Skip to main content

Ο πόλεμος των ξυραφιών

Οι γνωστές εταιρείες Gillette και Wilkinson μονομαχούν στα δικαστήρια. Τα χρήματα που «παίζονται» στην υπόθεση είναι πολλά

Οι άνδρες που προτιμούν το υγρό ξύρισμα γνωρίζουν καλά το παιχνιδάκι του εμπορίου: Μπορεί το ξυραφάκι να είναι φθηνό για τον καταναλωτή, αλλά οι ανταλλακτικές ξυριστικές λεπίδες του όχι. Από αυτά τα ανταλλακτικά κερδίζει η βιομηχανία των ξυριστικών προϊόντων τα περισσότερα χρήματα. Στη Γερμανία συγκεκριμένα, οι εταιρείες με τα μεγαλύτερα κέρδη είναι η Gillette και η Wilkinson. Οι άνδρες που χρησιμοποιούν το «Mach3», το γνωστό ξυραφάκι της Gillette, χαρηκαν όταν κυκλοφόρησαν στην αγορά συμβατές ξυριστικές κεφαλές άλλων εταιρειών με το «Mach3» της Gillette, καθώς αυτές είναι πιο οικονομικές από τα αυθεντικά εξαρτήματα. Αυτό όμως που χαροποιεί τους καταναλωτές, προκαλεί οργή στη Gillette.

Gillette εναντίον Wilkinson για την παραβίαση της πατέντας

Η Gillette που παράγει και προωθεί στην αγορά τα ξυριστικά προϊόντα είναι θυγατρική εταιρεία του αμερικανικού ομίλου επιχειρήσεων Procter & Gamble (P & G). Παρουσίασε το «Mach3» στην αγορά πριν από περίπου 20 χρόνια και από τότε ήταν η μόνη εταιρεία που επωφελούνταν από την πώληση των ανταλλακτικών λεπίδων του μοντέλου αυτού μέχρι που εμφανίστηκαν οι συμβατές ξυριστικές κεφαλές ανταγωνιστικών εταιρειών. Η εν λόγω εταιρεία υπέβαλε αίτηση έκδοσης προσωρινής διάταξης που να απαγορεύει την παραγωγή και την πώληση των αμφιλεγόμενων ανταλλακτικών απομίμησης στον κύριο αντίπαλό της, την Wilkinson, και στην αμερικανική μητρική της, την Edgewell. Την περασμένη Τρίτη διεξήχθη η ακροαματική διαδικασία στο αρμόδιο δικαστήριο του Ντίσελντορφ.

Από τη σκοπιά της Gillette, μέσω του προϊόντος απομίμησης παραβιάζεται το ευρωπαϊκό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της με τον αριθμό ΕΡ 1695800, το οποίο αφορά τον τρόπο που προσαρμόζονται οι ανταλλακτικές λεπίδες στη λαβή του ξυραφιού. «Κάναμε σαφές ότι θα προβάλουμε αντίσταση εάν η Edgewell και οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση παραβιάσει το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να διαφυλάξουμε τα δικαιώματα μας», επισήμανε πρόσφατα η Ντέμπορα Ματζόρας, διευθύντρια του νομικού τμήματος της Procter & Gamble.

Τα αντικρουόμενα επιχειρήματα της Wilkinson

Η Wilkinson και η Edgewell βλέπουν τα πράγματα όμως διαφορετικά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, η ευρεσιτεχνία της Gillette είναι άκυρη διότι ο μηχανισμός που περιγράφεται δεν ήταν στην πραγματικότητα κάτι καινούργιο για το 1988, την χρονική στιγμή δηλαδή που χορηγήθηκε στηGillette το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Γι’ αυτό και στην ακροαματική διαδικασία συζητήθηκε εκτενώς εάν καθοριστικά σημεία της πατέντας προαναφέρονται και στις προδιαγραφές άλλων ευρεσιτεχνιών. Ο δικηγόρος της Wilkinson κατηγόρησε στη συνεδρίαση τη Gillette, λέγοντας ότι έχει εγείρει «αξιώσεις που ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας». Η Gillette φυσικά το διαψεύδει κατηγορηματικά.

Ο Μίχαελ Στέφαν, καθηγητής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο του Μάρμπουργκ, πιστεύει ότι ενέργειες τέτοιου είδους δικαστικές υποθέσεις αποδεικνύουν ότι το Δίκαιο Βιομηχανικής και Πνευματικής Ευρεσιτεχνίας από μία προστατευτική ασπίδα άμυνας που ήταν τα προηγούμενα χρόνια, έγινε τώρα ένα στρατηγικό όπλο επιχειρηματικού ανταγωνισμού. Ακόμη και για σχετικά απλά προϊόντα, όπως τα ξυραφάκια, όπως λέει. «Μόνο για το 'Mach3 Turbo' η Gillette δήλωσε 35 πατέντες», επισημαίνει ο Μ. Στέφαν. Το δικαστήριο του Ντίσελντορφ θα αποφασίσει στις 18 Ιουλίου εάν τα φθηνά ανταλλακτικά για τα ξυραφάκια θα πρέπει να συνεχίσουν να πωλούνται ή όχι. Η αμφιλεγόμενη ευρεσιτεχνία πάντως λήγει τον Φεβρουάριο του 2018.

Έριχ Ράιμαν (dpa) / Νατάσα Κουκουγιάννη

Πηγή: Deutsche Welle