Skip to main content

Κυκλοφοριακό Θεσσαλονίκης: Χορτάσαμε προθέσεις, ώρα για πράξεις

Νέο ωράριο φορτοεκφορτώσεων. Καλώς να έρθει κι ας άργησε. Η δημοτική αρχή επαναλαμβάνει την ατζέντα των παρεμβάσεων και πλέον περιμένουμε έργα...

Η επιτυχία συγκεκριμένων μέτρων, γνωστών εδώ και πάρα πολλά χρόνια, για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού ειδικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι δεδομένη. Η υιοθέτηση, υλοποίηση, εφαρμογή και τήρησή τους είναι το μοναδικό ζητούμενο. Η δημοτική αρχή γνώριζε τι έπρεπε να κάνει από την αρχή της θητείας της. Δεν το έκανε ούτε στα μισά της δεύτερης. Πάντα όμως υπάρχει χρόνος...

Στη Θεσσαλονίκη τι πρέπει να κάνουμε όχι για να εξαλείψουμε, αλλά για να βελτιώσουμε το κυκλοφοριακό είναι γνωστό και δεδομένο και μάλιστα αποτελεί σχεδόν μονόδρομο εδώ και δυο δεκαετίες. Κανείς όμως δεν κάνει το αυτονόητο και λογικά το πρόβλημα δε λύνεται μόνο του...

Πόσα χρόνια συζητούμε για τις πιάτσες των ταξί; Άλλαξε κάτι; Τίνος ευθύνη είναι αυτό;

Πόσα χρόνια συζητούμε για την απελευθέρωση των κόμβων; Για την αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων; Για την ελεγχόμενη στάθμευση;

Πόσα χρόνια περιμένουμε να σεβαστούν όλοι το δημόσιο χώρο, από τους πεζόδρομους και τους ποδηλατόδρομους, μέχρι τις ράμπες των αναπήρων, τα πεζοδρόμια και τις διαβάσεις των πεζών, λαμβάνοντας μέτρα και ξοδεύοντας χρήματα για υποδομές, και κανείς δεν σέβεται;

Τα γράφω αυτά με αφορμή το νέο ωράριο φορτοεκφορτώσεων και τις αλλαγές που το συνοδεύουν, όπως τις ανακοίνωσε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος. Πράγματι η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα καλά μελετημένο ωράριο φορτοεκφορτώσεων. Και σήμερα υπάρχει τέτοιο θεσμοθετημένο ωράριο. Με νόμο, κανονικά. Αλλά κανείς δεν το σέβεται. Φορτοεκφορτώσεις γίνονται όλη τη μέρα, σχεδόν κάθε ώρα της ημέρας.

Αν κάποιος αποφασίσει να πιει τον καφέ του στο ιστορικό κέντρο της πόλης, οποιαδήποτε ώρα μέχρι τις 8 το βράδυ, θα δει να γίνονται φορτοεκφορτώσεις κι ας υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες που αυτό επιτρέπεται. Αν τυχόν κάποιος αστυνομικός εντοπίσει εκτός ωραρίου φορτοεκφόρτωση διώχνει ευγενικά τον οδηγό του φορτηγού, ο οποίος με μια στάση στο επόμενο κατάστημα που είναι στη λίστα εξυπηρέτησης, επιστρέφει και κάνει τελικά τη δουλειά του.

Αυτή είναι η πραγματικότητα σήμερα. Και αύριο αυτή θα είναι εάν απλώς υιοθετήσουμε ένα διαφορετικό, ίσως πιο λογικό ωράριο και δεν το αστυνομεύσει συγκεκριμένη δύναμη είτε δημοτικών αστυνομικών, είτε ανδρών της ΕΛΑΣ, είτε τέλος πάντων όποιου έχει την αρμοδιότητα.

Αν όλα τα μέτρα που προτάθηκαν πριν από είκοσι χρόνια, στη βάση συγκεκριμένης επιστημονικής τεκμηριωμένης κυκλοφοριακής μελέτης (την οποία σκοπίμως κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να επικαιροποιήσει) υλοποιούνταν ένα ένα σήμερα μπορεί να μην είχαμε καν κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη. Διότι συνδυαζόμενα όλα αυτά τα μέτρα συνιστούν μια συνολική και εκτεταμένη παρέμβαση, μια ουσιαστική λύση. Αρκεί όμως και να υλοποιούνται και να μην ακυρώνονται στην πράξη, όπως γίνεται με το δίκτυο λεωφορειολωρίδων και ποδηλατοδρόμων.

Πολλοί έβαλαν εμπόδια στην υλοποίηση των μέτρων. Το μεγαλύτερο εμπόδιο όμως ήταν η ανυπαρξία αποφασιστικότητας και βούλησης ή έστω οι άλλες προτεραιότητες (ποιες πιο σημαντικές άραγε για την καθημερινότητα του ιστορικού κέντρου;) της διοίκησης του δήμου. Και είναι προφανές από το χρονικό διάστημα που εκτείνεται η ολιγωρία ότι η κριτική μου δεν αφορά μόνο στη σημερινή δημοτική αρχή.

Και σήμερα, όπως και πριν από είκοσι χρόνια το κέντρο έπαιρνε κυκλοφοριακή ανάσα όποτε «καθάριζε» η αστυνομία την αριστερή λωρίδα της λεωφόρου Νίκης. Μια λωρίδα άδειαζε, όχι στην Τσιμισκή, την Αγίας Σοφίας, την Παύλου Μελά, την Ι. Δραγούμη, τη Βενιζέλου ή τη Μητροπόλεως, αλλά στην «εκτός μάχης» παλιά παραλία και οι κυκλοφοριακές συνθήκες γίνονταν ανεκτές.

Είναι δεδομένο ότι αν δε λυθεί το πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης το κυκλοφοριακό δε θα βελτιωθεί. Αλλά μέχρι να φτάσουμε εκεί μπορούν να γίνουν όλα τα υπόλοιπα βήματα. Για τα οποία αρμόδιος είναι ο δήμος κι εφόσον έχει τη βούληση μπορεί να τα κάνει. Κι αν στο κάτω κάτω αντιμετωπίζει πρόβλημα με άλλες υπηρεσίες, με την αστυνόμευση, με αδειοδοτήσεις κτλ., πάντα υπάρχει η δημόσια καταγγελία των υπεύθυνων που ολιγωρούν. Ο δήμαρχος άλλωστε δε φείδεται χαρακτηρισμών και στοχοποιήσεων. Όταν υπάρχει μάλιστα ένα τέτοιου είδους ζήτημα αξίζει και τον κόπο να... αρπάξει τη μαγκούρα.

Χαίρομαι πάντως που ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Θανάσης Παππάς, επισημαίνει με αφορμή το υπό εφαρμογή νυχτερινό ωράριο των φορτοεκφορτώσεων, ότι στόχος της δημοτικής αρχής είναι στο ιστορικό κέντρο να γίνουν παρεμβάσεις, οι οποίες θα επιτρέπουν τη διέλευση και μόνο διερχόμενων οχημάτων, των μέσων μαζικής μεταφοράς και των ταξί. Ας φτάσουμε και σε πιο «ακραίες» καταστάσεις: Στην πλήρη απαγόρευσης της στάθμευσης παρά την οδό, εκτός των θέσεων της ελεγχόμενης. Κι αυτό είχε προταθεί κάποτε και κόντεψαν κάποιοι που θέλουν να διαιωνίζεται το κυκλοφοριακό για να έχουν λόγους να γκρινιάζουν να πάθουν αποπληξία. Πάντα θα υπάρχουν εκείνοι οι οποίοι δεν θέλουν να γίνει τίποτα για να έχουν φωνή και λόγο ύπαρξης οι ίδιοι. Αρκεί αυτοί να μην ασκούν διοίκηση και πολύ περισσότερο να μην είναι στη διοίκηση ή την αξιωματική αντιπολίτευση του δημοτικού συμβουλίου... Ναι, μπορεί να φαντάζει ρηξικέλευθο (δεν είναι καθόλου), αλλά σκεφτείτε να μην μπορεί να σταθμεύσει κανείς στους δρόμους του ιστορικού κέντρου. Να παίρνεις το ΙΧ σου για να πας για ψώνια ή για καφέ και να είσαι αναγκασμένος να το παρκάρεις στις παρυφές. Δύσκολο; Καθόλου. Το θέλουμε; Καθόλου. Το ψέλλισε ως μακρινή ιδέα και λίγο θολά κάποτε ο Κώστας Λαλιώτης και κόντεψαν να τον φάνε...

Η τοποθέτηση του αντιδημάρχου λοιπόν, που γνωρίζει πολύ καλά το πρόβλημα και τις λύσεις, όπως και είναι σταθερά οπαδός των «καθαρών» λύσεων για την κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης, μας υπενθυμίζει ότι δεν ξέχασαν το στόχο που είχαν για το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης τότε που ήθελαν για πρώτη φορά να αναλάβουν τη διοίκηση του δήμου. Φροντίζει από καιρό σε καιρό και ο ίδιος ο δήμαρχος να μας θυμίζει ότι θέλει –κάποτε- να μην μπαίνουν τα ΙΧ στο ιστορικό κέντρο.

Δεν αρκεί όμως να θέλουν και να θυμούνται, πρέπει να αποδείξουν ότι μπορούν έστω και τόσα χρόνια μετά, να κάνουν τα πρώτα σοβαρά βήματα στη διακηρυγμένη και ευρέως αποδεκτά σωστή κατεύθυνση.