Skip to main content

Κρας Τεστ: Σέρρες εναντίον Κατερίνη= 0-10!!!

Οι κάτοικοι των Σερρών έχουν στην διάθεση τους μόλις 5,5 τετραγωνικά μέτρα πρασίνου, όταν ο μέσος όρος των πόλεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τουλάχιστον δέκα τ.μ. ανά κάτοικο.
Γεγονός: Οι κάτοικοι των Σερρών έχουν στην διάθεση τους μόλις 5,5 τετραγωνικά μέτρα πρασίνου, όταν ο μέσος όρος των πόλεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τουλάχιστον δέκα τ.μ. ανά κάτοικο.

Γεγονός: Οι Σέρρες δεν έχουν κάνει – σχεδόν – τίποτα τα τελευταία χρόνια, τόσο για την προώθηση της ανακύκλωσης (σ.σ. κυρίως στο θέμα της παιδείας των κατοίκων της πόλης, μιας και μπλε κάδοι εμφανίστηκαν, εις μάτην ωστόσο), όσο και στην βελτίωση των συνθηκών της πόλης για τους πολίτες της.

Ορμώμενοι από τα δύο παραπάνω γεγονότα πήγαμε μέχρι την όχι και τόσο μακρινή πόλη της Κατερίνης. Εκεί όπου τον τελευταίο ενάμισι χρόνο υλοποιείται ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πρόγραμμα, όσον αφορά στην βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των περίπου 60.000 κατοίκων της πόλης. Και είναι πραγματικά ελπιδοφόρο για όλους τους Δήμους, ένας από τους λεγόμενους… μικρούς να δείχνει τον δρόμο στους υπολοίπους, κάνοντας μερικά απλά, αλλά όπως αποδεικνύονται ιδιαίτερα αποτελεσματικά, βήματα για την βελτίωση των συνθηκών μιας επαρχιακής πόλης. 

Πρώτο βήμα που έχει κάνει ο Δήμος Κατερίνης είναι να… ξηλώσει την άσφαλτο, φυτεύοντας δένδρα στην θέση του. Έπειτα από την διαπίστωση πως η λωρίδα του δρόμου που βρίσκεται κοντά στο πεζοδρόμιο συχνά καταλαμβάνεται από αυτοκίνητα, οι άνθρωποι του Δήμου Κατερίνης αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα πολεοδομικό εργαλείο. Τις πολυχρηστικές νησίδες, που δημιουργήθηκαν ανά δύο καθορισμένες πάρκινγκ και περιλαμβάνουν τον κάδο σκουπιδιών, την δημόσια κολώνα φωτισμού - η οποία στην κορυφή έχει μια μικρή φωτοβολταϊκή πλάκα για να «μαζεύει» το φυσικό ρεύμα και να μην σπαταλά άσκοπα ενέργεια όταν λειτουργεί - ένα μικρό καλάθι για τα σκουπίδια των περαστικών και φυσικά από ένα… δένδρο. Έτσι, σ’ έναν δρόμο όπου μέχρι πρότινος υπήρχαν μόνο παρκαρισμένα αυτοκίνητα, τώρα υπάρχουν δένδρα και τακτοποιημένοι χώροι σκουπιδιών, με συνέπεια άπαντες να σέβονται το περιβάλλον. Ακόμη, μετακινήθηκαν οι κολώνες φωτισμού προς το μέσον του δρόμου, ούτως ώστε να περνά παντού το φως, αντικαταστάθηκαν οι λαμπτήρες με χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης, ενώ όπου δεν υπάρχουν οι πολυχρηστικές νησίδες και οι κολώνες βρίσκονται απλά στο πεζοδρόμιο, δημιουργήθηκαν πάνω σ’ αυτές «στέφανα» για να χωρούν δύο γλάστρες με φυτά που θα δοθούν από τον Δήμο.

«Κλέψαμε χώρο από το ΙΧ και φυτέψαμε δένδρα», τονίζει σε δηλώσεις του ο Δήμαρχος Κατερίνης, Σάββας Χιονίδης, για να συνεχίσει, αναλύοντας το απλό, αλλά τόσο καινοτόμο σχέδιο: «Το ενδιαφέρον είναι ότι με την καλύτερη τακτοποίηση του χώρου, δεν χάσαμε ούτε θέσεις παρκαρίσματος, όπως νομίζαμε στην αρχή. Η Δημοτική αστυνομία χρειάστηκε να επέμβει μόλις μια φορά, όλο αυτό το διάστημα», ενώ όσον αφορά στην πηγή της… έμπνευσης για το όλο επιχείρημα, ανέφερε σχετικά: «Ακολουθήσαμε την αγγλική σχολή που πιστεύει ότι δεν πρέπει να δίνουμε στα αυτοκίνητα περισσότερο χώρο, μιας και σε μια σύγχρονη πόλη προηγούνται οι πεζοί και τα δένδρα και έπονται τα αυτοκίνητα και η κυκλοφορία. Έχουμε ως στόχο να δημιουργήσουμε 27 χλμ αστικών δρόμων με αυτό το σύστημα, ούτως ώστε να καλύψουμε όλο το λεγόμενο κέντρο της πόλης, που έχει ανάγκη από ομορφιά και αέρα». Ο «άρχων της πόλης» της Κατερίνης, τονίζει στη συνέχεια και την αναμφίβολα μεγάλη περιβαλλοντική ανάσα που λαμβάνει πλέον η πόλη του: «Τα φυτεμένα στην άσφαλτο δένδρα θα συμβάλουν στην αλλαγή του μικροκλίματος, με μείωση της μέσης θερμοκρασίας και κατακράτησης διοξειδίου του άνθρακα. Τους θερινούς μήνες η θερμοκρασία στην άσφαλτο φθάνει στους 70 βαθμούς και ο μόνος τρόπος ν’ αντιμετωπιστεί το φαινόμενο είναι με την φύτευση των δένδρων».  

Η δράση της πόλης της Κατερίνης για ένα καλύτερο… αύριο δεν σταματά, όμως, εδώ μιας και όπως αποκαλύπτει ο Δήμαρχος, η πόλη συμμετέχει με ακόμη 18 Ευρωπαϊκές πόλεις, σ’ ένα πρόγραμμα αξιολόγησης της ζωής των δημοτών τους, με βάση συγκεκριμένους δείκτες.  Έτσι, μετρήθηκε ο… αέρας που αναπνέουν οι μαθητές όλων των σχολείων της πόλης, για να εξεταστούν τα βλαβερά σωματίδια που αναπνέουν, ενώ οι δρόμοι της πόλης πλένονται όχι μέσω των… παραδοσιακών βυτιοφόρων, αλλά μέσω του δικτύου κρουνών που έχει τοποθετηθεί στα πεζοδρόμια.

Και συνεχίζουμε... Έπειτα από τις συνεχιζόμενες δράσεις του Δήμου, η ανακύκλωση των πολιτών της Κατερίνης έφθασε στο 8%, όταν σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα ο μέσος όρος βρίσκεται ακόμη στο… υποανάπτυκτο 4%, ενώ περιμένουν να κάνουν ανακύκλωση μέχρι και στα οικοδομικά μπάζα, αναμένοντας τη θεσμοθέτηση του διατάγματος από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Πρόσφατα, μάλιστα, ο Δήμος απέστειλε 7.500 ερωτηματολόγια για να ρωτήσει τους πολίτες της Κατερίνης πως βλέπουν οι ίδιοι κάποιες μελλοντικές κινήσεις της πολιτείας, τι θέλουν ακόμη να γίνει, πως κρίνουν τα μέχρι στιγμής έργα και όλα αυτά που οι ίδιοι βιώνουν στην καθημερινότητα τους. «Θα μιλάμε με αριθμούς και επί της ουσίας. Το περιβάλλον και η ποιότητα ζωής θέλουν πράξεις και όχι ευχολόγια», κατέληξε ο κ. Σάββας Χιονίδης.