Skip to main content

Να ακολουθήσουν και άλλοι την πρωτοβουλία του δήμου Αμφίπολης

Τα αποτελέσματα του Τουριστικού Συμποσίου Δυτικού Παγγαίου αναμένονται με ενδιαφέρον, όχι μόνο για τις προτάσεις που αφορούν τη συγκεκριμένη περιοχή.

Οι άνθρωποι στο δήμο Αμφίπολης και ειδικότερα στο Δημοτικό Διαμέρισμα Νέας Φυλής έχουν δίκιο. Ο τουρισμός είναι επικερδής δραστηριότητα που μπορεί να αναπτυχθεί σε όλη την Ελλάδα, ακόμη και στις πιο… αδικημένες περιοχές. Αρκεί να βρεθεί ο τρόπος, δηλαδή να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιοχής. Διότι η φύση έχει σταθεί γενναιόδωρη με όλη την Ελλάδα.

Το ίδιο και η ιστορία. Το μόνο αρνητικό σε αυτή τη χώρα είναι ότι την κατοικούν… Έλληνες, δηλαδή άνθρωποι που δυσκολεύονται να συνεργαστούν, να προγραμματίσουν, να σχεδιάσουν μακροπρόθεσμα και υλοποιήσουν τα σχέδια με συνέπεια και υπομονή. Διότι οι δουλειές –οι κανονικές δουλειές και όχι τα… αεριτζίδικα κόλπα- έχουν δυσκολίες και χρειάζονται χρόνο, κόπο και σοβαρότητα για να αποδώσουν. Το θεόρατο λιοντάρι που δημιουργήθηκε πριν από 23 – 24 αιώνες και, πλέον, δεσπόζει στην περιοχή, όπως και το ταφικό μνημείο που προς ώρας κρατάει καλά κρυμμένα τα μυστικά του διδάσκουν τις έννοιες της υπομονής και της προοπτικής.

Η πρωτοβουλία που ανακοίνωσαν χθες από τη Θεσσαλονίκη οι κάτοικοι της περιοχής της Αμφίπολης αξίζει να βρει μιμητές. Τα πράγματα είναι απλά: οι κάτοικοι μιας περιοχής που το καλοκαίρι του 2014 βρέθηκε στο επίκεντρο της διεθνούς ειδησιογραφίας λόγω του τύμβου Καστά, συνειδητοποίησαν ότι ο τόπος τους παραμένει τουριστικά αναξιοποίητος και υποβαθμισμένος. Η συνείδηση ότι κάτι δεν πάει καλά είναι το πρώτο βήμα για τη λύση του προβλήματος. Σκέφτηκαν, λοιπόν, να οργανώσουν ένα συμπόσιο από τις 30 Ιουνίου μέχρι τις 2 Ιουλίου, με διπλό στόχο. Πρώτον, την προβολή της περιοχής και δεύτερον, τη συζήτηση για την τουριστική αξιοποίησή της. Συνειδητοποίησαν, δηλαδή, ότι χωρίς κάποια πρωτοβουλία ούτε το ένα, ούτε το άλλο είναι δεδομένα. Η προβολή που βασίζεται στην τύχη πηγαινοέρχεται χωρίς συγκεκριμένο ρυθμό, άρα δεν μπορεί να υπηρετήσει συγκεκριμένους στόχους. Όσο για την τουριστική αξιοποίηση της περιοχής είναι κάτι που κάθε ενδιαφερόμενος έχει στο κεφάλι του με διαφορετικό τρόπο. Άλλος πιστεύει ότι οι αρχαιότητες από μόνες τους φτάνουν και περισσεύουν, άλλος ποντάρει στο φυσικό κάλος, άλλος στα βουνά, άλλος στα ποτάμια και άλλος σε όλα μαζί, αλλά λίγο χαλαρά και αρκετά χύμα. Γοητευτικά όλα αυτά, κυρίως λόγω του αγνού πάθους που τα συνοδεύει, αλλά καθόλου επαγγελματικά. Δεν αποτελούν καν βάση για να χτίσει κάποιος σε μακροπόθεσμη βάση, που είναι και το ζητούμενο.

Σε ένα τριήμερο, λοιπόν, θα συζητηθούν οι τουριστικές προοπτικές της ευρύτερης περιοχής της Αμφίπολης, του δυτικού Παγγαίου. Αν η διαδικασία είναι σοβαρή και με ουσία θα αποδειχθεί από το αποτέλεσμα. Αν είναι καφενειακού τύπου του χρόνου τέτοια μέρα θα συζητάμε πάλι τα ίδια. Απλώς σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής στενότητας θα έχουν σπαταληθεί χρήματα, ανεξαρτήτως της προελεύσεως τους.

Τη δυναμική, πάντως, που αναπτύσσεται στο συγκεκριμένο μέρος, αλλά και όπου αλλού ανά την Ελλάδα, οφείλει να υιοθετήσει το υπουργείο Τουρισμού, το οποίο στην αγωνία του να μεγαλώσει τον αριθμό των ξένων επισκεπτών στη χώρα συχνά ποντάρει σε σίγουρα χαρτιά (Αθήνα, Μύκονος, Κρήτη και τα σχετικά), τα οποία προβάλλει συστηματικά. Κι όμως δυνατότητες –ίσως όχι τόσο μεγάλες, αλλά πάντως αξιόλογες και απολύτως χρήσιμες κοινωνικά και οικονομικά- υπάρχουν σε πολλές περιοχές. Αν μιλούσαμε με όρους επιχειρήσεων το υπουργείο Τουρισμού οφείλει να έχει ένα σοβαρό τμήμα «έρευνας και ανάπτυξης», το οποίο θα χρηματοδοτείται και θα δουλεύει για τη διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος της χώρας εις πλάτος και εις βάθος. Δηλαδή χρονική επιμήκυνση της τουριστικές περιόδου και διεύρυνση των περιοχών της χώρας που θα χαρακτηρίζονται τουριστικές και με ποιες προϋποθέσεις. Πρόκειται για μια δουλειά βάθους, η οποία θα αποδώσει ίσως όχι στα όρια της θητείας ενός ή δύο υπουργών, αλλά πάντως συνεχώς από ένα σημείο και πέρα.

Τα αποτελέσματα του 1ου Τουριστικού Συμποσίου Δυτικού Παγγαίου αναμένονται με ενδιαφέρον, όχι μόνο για τις προτάσεις που αφορούν στενά τη συγκεκριμένη περιοχή. Οι εργασίες του θα αποτελέσουν ισχυρή ένδειξη εάν τοπικές συνεργατικές πρωτοβουλίες γύρω από το άλφα του τουρισμού για κάθε περιοχή, που είναι η διαμόρφωση τουριστικού προϊόντος το οποίο θα μπορεί να πουληθεί, μπορούν να αποδώσουν.  Είναι ενθαρρυντικό ότι τόσο η πολιτεία όσο και οι αυτοδιοίκηση συμμετέχουν, αλλά βέβαια το πολύ καλό νέο είναι εάν η παραγωγή του Συμποσίου είναι χειροπιαστή, πρακτική, εφαρμόσιμη και αποτελεσματική. Το καλό με τις τουριστικά υποβαθμισμένες περιοχές είναι ότι και το παραμικρό βήμα φαντάζει μεγάλο, έχει αποτέλεσμα και παράγει πολλαπλά οφέλη συμπεριλαμβανομένων και των ψυχολογικών. Όταν σε μια περιοχή υπάρχουν 100 τουρίστες το χρόνο και σε αυτούς προστεθούν άλλοι 50 η αύξηση είναι 50%. Μετράει περισσότερο από το αν αυτοί οι 50 νέοι τουρίστες είχαν προστεθεί σε περιοχές με 1.000 ή 10.000 επισκέπτες.