24ωρης παρακολούθησης ηλικιωμένων στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας

Τηλεφωνική υποστήριξη, υπηρεσίες κατ' οίκον παρακολούθησης και σύστημα τηλεειδοποίησης για τα ηλικιωμένα και μοναχικά άτομα με 4 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.

Τέσσερα εκατομμύρια ευρώ για την παροχή υπηρεσιών αυτόνομης διαβίωσης και ασφαλούς γήρανσης ηλικιωμένων και μοναχικών ατόμων, διαθέτει μέσω του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Με αυτά τα χρήματα θα δημιουργηθεί ένα κέντρο 24ωρης παρακολούθησης και τηλεφωνικής υποστήριξης των ατόμων αυτών και υπηρεσία συνεχούς κατ' οίκον παρακολούθησης και τηλεειδοποίησης.

Η δράση που προκηρύχθηκε από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αφορά κυρίως σε άτομα που ζουν μόνα, σε χρόνιους πάσχοντες και σε ηλικιωμένους που βιώνουν συνθήκες ένδειας και κοινωνικής αποξένωσης και θα συζητηθεί στην αυριανή συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου.

Όπως τόνισε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, «οι δύσκολες οικονομικά συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχουν επηρεάσει ιδιαίτερα την ευπαθή ομάδα της τρίτης ηλικίας, η οποία βιώνει τις συνέπειες των μειώσεων των συνταξιοδοτικών δαπανών και των δραστικών περικοπών στο κοινωνικό κράτος, οδηγώντας σε αυξημένο εθνικό ποσοστό φτώχειας για τους ηλικιωμένους. Η υπηρεσία υποβοήθησης διαβίωσης ηλικιωμένων και συνολικά το πλέγμα των δράσεων που αναλαμβάνουμε να υλοποιήσουμε μέσω του ΕΣΠΑ, έχει σκοπό να συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των ηλικιωμένων και είναι πλήρως εναρμονισμένο με τον κοινωνικό ρόλο και τις αρμοδιότητες της Περιφέρειας, εξυπηρετώντας την κοινωνική ανάγκη για τη στήριξη και ένταξη της ευάλωτης κοινωνικής ομάδας των ηλικιωμένων. Δημιουργούμε ένα κέντρο 24ωρης παρακολούθησης και τηλεφωνικής υποστήριξης, αλλά και μια υπηρεσία που παρακολουθεί διαρκώς τους ηλικιωμένους και τους δίνει τη δυνατότητα τηλεειδοποίησης, ώστε σε κάθε έκτακτη κατάσταση να τους δοθεί η μέγιστη δυνατή βοήθεια. Η κοινωνική πολιτική άλλωστε και η αλληλεγγύη αποτελεί αιχμή της πολιτικής της διοίκησής μας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας».

«Η δημογραφική γήρανση του πληθυσμού στην Ελλάδα αποτελεί μία πραγματικότητα, με σοβαρές κοινωνικές, οικονομικές, ασφαλιστικές, προνοιακές και υγειονομικές επεκτάσεις. Στην Ελλάδα ο αριθμός των ατόμων άνω των 60 ετών σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΣΥΕ) θα φθάσει το 2030 το 1/3 του συνόλου του πληθυσμού. Με την αύξηση της ηλικίας μειώνονται οι κινητικές ικανότητες του οργανισμού, παρατηρείται απώλεια της μνήμης, της δύναμης, της ευλυγισίας, των αντανακλαστικών, της ισορροπίας, ενώ αυξάνονται οι πιθανότητες πτώσεων και καταγμάτων. Ταυτόχρονα, ο σύγχρονος τρόπος ζωής στις αστικοποιημένες κοινωνίες σε συνδυασμό τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες και την μετανάστευση (εσωτερική και εξωτερική) που προκαλούν, έχουν ως αποτέλεσμα την απομόνωση των ατόμων της τρίτης ηλικίας και την αύξηση του αριθμού των ηλικιωμένων που βρίσκονται σε συνθήκες ένδειας και κοινωνικής αποξένωσης. Η δράση που αναλαμβάνει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει ως στόχο τη δημιουργία μιας κεντρικής υπηρεσίας υποστήριξης ηλικιωμένων ή και μοναχικών ατόμων που χρήζουν κοινωνικής πρόνοιας και υποστήριξης και έχει σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, την υποβοήθηση της μοναχικής διαβίωσής τους και την ασφαλή τους γήρανση», τόνισε η αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας και Αλληλεγγύης, Γερακίνα Μπισμπινά.

Τη δράση θα υλοποιήσει η γενική διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και περιλαμβάνει τις εξής δράσεις:

1. Λειτουργία κέντρου 24ης παρακολούθησης και τηλεφωνικής υποστήριξης ωφελούμενων: Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, εντάσσει στο σχεδιασμό της, την επιχειρησιακή λειτουργία ενός κέντρου 24ώρης τηλεφωνικής υποστήριξης, αποκτώντας με τη μορφή υπηρεσίας για τρία έτη τις απαραίτητες υποδομές (χώρος λειτουργίας, τηλεφωνικό κέντρο, τηλεπικοινωνιακές και πληροφορικές υποδομές), και ανθρώπινους πόρους (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί) για τη παροχή της υπηρεσίας 24ης παρακολούθησης. Η Περιφέρεια αποκτά με αυτό το τρόπο Κέντρο Διαχείρισης κλήσεων με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, που έχει άμεση πρόσβαση στο αρχείο κάθε ηλικιωμένου και αποτελείται από κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους και ανταποκρίνεται άμεσα σε οποιαδήποτε ανάγκη ή επιθυμία του ηλικιωμένου. Ακόμα και αν ο ηλικιωμένος δεν είναι σε θέση να απαντήσει, η 24ώρη υπηρεσία στέλνει αμέσως βοήθεια, κάποιο γείτονα, μέλος της οικογένειάς του, ασθενοφόρο, την Άμεση Δράση, την Πυροσβεστική.

Η λειτουργία του Κέντρου περιλαμβάνει:

-Οργάνωση λειτουργίας της υπηρεσίας: διαδικασίες επιλογής ωφελούμενων διαδικασίες και πρωτόκολλα αντιμετώπισης περιστατικών, εξασφάλιση αδειοδότησης τήρησης προσωπικών δεδομένων και διαμόρφωση όλων των απαιτούμενων νομικών κειμένων λειτουργίας.

-Διαχείριση υπηρεσιών υποστήριξης ηλικιωμένων: επιλογή ωφελούμενων, αιτήματα για συμμετοχή στο πρόγραμμα, ενημέρωση οικείων προσώπων για τη κατάσταση των ατόμων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ενημέρωση – εκπαίδευση ωφελουμένων.

-Υποστήριξη του κέντρου με τις απαιτούμενες τηλεπικοινωνιακές και πληροφορικές υποδομές για τη τήρηση αρχείου ωφελούμενων, αρχείου συμβάντων, συσκευών υποστήριξης ηλικιωμένων, παροχή διοικητικής πληροφόρησης κλπ.

-Υπηρεσία «Τηλεειδοποίησης», που δίνει αφενός τη δυνατότητα στους ηλικιωμένους να επικοινωνούν άμεσα με Κέντρο Διαχείρισης Κλήσεων, αμφίδρομα και με ανοιχτή ακρόαση, πατώντας απλά το κουμπί πανικού, 24ώρες το 24ωρο και όλες τις ημέρες του χρόνου, χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθούν από τη θέση τους ή να επιλέξουν οποιοδήποτε αριθμό, αφ' ετέρου, αλλά το προσωπικό του κέντρου να ενημερώνεται αυτόματα, στη περίπτωση έκτακτου συμβάντος (πτώση, απομάκρυνση) και να προχωρεί στις απαιτούμενες ενέργειες.

2. Υπηρεσία συνεχούς κατ' οίκον παρακολούθησης και τηλεειδοποίησης μέσω ειδικών συσκευών: Για την παρακολούθηση των ηλικιωμένων η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα κάνει χρήση για τρία χρόνια εξειδικευμένης συνδρομητικής υπηρεσίας παρακολούθησης και τηλεειδοποίησης μέσω συμβατών συσκευών κοινωνικής φροντίδας με το κέντρο 24ώρης διαχείρισης κλήσεων. Η υπηρεσία περιλαμβάνει την 24ώρη παρακολούθηση των ηλικιωμένων μέσω των ειδικών συσκευών. Βασικός στόχος είναι οι συσκευές να χορηγούνται από τη Περιφέρεια με βάση δίκαια κοινωνικά, ιατρικά και οικονομικά κριτήρια στους δικαιούχους ηλικιωμένους. H 24ώρη παρακολούθηση αφορά, τα ακόλουθα συμβάντα: πτώση, αδιαθεσία ή πανικός, απομάκρυνση ηλικιωμένου.

Η υπηρεσία μπορεί να παρέχει:

- Κατ' οίκον παρακολούθηση με κουμπί πανικού. Ο ωφελούμενος έχει τη δυνατότητα κλήσης σε βοήθεια με το πάτημα ενός κουμπιού όταν χρειαστεί άμεση βοήθεια (κουμπί πανικού).

- Κατ' οίκον παρακολούθηση με ανίχνευση πτώσης και κουμπί πανικού. Η παρεχόμενη συσκευή διαθέτει μηχανισμό ανίχνευσης πτώσης και ελέγχου κίνησης ή ακινησίας των φορέα της. Επιπλέον ο ωφελούμενος έχει τη δυνατότητα κλήσης σε βοήθεια με το πάτημα ενός κουμπιού όταν χρειαστεί άμεση βοήθεια (κουμπί πανικού).

- Παρακολούθησης και εντοπισμού θέσης εκτός σπιτιού. Με χρήση της συσκευής είναι δυνατή η προβολή του ωφελούμενου σε γεωγραφικό χάρτη μέσω διαδικτύου και η αποστολή ειδοποίησης σε περίπτωση απομάκρυνσης από συγκεκριμένα όρια. Η συσκευή αυτή είναι χρήσιμη σε ασθενείς με άνοια , που συχνά απομακρύνονται λόγω απώλειας της μνήμης από την οικία τους και δεν μπορούν να βρεθούν.