της Άννης Καρολίδου
Εμπορική εταιρεία στην Κροατία ίδρυσε η Kleemann, η οποία παράλληλα ενισχύει με προσωπικό τις εμπορικές θυγατρικές και τα γραφεία πωλήσεων εξωτερικού, ενώ η θυγατρική της Σερβίας, Kleemann Liftovi, στον επόμενο χρόνο επεκτείνεται και στην παραγωγή υδραυλικών ανελκυστήρων.
Ωστόσο, το θετικό αλλά και απρόσμενο νέο για τον Όμιλο, μέσα στο 2015, έρχεται από την ελληνική αγορά που σε περίοδο συνεχιζόμενης κρίσης, ιδιαίτερα σκληρή για τη βιομηχανία, εμφανίζει στο πρώτο τρίμηνο διψήφια αύξηση στις πωλήσεις εσωτερικού της τάξης του 10%.
Όπως εξήγησε ο γενικός διευθυντής της Kleemann, Nικόλαος Ν. Κουκούντζος, η εταιρεία της Κροατίας, η Kleemann Dizala D.o.o. δημιουργήθηκε για να εξυπηρετηθεί μία αγορά, μικρή μεν πληθυσμιακά, η οποία όμως δεν μπορεί να προσεγγισθεί από τη Σερβία.
Η σερβική Kleemann Liftovi αναπτύσσεται δυναμικά κι έχει φτάσει να παράγει σήμερα , σε δύο βάρδιες, στο όριο της δυναμικότητάς της, ολοκληρωμένα συστήματα μηχανικών ανελκυστήρων που σε ποσοστό 30%-35% διατίθενται στην εθνική αγορά ενώ το μεγαλύτερο τμήμα της παραγωγής κατευθύνεται στη Ρωσία.
Ωστόσο η μεγάλη έκπληξη για τη φετινή χρονιά, στους πρώτους μήνες του 2015, έρχεται από την ελληνική αγορά, της οποίας η συμμετοχή στο κύκλο εργασιών του ομίλου συρρικνώθηκε κυριολεκτικώς. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι εξαγωγές είναι αυτές που στηρίζουν τον Όμιλο, αφού αποτελούν σχεδόν το 90% του ενοποιημένου κύκλου εργασιών ( στα 98 εκατ. το 2014).
«Το ποσοστό της αύξησης στην αγορά του εσωτερικού, αν το αντιστοιχήσουμε σε έσοδα, δεν εισφέρει κάποια σημαντική αύξηση στο συνολικό κύκλο εργασιών. Εν τούτοις, σαν ποσοστό 10% αλλά και σαν πιθανή διαμόρφωση τάσης, δεν μπορεί να υποτιμηθεί», τόνισε ο κ. Κουκούντζος. Πρέπει να σημειωθεί ότι στα χρόνια της κρίσης οι πωλήσεις εσωτερικού είχαν κατακρημνιστεί, αφού από τα 67 εκατ. ευρώ, είχαν πέσει στα 9 εκατ., ενώ με τα διαθέσιμα στοιχεία του 2015, ανέβηκαν στα 10 εκατ. ευρώ.
Συνολικά ο όμιλος της Κleemann, κινήθηκε θετικά στο πρώτο τρίμηνο του 2015, ελαφρά αυξημένος έναντι του αντιστοίχου περυσινού διαστήματος ( ήταν 15,7 εκατ. ευρώ), παρότι ο χειμώνας, λόγω καιρικών συνθηκών, δεν αποτελεί την πιο ισχυρή εποχή για τις πωλήσεις στον κλάδο.
Σε ό,τι ειδικότερα αφορά το άνοιγμα στις αγορές της Ασίας, σημειώνεται οτι η παραγωγική θυγατρική στην Κίνα, η Kleemann China, αυξάνει σταδιακά την παραγωγή της σε μηχανικούς ανελκυστήρες, αυξάνει τις πωλήσεις της στη κινεζική αγορά ενώ, έχοντας βάση τη μονάδα στο Κουνσάν, κυρίως εξάγει σε Μπαγκλαντές, Φιλιππίνες, Ινδονησία, Μιανμάρ.
Εξαγωγές και πιστωτικό ΦΠΑ
Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι εξαγωγές αποτέλεσαν τη μόνη ουσιαστικά διέξοδο για επιβίωση και ανάπτυξη, τόνισε ο κ. Κουκούντζος, για να προσθέσει ότι αυτές ακριβώς τις επιχειρήσεις, τις εξαγωγικές, πλήττει το τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από τη μη καταβολή του πιστωτικού ΦΠΑ.
«Το πρόβλημα είναι παλιό, σχεδόν διαχρονικό για την ελληνική εξαγωγική επιχείρηση, αλλά τον τελευταίο ενάμισι μήνα έχει επιταθεί. Το πιστωτικό ΦΠΑ, δεν καταβάλλεται. Μας οφείλονται εκατομμύρια, στη Kleemann συγκεκριμένα πάνω από 4 εκατ. ευρώ, δηλαδή χρήματα με τα οποία θα μπορούσαν να στηθούν δύο εργοστάσια. Το πρόβλημα είναι γενικευμένο, αφορά όλες τις εξαγωγικές εταιρείες και, όσες μπορούν, αναγκάζονται μέχρι και να συνάπτουν υψηλότοκα δάνεια για να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους. Υπάρχουν βεβαίως και πάρα πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που δεν μπορούν να εξασφαλίσουν δανεισμό, μειώνουν την παραγωγή και τις πωλήσεις εξωτερικού, δηλαδή τη δραστηριότητα που τις συντηρεί», εξηγεί ο ίδιος.
Με την επισήμανση αυτή, ο γενικός διευθυντής της Kleemann υπογραμμίζει ότι πρέπει άμεσα να βρεθούν λύσεις στα προβλήματα που συνθέτουν το μέγα πρόβλημα της ρευστότητας για την πραγματική οικονομία.