Skip to main content

Ο Μακρόν πυροδοτεί ανησυχίες για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Ο Γάλλος πρόεδρος δεν ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη, ενώ στη γαλλική επιχειρηματική αποστολή δεν υπήρξε εκπρόσωπος ούτε της Terminal Link ούτε της CMA CGM.

Μεγάλος προβληματισμός -στα όρια της ανησυχίας- έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες ημέρες στους ενδιαφερόμενους για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης με αφορμή την επίσκεψη στη χώρα μας του Εμμανουέλ Μακρόν.

Ο Γάλλος πρόεδρος όχι μόνο δεν ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη με αφορμή τη γαλλική συμμετοχή στην κοινοπραξία που εξαγοράζει την πλειοψηφία των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ, όπως αρχικά είχε διαφανεί, αλλά στην επιχειρηματική αποστολή που τον συνόδευσε στη χώρα μας δεν υπήρξε εκπρόσωπος ούτε της γαλλικής εταιρίας Terminal Link, που μετέχει στην κοινοπραξία, ούτε του επίσης γαλλικού ομίλου CMA CGM, στον οποίο ανήκει η Terminal Link. Ως είθισται οι πρώτοι στη λίστα επιχειρηματίες που συνοδεύουν τον ηγέτη μιας χώρας στο εξωτερικό –ειδικά τον πρόεδρο της μεγάλης δύναμης με συμφέροντα σε κάθε γωνιά του πλανήτη- είναι όσοι έχουν ήδη επενδύσεις και συμφέροντα στη χώρα που γίνεται η επίσκεψη ή όσοι επιθυμούν να εμπλακούν στη συγκεκριμένη αγορά.

Για παράδειγμα στην αποστολή Μακρόν συμμετείχαν υψηλόβαθμα στελέχη της SUEZ, η οποία ποτέ δεν έκρυψε το ενδιαφέρον της για την ΕΥΑΘ και την ΕΥΔΑΠ, αλλά και της πετρελαϊκής TOTAL, που είναι γνωστό ότι ενδιαφέρεται για την αναζήτηση πετρελαίου και φυσικού αερίου στην ελληνική επικράτεια. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην τελική τη ευθεία και ο ανάδοχος έχει επιλεγεί, άρα μιλάμε για μια πραγματική δουλειά και όχι απλώς για μια προοπτική, η απουσία εκπροσώπησης της Terminal Link και του επιχειρηματικού ομίλου που την ελέγχει είναι αξιοσημείωτη. Πολύ περισσότερο που υπάρχει καθυστέρηση στη διαδικασία, κάτι που αναγνώρισε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στην προ ημερών συνάντησή του με τους παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, εξηγώντας τους λόγους που ο Εμμανουέλ Μακρόν απέφυγε το ταξίδι στη Βόρεια Ελλάδα.

Η αλήθεια είναι ότι οι μεταβατικές περίοδοι έχουν πάντα τις δυσκολίες τους, οι οποίες συνίστανται στην αμηχανία που δημιουργεί ο συνδυασμός της προσδοκίας των επερχόμενων και της προσωρινότητας των απερχόμενων. Από τον κανόνα δεν ξεφεύγει ούτε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο σήμερα διοικούν πρόσωπα που έχει επιλέξει η κυβέρνηση, τα οποία γνωρίζουν ότι σε λίγους μήνες θα παραδώσουν στους εκλεκτούς της κοινοπραξίας του γερμανικού fund DIEP, της γαλλικής Terminal Link, μέλος του ομίλου CMA CGM και της Belterra, εταιρίας συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, που πλειοδότησε στη διαδικασία εξαγοράς του 67% των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ.

Όπως έχει συμβεί από την αρχή της προσπάθειας του δημοσίου να εμπλέξει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο ιδιώτες στις λιμενικές δραστηριότητες στη Θεσσαλονίκη εδώ και μια δεκαετία, οι καθυστερήσεις είναι συνεχείς. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα η τελετή παραλαβής – παράδοσης του μάνατζμεντ του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, θα καθυστερήσει μερικούς μήνες έναντι της εκτίμησης για ολοκλήρωσή της το Νοέμβριο ή το Δεκέμβριο, καθώς οι διαδικασίες δύσκολα θα έχουν ολοκληρωθεί πριν το Μάρτιο του 2018, ίσως και λίγο αργότερα. Σημειώστε τα στάδια που απομένουν:

Πρώτον, η υπογραφή μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών για τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ από το ελληνικό δημόσιο στην εταιρία που ιδρύει γι’ αυτό το σκοπό η κοινοπραξία. Κάτι που υποτίθεται ότι θα είχε ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη επειδή ακριβώς αυτή η νέα εταιρία δεν έχει ακόμη δημιουργηθεί, κάτι για το οποίο προφανώς ευθύνεται η κοινοπραξία.  

Δεύτερον,  η υποβολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο όλο το προηγούμενο διάστημα έχει διενεργήσει προσυμβατικό έλεγχο στα δικαιολογητικά των μελών της κοινοπραξίας κι επομένως εκτιμάται ότι για το τελική του κρίση δεν θα χρειαστούν περισσότερες από 10 – 15 ημέρες.

Τρίτον, η διαβίβαση του φακέλου της αγοραπωλησίας από το ΤΑΙΠΕΔ, που είναι ο πωλητής των μετοχών, στην ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού περί τα μέσα Οκτωβρίου, μετά το πόρισμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο χρόνος εξέτασης της υπόθεσης εκτιμάται σε δύο μήνες, ίσως και λίγο περισσότερο. Τόσο κράτησε η αντίστοιχη διαδικασία εξαγοράς της ΟΛΠ ΑΕ από την κινεζική Cosco, μια υπόθεση σαφώς απλούστερη για δύο λόγους. Αφενός, διότι στον διαγωνισμό είχε κατατεθεί μόνο μία προσφορά και αφετέρου διότι οι Κινέζοι δεν διαχειριζόταν κανένα άλλο λιμάνι επί ευρωπαϊκού εδάφους.

Αντίθετα στο διαγωνισμό για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατατέθηκαν τρεις προσφορές, ενώ το ένα από τα τρία μέλη που μετέχουν στην πλειοψηφούσα κοινοπραξία, η γαλλική Terminal Link, διαχειρίζεται προβλήτες σε σημαντικά ευρωπαϊκά λιμάνια, ανάμεσά τους και το λιμάνι της Μασσαλίας. Αυτή η ιδιαιτερότητα δεν αποκλείεται να οδηγήσει την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού να μην πάρει απόφαση, αλλά να προωθήσει το φάκελο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εάν αυτό συμβεί –και παρά το γεγονός ότι δύσκολα κάποιος μπορεί να φανταστεί ότι το πόρισμα θα είναι αρνητικό- η διαδικασία θα καθυστερήσει επίσης τουλάχιστον για δύο μήνες.  

Τέταρτον, όταν η –ελληνική ή ευρωπαϊκή- Επιτροπή Ανταγωνισμού στείλει θετικό σήμα θα συγκληθεί έκτακτη γενική συνέλευση της ΟΛΘ ΑΕ για την προσαρμογή του καταστατικού στις δραστηριότητες μιας ιδιωτικής εταιρίας, δηλαδή την αφαίρεση της δημόσιας εξουσίας από την ιδιωτική ΟΛΘ ΑΕ, αλλά και τη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου. Επίσης η Γενική

Συνέλευση θα πρέπει να χορηγήσει εξουσιοδότηση προς το ΔΣ της ΟΛΘ να υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο, ώστε στο μέλλον να μην υπάρξουν αμφισβητήσεις.

Πέμπτον, μετά την εξουσιοδότηση της Γ.Σ. στη διοίκηση της ΟΛΘ θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης από το ελληνικό δημόσιο στην υπό ιδιωτικοποίηση, πλέον, ΟΛΘ ΑΕ.

Έκτον, αυτή η σύμβαση, που κατοχυρώνει τη χρήση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης από την ΟΛΘ ΑΕ μέχρι το 2051 έναντι του 3,5% του τζίρου της εταιρίας, θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Έβδομον, μετά την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή, που προφανώς θα συμβεί αλλά όχι με την κατεπείγουσα κοινοβουλευτική διαδικασία, ο νέος ιδιοκτήτης της ΟΛΘ ΑΕ θα κληθεί εντός 25 ημερών να καταβάλλει το ποσό αγοράς του 67% των μετοχών, περί τα 232 εκατ. ευρώ και να αναλάβει το μάνατζμεντ. Παράλληλα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τη σύγκλιση –λίγες ημέρες μετά την εκπνοή της προθεσμίας για την καταβολή του τιμήματος- δεύτερης έκτακτης Γενικής Συνέλευσης, στην οποία ο νέος μεγαλομέτοχος θα ορίσει τα μέλη του ΔΣ της ΟΛΘ ΑΕ και θα αναλάβει τη διαχείριση του λιμανιού.

Ένας υπολογισμός του χρόνου που απαιτείται για να ολοκληρωθούν όλες αυτές τις διαδικασίες –ακόμη και η Βουλή στην Ελλάδα κλείνει για χριστουγεννιάτικες διακοπές- οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα φτάσουμε χωρίς καλά καλά να το καταλάβουμε στο Μάρτιο του 2018. Κι αυτό παρά το ότι όλοι δηλώνουν ότι βιάζονται.

Η κοινοπραξία που αγοράζει θέλει να ξεκινήσει την απόσβεσης της επένδυσής της. Η σημερινή διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ επιθυμεί να απαλλαγεί από ένα τυπικό, πλέον, υπηρεσιακό καθήκον. Και η ελληνική κυβέρνηση να δείξει προς τους δανειστές ότι είναι ικανή να προχωρήσει το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, αλλά και να διαφημίσει προς το εσωτερικό και προς το εξωτερικό ότι οι ξένοι επενδυτές εμπιστεύονται την ελληνική οικονομία.