Skip to main content

Μέσω Θεσσαλονίκης η μεταφορά νατοϊκών ελικοπτέρων από ΗΠΑ στην Πολωνία

Η επιχείρηση πραγματοποιήθηκε με τη δέουσα διακριτικότητα και την παρακολούθησαν τόσο διπλωμάτες των ΗΠΑ όσο και ανώτεροι στρατιωτικοί των δύο χωρών.

Δεκαπέντε περίπου χρόνια μετά την ολοκλήρωση της ΝΑΤΟϊκής στρατιωτικής επέμβασης στο Κόσοβο η Βορειοατλαντική Συμμαχία επανέκαμψε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το προηγούμενο 48ωρο –Σάββατο και Κυριακή- ένα εμπορικό πλοίο προερχόμενο από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έφτασε στη Θεσσαλονίκη μεταφέροντας οκτώ πολεμικά μεταφορικά ελικόπτερα τύπου UH-60 «Blackhawk». Τα ελικόπτερα έφτασαν σε συσκευασμένα «κομμάτια» στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, όπου ειδικοί της αμερικανικής αεροπορίας που τα συνόδευαν, τα συναρμολόγησαν σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Εν συνεχεία τα ελικόπτερα αναχώρησαν από αέρος για ΝΑΤΟϊκές εγκαταστάσεις στην Κεντρική Μακεδονία, με τελικό προορισμό βάση της Συμμαχίας στην Πολωνία.

Η επιχείρηση πραγματοποιήθηκε με τη δέουσα διακριτικότητα και την παρακολούθησαν τόσο διπλωμάτες των ΗΠΑ –ο αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα Τζέφρυ Πάιατ και η γενική πρόξενος της χώρας στη Θεσσαλονίκη Ρεβέκκα Φονγκ- όσο και ανώτεροι στρατιωτικοί των δύο χωρών. Ανάμεσά τους ήταν και ο νέος αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού Αλκιβιάδης Στεφανής, ο οποίος μέχρι να προαχθεί στη νέα του θέση πριν από λίγες ημέρες, ήταν διοικητής του Γ΄ Σώματος Στρατού, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με ανώτερη πηγή της διοίκησης της ΟΛΘ ΑΕ η επιχείρηση εξελίχθηκε ακριβώς όπως είχε προγραμματιστεί. «Η διαχείριση των logistics υπήρξε υποδειγματική» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υψηλόβαθμος παράγων της εταιρίας, κάτι που δημιουργεί τις προϋποθέσεις να συνεχίσει το ΝΑΤΟ να χρησιμοποιεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε μονιμότερη βάση για τις ανάγκες του τόσο στη Νοτιοανατολική, όσο και στην Κεντρική Ευρώπη. Η ίδια πηγή διευκρινίζει ότι οι συζητήσεις της ΟΛΘ ΑΕ με τους αρμόδιους της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας ξεκίνησαν πριν από οκτώ μήνες, στο διάστημα των οποίων εξετάστηκαν θέματα υποδομών, αλλά και ασφάλειας. Την ίδια περίοδο οι ΝΑΤΟϊκοί συζητούσαν για το ίδιο θέμα και με άλλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής, ανάμεσα στα οποία το Κόπερ της Κροατίας και το Δυρράχιο της Αλβανίας. Όπως υπογραμμίζει η πηγή της διοίκησης της ΟΛΘ ΑΕ μετά την ολοκλήρωση της επιχείρησης οι ΝΑΤΟϊκοί παράγοντες εξέφρασαν την ικανοποίηση τους για την εξυπηρέτηση, την οποία χαρακτήρισαν καλύτερη ακόμη και από αυτήν στα λιμάνια της Γερμανίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα έχει ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε τρία, τουλάχιστον, επίπεδα:  

Πρώτον, το αναβαθμίζει γεωστρατηγικά και επιχειρησιακά, αφού το τοποθετεί σε έναν ακόμη «ειδικό» μεταφορικό χάρτη στην ευρύτερη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη.

Δεύτερον, έχει μεγάλη οικονομική σημασία για την ΟΛΘ ΑΕ, αφού πρόκειται για μια συνεργασία εξαιρετικά αποδοτική οικονομικά.

Τρίτον, στέλνει το μήνυμα ότι οι κανόνες ασφαλείας για την προσέγγιση ευαίσθητων φορτίων είναι υψηλού επιπέδου, κάτι που ενδιαφέρει  πολύ τις εταιρίες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων, οι οποίες δίνουν ξεχωριστή σημασία στο θέμα της ασφάλειας, ιδιαίτερα στην ευαίσθητη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.