Skip to main content

Κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη: Πάρε κόσμε σχέδια...

Από προθέσεις ο δήμος Θεσσαλονίκης πάει καλά, από αποτέλεσμα...Το σχέδιο για φορτοεκφορτώσεις και φορτηγά άλλη μια «ασπιρίνη» σε μια πόλη που πνίγεται

Η πρωτοβουλία του Δήμου Θεσσαλονίκης να καταρτίσει ένα σοβαρό ωράριο φορτοεκφορτώσεων στην πόλη και να σταματήσει –επιτέλους- τη διέλευση φορτηγών από το κέντρο είναι αξιέπαινη.

Θέλω όσο όλοι μας να δω την πόλη να λειτουργεί και να μη μας στέλνει καθημερινά στον ψυχίατρο. Θέλω όσο όλοι να μπει μια τάξη στο χάος που επικρατεί σήμερα. Παρότι –σκέφτομαι- και ωράριο υπάρχει και κάποιες απαγορεύσεις. Τίποτα όμως δεν τηρείται.

Ωράριο υπήρχε πάντα και δεν έγινε ποτέ σεβαστό από κανέναν ποτέ. Αλλού είναι το πρόβλημα. Και αυτό είναι που με ενοχλεί αφάνταστα. Τόσο που με κάνει να πιστεύω πως στο Δήμο λειτουργούν με τη λογική: «Ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται».

Σε επίπεδο προθέσεων βάζω άριστα στη διοίκηση του Δήμου. Ασχολείται με ένα ακανθώδες ζήτημα κι αν καταφέρει έστω κάτι, το ελάχιστο, θα είναι κέρδος για όλους μας και φυσικά θα της πιστωθεί.

Αλλά θεωρώ ότι όταν το θέμα των φορτοεκφορτώσεων και της διέλευσης των φορτηγών εξετάζεται ανεξάρτητα από τα άλλα προβλήματα κυκλοφοριακού και λειτουργίας της πόλης (παράνομη στάθμευση, ανεπαρκής αστυνόμευση, ανυπαρξία προγραμματισμού παρεμβάσεων και έργων, ελλιπής ρύθμιση των φαναριών, «πάγωμα» αντιμετώπισης του προβλήματος των ταξί, ανυπαρξία επαρκών θέσεων στάσης παρά την οδό, μη τήρηση των κανόνων για τα τουριστικά λεωφορεία, συνέχιση των ίδιων δρομολογίων των αστικών λεωφορείων κτλ.) τότε αποτελεί άλλη μια αποσπασματική παρέμβαση, που δε θα δώσει καμιά λύση και πιθανώς (όπως και στο παρελθόν) δε θα τηρηθεί ποτέ.

Ο Δήμος αναγνωρίζει ότι η παρέμβαση του Απριλίου απέτυχε και πάει σε νέα. Δεν το λέει έτσι όμως, το προβάλλει ευσχήμως... «Το ισχύον ωράριο κρίνεται ότι σήμερα δεν εφαρμόζεται στην πράξη, λόγω της πολυπλοκότητάς του και των πολλαπλών διαφορετικών ωραρίων μέσα στη μέρα. Για τον ίδιο λόγο δε, δυσχεραίνεται η αστυνόμευσή του», λέει. Κοινώς το έχουν όλοι γραμμένο...

Προσέξτε τώρα τη γραφειοκρατία για να φτάσουμε να αποκτήσουμε αυτό το σχέδιο:

Η διοίκηση του Δήμου συντάσσει πρόταση. Η πρόταση συζητείται στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου. Οι φορείς καταθέτουν ξανά τις προτάσεις τους επί της νέας πρότασης του Δήμου. Μετά συναντώνται οι εκπρόσωποι όλων των εμπλεκομένων και συζητούν. Μετά συνεδριάζει ξανά η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου. Μετά η πρόταση του Δήμου για το σκέλος των φορτοεκφορτώσεων εμπορευμάτων πάει στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ η πρόταση για τη διέλευση των φορτηγών πάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης.

Προσέξτε τώρα άμεσες αντιδράσεις, που δε χρειάζεται να είσαι και μάντης για να δεις ότι θα προκύψουν: Οι υπάλληλοι των καταστημάτων, εφόσον τηρηθεί το ωράριο της τροφοδοσίας, θα μένουν πέραν του ωραρίου τους για να παραλαμβάνουν το εμπόρευμα ή θα πρέπει να έρχονται πριν από την έναρξη του ωραρίου τους για τον ίδιο λόγο. Υπάρχουν καταστήματα που πρέπει να ανατροφοδοτούνται μέσα στην ημέρα. Όπως γίνεται και σήμερα κι αυτός είναι ένας από τους λόγους που γίνονται αμέτρητες παρανομίες και φυσικά δεν τηρείται κανένα ωράριο. Οι δε αργίες καταργούνται; Δεν το κατάλαβα αυτό το ελεύθερο ωράριο στις αργίες... Και τα Σαββατοκύριακα που γίνεται ο κακός χαμός στο κέντρο της πόλης, ειδικά όταν οι μέρες είναι καλές και κατεβαίνουν όλοι γιατί νομίζουν ότι μοιράζουν πεντακοσάρικα, ελεύθερα; Με τις υγείες μας... Και για όσους είναι αισιόδοξοι, μπορούν να διαβάσουν τις πρώτες αντιδράσεις από το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο. Με το καλημέρα...

Στη Μητροπόλεως ο Δήμος θεωρεί ότι ακόμη έχει λεωφορειολωρίδα. Φαντάζομαι τα γέλια που θα έπεσαν όταν έγραφαν αυτή τη ρύθμιση...

Όπως κλαυσίγελος θα έγινε όταν γραφόταν η ρύθμιση για τα φορτοταξί που θα μπαίνουν μόνο στις καθορισμένες θέσεις...

Οι ρυθμίσεις για τη διέλευση των φορτηγών πάντως θεωρώ ότι θα είναι ευεργετικές, εφόσον ισχύσουν. Θυμίζω τις ρυθμίσεις για τα τουριστικά λεωφορεία, που αν δε με απατούν τα μάτια μου δε βλέπω να τηρούνται.

Εκείνο που επίσης μου φάνηκε... χλωμό είναι η πρόβλεψη ότι τα αστυνομικά όργανα θα ελέγχουν και την φορτοεκφόρτωση και τη διέλευση φορτηγών. Λυπάμαι που το λέω, αλλά τίποτα δε θα ελέγχουν. Θα ελέγχουν μια στο τόσο και όποτε παίρνουν εντολή να μαζέψουν χρήμα για τα ταμεία που υπηρετούν. Η πράξη δεκαετίες τώρα με επιβεβαιώνει. Το μέλλον θα χαρώ να με διαψεύσει παταγωδώς.

Όσο για τους πεζοδρόμους, η μόνη λύση είναι η αστυνόμευση, αλλιώς θα έχουμε και πάλι τα σημερινά φαινόμενα.

Για να μην είμαι όμως μίζερος και να μη θέτω μόνο το πρόβλημα, καταθέτω δυο σκέψεις, που ίσως βοηθήσουν:

1.Ο Δήμος καλώς πράττει και εξετάζει το θέμα και εύχομαι αυτή η παρέμβασή του και η τελική πρόταση να καταρτιστεί πολύ γρήγορα και να έχει καλύτερη τύχη από τις προηγούμενες. Εύχομαι να πετύχει για το καλό της πόλης. Και οφείλουν το τελικό ωράριο και τις όποιες απαγορεύσεις να τις σεβαστούν όλοι οι πολίτες. Χωρίς το σεβασμό των κανόνων από όλους, τίποτα δε θα λειτουργήσει και δε θα φταίει ο Δήμος...

2.Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται νέα γενική κυκλοφοριακή μελέτη, την οποία θα δεσμευτούν ενυπόγραφα ότι θα εφαρμόσουν όλοι και θα έχει αυστηρές χρονικές δεσμεύσεις πολύ συγκεκριμένων παρεμβάσεων, με απόδοση ευθυνών (και ποινών) σε όσους ολιγωρούν. Η προηγούμενη (προηγούμενων δεκαετιών) δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Χωρίς όμως μια σοβαρή γενική μελέτη όλων των ζητημάτων που σχετίζονται με το κυκλοφοριακό, το πρόβλημα δε θα λυθεί ποτέ και τα όποια μέτρα θα είναι απλώς ασπιρίνες και αποσπασματικές (άρα αναποτελεσματικές) παρεμβάσεις, που δε θα τις σεβαστεί κανείς.