Skip to main content

Κονίορδου: Μέσω του πολιτισμού μπορούν να γεφυρωθούν δύσκολα θέματα

H υπουργός Πολιτισμού μιλά στη Deutsche Welle από το Βερολίνο για την έκθεση documenta 14 και τις ελληνογερμανικές πολιτιστικές σχέσεις

Το πρώτο της ταξίδι στο εξωτερικό ως υπουργός Πολιτισμού το έκανε η Λυδία Κονιόρδου στο Βερολίνο. Αφορμή ήταν η πρόσκληση του φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου Hellas Filmbox Berlin. Όπως δήλωσε στη συνέντευξη που παραχώρησε στη Deutsche Welle, για πολλούς λόγους «σχεδόν αυθόρμητα» δέχθηκε να έρθει και να στηρίξει κατά αυτόν τον τρόπο αυτή την πρωτοβουλία. «Δεν είναι ότι γερμανοί θεατές βλέπουν μια πλευρά της ελληνικής δημιουργίας και έτσι κερδίζουμε ένα κοινό για την Ελλάδα στη Γερμανία» επισημαίνει. «Είναι και οι διανομείς που θα δουν αυτές τις ταινίες. Και καταλαβαίνετε πόσο σημαντικό είναι αυτό, εφόσον θα είναι κάτι που θα τους ενδιαφέρει να το προωθήσουν σε άλλες αγορές. Θεωρώ ότι πρέπει να στηρίξουμε αυτές τις φωνές που γεννιόνται από κάτω, από νέους που θέλουν να κάνουν κάτι για το καλό του τόπου μας και να βρεθούμε στο πλευρό τους». Η Λυδία Κονιόρδου δεν ξέχασε όμως και την άλλη της ιδιότητα, αυτή της δημιουργού, της καλλιτέχνιδας και δασκάλας. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ έκανε ένα Workshop σε ηθοποιούς πάνω στο αρχαίο δράμα με διάλεξη αλλά και ασκήσεις.

documenta 14

Την παραμονή της στο Βερολίνο αξιοποίησε και για μια συνάντηση γνωριμίας με την ομόλογό της Μόνικα Γκρύτερς, η οποία, όπως είπε η κ. Κονιόρδου στη Deutsche Welle, γνωρίζει και ελληνικά. «Χάρηκα ιδιαίτερα για αυτή τη συνάντηση» σημειώνει. «Ήταν μια πολύ θερμή ανταλλαγή σκέψεων για την documenta 14 που θα ξεκινήσει φέτος στην Αθήνα και που θα είναι αφιερωμένη στην Αθήνα με τον τίτλο «Μαθαίνοντας από την Αθήνα». Της παρέθεσα τις κινήσεις που γίνονται από διαφορετικούς φορείς, από μουσεία.» Σε αυτό το σημείο η Λυδία Κονιόρδου διευκρινίζει ότι η διοργάνωση και το πρόγραμμα της documenta 14 είναι υπόθεση του ίδιου του θεσμού και ότι ο ρόλος του υπουργείου της είναι συμπληρωματικός και βοηθητικός.

Στην ερώτηση της Deutsche Welle ποιο θα είναι κατά την άποψη της το στίγμα αυτής της documenta, απαντά ότι «η εποχή μας είναι μια εποχή-σταυροδρόμι. Μπαίνουμε σε καινούργιες άγνωστες ατραπούς. Αφήνουμε πίσω μια εποχή και μπαίνουμε με ένα μετέωρο βήμα σε μια εποχή που ακόμη δεν ξέρουμε που θα οδηγήσει. Όμως αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το δώρο της δημοκρατίας που έδωσε αυτή η μικρή πόλη των Αθηνών τον 5ο αιώνα π.Χ. δεν είναι κάτι δεδομένο, είναι κάτι ζητούμενο».

Η κ. Κονιόρδου απηύθυνε πάντως στην Μόνικα Γκρύτερς την πρόσκληση να συμμετέχει στα εγκαίνια της documenta στην Αθήνα. «Μακάρι να μπορέσει να παραβρεθεί στην Ελλάδα στα πλαίσια της  documenta αλλά και γενικότερα» τονίζει. «Είναι επιθυμία μας. Πιστεύουμε, και αυτό νομίζω ότι είναι μια κοινή πεποίθηση, μέσω του πολιτισμού μπορούν να γεφυρωθούν πολλά δύσκολα θέματα που απασχολούν και τους δύο λαούς και να ανοίξουμε δρόμους ευρύτερης συνεργασίας. Το πιστεύουμε βαθύτερα αυτό, όπως πιστεύουμε ότι ο πολιτισμός ειδικά σε μια χώρα όπως ή Ελλάδα -που είναι μικρή αλλά έχει ένα τεράστιο κεφάλαιο ομορφιάς του τόπου που συνδέεται με αυτό- ο συνδυασμός τους μπορεί να αποτελέσει έναν πολύ σημαντικό μοχλό ήπιας ανάπτυξης, ολιστικής ανάπτυξης, που μπορεί να συμπαρασύρει τις υγιείς επιχειρήσεις, τον τουρισμό, τις τοπικές κοινωνίες».

Ελληνογερμανικές πολιτιστικές σχέσεις

Σε ό,τι αφορά τις ελληνογερμανικές σχέσεις σε επίπεδο πολιτισμού η κ. Κονιόρδου πιστεύει ότι ανέκαθεν υπήρχε πολύ καλή συνεργασία και ανταλλαγή μεταξύ των δύο χωρών. Η ίδια θυμάται την εντύπωση που της προκάλεσε η παρουσία της Σάουμπυνε, του φημισμένου θεάτρου του Βερολίνου, όπως και τις γερμανικές εκθέσεις και μεγάλες ορχήστρες το 1985 στα πλαίσια της Πρώτης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας αλλά και του Φεστιβάλ Αθηνών. Η προσωπική της σχέση με τη Γερμανία, με τον γερμανικό πολιτισμό, ξεκινά όμως νωρίτερα. Όπως θυμάται, «έμαθα γερμανικά στα πολύ νεανικά μου χρόνια, όταν μπήκα στο πανεπιστήμιο, στο Γκαίτε στην Αθήνα. Μάλιστα μου δόθηκε μια υποτροφία και σπούδασα και εδώ στη Γερμανία. Ήθελα να διαβάζω τον Μπρεχτ στο πρωτότυπο. Μου άρεσε αυτός ο συγγραφέας και ήταν και η εποχή τότε που η παρουσία του στον πολιτισμό ήταν πολύ σημαντική. Και έτσι από πολύ νωρίς είχα μια επαφή με τον γερμανικό πολιτισμό -τα γράμματα και το θέατρο βέβαια».

Πηγή: Deutsche Welle

Παναγιώτης Κουπαράνης, Βερολίνο