Skip to main content

Κρεστενίτης: Πιθανή νέα βλάβη στον ίδιο αγωγό-Μέτρα ελάφρυνσης

Δεν υπήρξαν ενδείξεις διαρροών πριν το πρωί της περασμένης Τρίτης. διαβεβαίωσε ο κ.Κρεστενίτης, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι δεν παραιτείται.

«Αν με την παραίτησή μου έλυνα το πρόβλημα της υδροδότησης, θα το είχα κάνει από την πρώτη στιγμή», τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΑΘ, Γιάννης Κρεστενίτης στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου όπου παρουσιάστηκαν τα γεγονότα που οδήγησαν στη διακοπή της υδροδότησης και οι ενέργειες αντιμετώπισης του προβλήματος. Ο κ.Κρεστενίτης σημείωσε ότι κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει μία ακόμη βλάβη στον αγωγό της Αραβησσού και υπογράμμισε ότι «θα πρέπει να γίνει και ένας ευρύτερος σχεδιασμός, σε συνεννόηση με τους δήμους και την περιφέρεια, σε περίπτωση που βλάβη στο δίκτυο ύδρευσης θα προκαλέσει τέτοια ή και μεγαλύτερη διακοπή στην υδροδότηση της Θεσσαλονίκης».

Ο κ. Κρεστενίτης ζήτησε συγγνώμη από όλους τους πολίτες και κυρίως από τις ευαίσθητες ομάδες πολιτών, για αυτές τις ημέρες των διακοπών στην υδροδότηση της Θεσσαλονίκης και ανακοίνωσε ότι το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, στην επόμενη συνεδρίασή του, θα συζητήσει δύο θέματα σχετικά: 1) Την ενίσχυση των κοινωνικών δομών ( π.χ. σχολεία), για να μπορούν να αντιμετωπίσουν μία ανάλογη κατάσταση 2) Μέτρα ελάφρυνσης των καταναλωτών.

«Μέχρι σήμερα ο αγωγός που φέρνει το νερό από την Αραβησσό, έχει πάθει μεγάλες βλάβες πέντε φορές, είναι ένας αγωγός που έχει μήκος 55 χιλιομέτρων, διάμετρο εσωτερική 1,65 μέτρων και ο οποίος λειτουργεί από το 1977. Αυτό που μπορώ να διαβεβαιώσω είναι ότι η βλάβη αυτή στον αγωγό, που είναι κατασκευασμένος από οπλισμένο σκυρόδεμα, δεν έγινε από λάθος χειρισμούς. Από τις πέντε βλάβες, με αυτή συμπεριλαμβανόμενη, οι τρεις οφείλονταν σε λάθος χειρισμούς», διευκρίνισε.

Επισήμανε, δε, ότι θα ζητήσει πιθανότατα από το Τεχνικό Επιμελητήριο, την πραγματοποίηση πραγματογνωμοσύνης για να διαπιστωθούν τα αίτια της θραύσης του αγωγού.

Ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ ΑΕ και ο διευθυντής Δικτύων Ύδρευσης, κ. Λάζαρος Καμπουρίδης, απάντησαν στην κριτική που έγινε τις προηγούμενες ημέρες, σχετικά με θέματα συντήρησης του δικτύου, παρακολούθησης του δικτύου και έγκαιρης διαπίστωσης της βλάβης, επισκευής του αγωγού και αν επιλέχθηκε ο σωστός τρόπος, αλλά και διαχείρισης της μειωμένης παροχής νερού καθώς υπήρχαν περιοχές της Θεσσαλονίκης που για πέντε ημέρες δεν είχαν σταγόνα νερό, όταν αλλού σχεδόν δεν διακόπηκε καθόλου η παροχή.

Πιο συγκεκριμένα, επισημάνθηκε:

-Κανένας αγωγός ύδρευσης δεν συντηρείται όταν βρίσκεται σε λειτουργία, θα πρέπει να διακοπεί η παροχή. Άρα δεν υπήρχε θέμα προληπτικής συντήρησης.

-Δεν υπήρξαν ενδείξεις διαρροών πριν το πρωί της περασμένης Τρίτης. Το δίκτυο παρακολουθείται από τις πιέσεις στον αγωγό, τις στάθμες στις δεξαμενές και την παροχή νερού.

-Τα όσα λέγονται για επισκευή του τσιμεντένιου αγωγού με π.χ. ρητίνες, δεν ήταν εφαρμόσιμα. Στο τμήμα του αγωγού που έσπασε, διαπιστώθηκε ολική θραύση, μήκους περίπου 6 μέτρων και έπρεπε να αντικατασταθεί με χαλύβδινο τμήμα.

Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση της κατάστασης, αφού η πόλη έμεινε με τα 2/3 των ποσοτήτων νερού που χρειάζεται, υπογραμμίστηκε ότι η διαχείριση δεν ήταν πολιτική, αλλά έγινε δίκαιη κατανομή της τροφοδοσίας βάσει του νερού που υπήρχε στις δεξαμενές και των ιδιαιτεροτήτων του δικτύου υδροδότησης.

«Η πόλη έχει δύο χωριστά συστήματα, δύο χωριστά υδραγωγεία, το ένα τροφοδοτείται από την Αραβησσό και το άλλο από τον Αλιάκμονα. Αυτά προσπαθούμε να τα ενώσουμε με ένα συνδετήριο αγωγό, μήκους περίπου 500 μέτρων, έργο που θα είχε γίνει σε λίγους μήνες αλλά που κρατάει ενάμισι χρόνο λόγω της αρχαιολογικής ανασκαφής», είπε ο κ. Κρεστενίτης.

Αυτό που τονίσθηκε είναι ότι οι αλλαγές στην τροφοδοσία από περιοχή σε περιοχή, γίνονται χειροκίνητα και απαιτούν χρόνο για να μη προκαλούνται βλάβες στο δίκτυο.  Οι αγωγοί της ΕΥΑΘ έχουν μήκος 2.700 χλμ και 20.000 δικλείδες, μόνο στο κέντρο, από την Εγνατία και κάτω, υπάρχουν 750 δικλείδες, άρα οι αλλαγές στην τροφοδοσία δεν γίνονται ανά 2-3 ώρες.

Η επέκταση του Διυλιστηρίου του Αλιάκμονα

Ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ απάντησε και στην κριτική που εκφράσθηκε, για την καθυστέρηση στην επαναπροκήρυξη του έργου επέκτασης της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Νερού από τον Αλιάκμονα.
«Το έργο αυτό (σ.σ η φάση Α2) μελετήθηκε από το Υπουργείο Υποδομών, έγινε ο διαγωνισμός το 2012, είχε αναδειχθεί προσωρινός μειοδότης αλλά δεν προχώρησε η ανάθεση και ανακλήθηκε η ένταξή του στο ΕΣΠΑ(2007-2013) στις 28/7/2014. Εμείς αναλάβαμε τη διοίκηση το Μάιο του 2016, καταρτίσαμε και εγκρίναμε το Διαχειριστικό Σχέδιο Νερού της Εταιρείας το Σεπτέμβριο του 2016 που προβλέπει και άλλα 60 εκατ επενδύσεων στην αναβάθμιση δικτύων και στην αύξηση της χωρητικότητας των δεξαμενών.

Τον Μάρτιο του 2017 ζητήσαμε από το υπουργείο την μελέτη για το έργο του Αλιάκμονα την οποία και επικαιροποιήσαμε τέλος της χρονιάς, γιατί έπρεπε να γίνουν προσαρμογές και τεχνικές αλλά και σύμφωνα με το νέο νομικό πλαίσιο.  Έχουμε εντάξει το επενδυτικό σχέδιο και θα το χρηματοδοτήσουμε αν δεν ενταχθεί από την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας στο ΕΣΠΑ, αλλά επειδή υπήρχε περιθώριο ως τις 14 Μαρτίου, να υποβληθούν αιτήματα για ένταξη έργων υποδομών στο ΠΕΠ, καταθέσαμε εγκαίρως το φάκελο», σημείωσε ο κ.Κρεστενίτης.

Από το στιγμή που αναδειχθεί ανάδοχος του έργου, προϋπολογισμού 27 εκατ.ευρώ, προβλέπεται χρόνος 24 μηνών για την κατασκευή του και την δοκιμαστική του λειτουργία. Η διοίκηση της ΕΥΑΘ εκτιμά ότι εντός του Μαίου θα γνωρίζει αν η Περιφέρεια εγκρίνει την ένταξη ή όχι, οπότε θα ολοκληρώσει τα τεύχη δημοπράτησης και θα προχωρήσει στην διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού.

Σχετικά με την εκτέλεση των σημαντικών έργων που απαιτούνταν για το δίκτυο ύδρευσης αλλά καθυστέρησαν να γίνουν, ο κ. Καμπουρίδης δήλωσε ότι από το 2003, θα μπορούσε να έχει εγκατασταθεί σύστημα SCADA για την παρακολούθηση του δικτύου και μάλιστα με Κοινοτικούς πόρους, αλλά ο διαγωνισμός που έγινε δεν ολοκληρώθηκε και παρά τις προσπάθειες στα επόμενα χρόνια για να επανακινήσει, δεν προχώρησε. Σήμερα SCADA υπάρχει μόνο στα αντλιοστάσια. Ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο σύστημα θα γίνει εντός του 2018 και προβλέπεται η εγκατάσταση να υλοποιηθεί εντός του 2019.

Το τι ακριβώς προκάλεσε τη θραύση του αγωγού και όλη τη συνεπαγόμενη ταλαιπωρία της πόλης για περίπου έξι ημέρες, παραμένει άγνωστο. Ο αντιπρόεδρος της ΕΥΑΘ κ. Γ. Παπαϊωάννου είπε ότι θα ζητήσει τη διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης για το θέμα, αλλά αρνήθηκε την ύπαρξη προβλημάτων στις σχέσεις μεταξύ των μελών του διοικητικού συμβουλίου.

Από πλευράς ΕΥΑΘ- διοίκησης και διευθυντικών στελεχών- υποστηρίχθηκε ότι όχι μόνο δεν υπήρξε  αναποτελεσματικότητα στην αποκατάσταση της βλάβης, αλλά ότι το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε ταχύτατα από συνεργεία της εταιρείας. Η προηγούμενη βλάβη, σε άλλο τμήμα του αγωγού της Αραβησσού, το 2004, είχε αποκατασταθεί σε πέντε ημέρες, όταν όμως το δίκτυο δεν κάλυπτε το Ωραιόκαστρο, τα Πεύκα, την Πυλαία και την Ευκαρπία.

Δίνοντας το χρονικό της υπόθεσης, η βλάβη εντοπίσθηκε προς το μεσημέρι της Τρίτης, σκάφθηκε η περιοχή σε βάθος έως και τρία μέτρα, την Τετάρτη άρχισαν οι εργασίες αντικατάστασης του τμήματος και ολοκληρώθηκαν το μεσημέρι της Παρασκευής, αλλά η τροφοδοσία δεν μπορούσε να αποκατασταθεί μέχρι οι έλεγχοι του νερού να δείξουν ότι ήταν εντός των ορίων για ασφαλή κατανάλωση.

Τέλος οι εργαζόμενοι δήλωσαν ότι ζητούν από τον βασικό μέτοχο, το Δημόσιο, να μην πάρει μερίσματα από τα κέρδη του 2017 ώστε να προχωρήσει η εταιρεία τα έργα υποδομής που απαιτούνται.