Skip to main content

Κυβέρνηση: Την άνοιξη του 2018 η τελική συμφωνία για τα F16

Κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι ο πρωθυπουργός «είναι ανοικτός ανά πάσα στιγμή να ενημερώσει όλους τους πολιτικούς αρχηγούς»

Κυβερνητικές πηγές διευκρινίζουν για το κόστος της αναβάθμισης των F16, πως από τα 2,4 δισ, το 1,1 δισ είναι το καθαρό κόστος που θα επιβαρυνθεί η ελληνική πλευρά και μάλιστα αυτό σε βάθος δεκαετίας.

Αναφέρουν ότι δεν υπάρχει ακόμα συμφωνία και πως αυτό που συζητά αυτή την ώρα η Ελλάδα, είναι η ελληνική πλευρά να δαπανήσει περίπου 1,1 δις ευρώ σε βάθος δεκαετίας για τον εκσυγχρονισμό 85 - 95 αεροσκαφών.

Τα υπόλοιπα μέσα στα οποία συμπεριλαμβάνονται διάφοροι φόροι και διάφορα αντισταθμιστικά θα τα αναλάβει η αμερικανική πλευρά, προσθέτουν, και σημειώνουν ότι στην αμερικανική πλευρά «κατανοούν πως δεν είναι ζήτημα οικονομικό, αλλά ευαίσθητο γεωπολιτικό, ότι δεν πρέπει να διαταραχθούν οι ισορροπίες ισχύος στην περιοχή».

Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν επίσης πως οι ειδικοί στο υπουργείο Άμυνας τονίζουν πως είναι μια συμφωνία που είναι εξαιρετικά επωφελής για την ελληνική πλευρά και δεν έχει υπάρξει παρόμοια στο παρελθόν. Συμπληρώνουν πως η τελική συμφωνία θα είναι περίπου τη άνοιξη του 2018.

Σε κάθε περίπτωση, σημειώνουν ότι ο πρωθυπουργός «είναι ανοικτός ανά πάσα στιγμή να ενημερώσει όλους τους πολιτικούς αρχηγούς» ή και πως αν η αντιπολίτευση ζητήσει ενημέρωση στη Βουλή, είναι στη διάθεσή τους και δεν έχει καμία αντίρρηση. Πάντως σημειώνουν ότι δεν προτίθεται να πάρει ο ίδιος μια τέτοια πρωτοβουλία γιατί θεωρεί πως είναι ένα θέμα αυτονόητο, και πως όταν έρθει η ώρα η αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Ασκούν έντονη κριτική στην αξιωματική αντιπολίτευση, σχολιάζοντας ότι καθώς αυτά είναι σοβαρά θέματα, θα ήταν προτιμότερο να ρωτούν πρώτα να μάθουν και μετά να βγάζουν ανακοινώσεις και να προβαίνουν σε δημόσιες καταγγελίες, «γιατί αναγκάζονται να οδηγούνται σε αυτοδιαψεύσεις».

Οι ίδιες πηγές διατυπώνουν την πεποίθηση τους ότι δεν μπορεί να υπάρξει πολιτική δύναμη που να αμφισβητήσει την αναγκαιότητα να εκσυγχρονιστεί ο στόλος των F16, καθώς αν αυτό δεν συμβεί, πλέον με τα νέα δεδομένα, θα έχουμε έναν στόλο ο οποίος δεν θα μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ΠΑ. Κάνουν λόγο για «διπλή γκάφα» στην οποία υπέπεσε η ΝΔ: Αφενός ότι βγήκε εχθρικά απέναντι σε κάτι το οποίο, αν στοιχειωδώς είχαν ρωτήσει τους αρμόδιους για τα θέματα του υπουργείου Άμυνας, θα τους έλεγαν πως είναι κάτι που το συζητούν εδώ και χρόνια και είναι ανάγκη για την Αεροπορία. Αφετέρου, ότι έτρεξαν να τοποθετηθούν για το οικονομικό σκέλος της συμφωνίας, ενώ η αίσθηση που υπάρχει από αυτούς που ξέρουν είναι πως είναι μια επωφελής συμφωνία.

Στο ερώτημα πώς θα αντιδράσουν οι Βρυξέλλες, σημειώνουν ότι πρόκειται για μια συμφωνία που θα ξεκινήσει όταν θα έχουμε βγει από τα μνημόνια και θα αφορά 1,1 δις ευρώ σε βάθος δεκαετίας, δηλαδή ουσιαστικά 110 εκατ. ευρώ το χρόνο. «Εμείς ετοιμαζόμαστε να δώσουμε 1 δισ σε κοινωνικό μέρισμα», σχολιάζουν, και εκτιμούν ότι οι εταίροι δεν τα λένε αυτά και πως ίσως κάποιοι «τους βάζουν λόγια να τα λένε». Υπογραμμίζουν επιπλέον ότι η Ελλάδα δεν μπαίνει σε μια κούρσα εξοπλισμών όπως γινόταν στο παρελθόν, αλλά ότι, αντίθετα, «προβαίνει στις απαραίτητες εκείνες ενέργειες για να μην είναι αναξιοποίητα αυτά τα οποία έχουμε», «έχουμε την εθνική ευθύνη να διατηρήσουμε το υψηλό επίπεδο αποτελεσματικότητας των ενόπλων δυνάμεων».

Ως προς ένα άλλο ζήτημα γύρω από το οποίο επίσης προκλήθηκε «θόρυβος», αυτό της βάσης της Σούδας, οι ίδιες πηγές εκφράζουν απορία για την έκταση που πήρε. Αναφέρουν ότι δεν υπήρξε αντικείμενο συζήτησης για την Σούδα, πέρα από το ότι υπήρξε αναφορά στην αξία της και στη σημασία της και στις πολύ ουσιαστικές διευκολύνσεις που δίνονται εκεί για τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις. Σχολιάζουν ότι άλλωστε δεν αμφισβητεί κανείς ούτε προβλέπει αρνητικά ότι θα υπάρξει άμεσα μια ελληνική κυβέρνηση που θα θελήσει να σταματήσει αυτή τη συνεργασία. Επισημαίνουν ότι δεν είναι μόνο η αμερικάνικη βάση εκεί, αλλά και η βάση του ελληνικού ΠΝ και ότι θα ενδιέφερε τη χώρα κάποια στιγμή η αναβάθμισή της.