Skip to main content

Ο τουρισμός ωφελεί σοβαρά εστίαση και λιανεμπόριο στη Θεσσαλονίκη

Τα παραδείγματα επιχειρήσεων που οφείλουν μεγάλο μέρος του τζίρου τους στους ξένους τουρίστες. Ενεργοποίηση φορέων και του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Η κρίση ανάγκασε τους τουριστικούς φορείς της Θεσσαλονίκης να ανοιχτούν στο εξωτερικό για την προσέλκυση εισερχόμενου τουρισμού, κατεύθυνση προς την οποία ώθησε αποφασιστικά την πόλη και ο κεντρικός Δήμος, συνεργαζόμενος και με άλλους φορείς.

Οι Θεσσαλονικείς αρχικά αντιμετώπισαν τις πρωτοβουλίες Μπουτάρη με σκεπτικισμό και δυσπιστία, πολλοί είπαν «τι; θα γίνει τώρα τουριστικός πράκτορας ο δήμαρχος; ή «δεν είναι δουλειά του Δήμου αυτή», αλλά όπως αποδεικνύεται από την εξέλιξη των πραγμάτων, οι επιλογές που είχαν γίνει από τη διοίκηση του κεντρικού Δήμου ήταν στη σωστή κατεύθυνση και ωφέλησαν την τουριστική κίνηση στη πόλη και στις γειτονικές περιοχές.

Βεβαίως, τα εύσημα δεν μπορούν ούτε πρέπει να αποδοθούν μόνο στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Πολλή δουλειά έχει γίνει από την Ένωση Ξενοδόχων, ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής ξανάρχισε σταδιακά να δραστηριοποιείται κι Θεσσαλονίκη προβάλλεται μέσα από πολλά δίκτυα επικοινωνίας, του Thessaloniki Convention Bureau, την Έκθεση, μεγάλες πολιτιστικές και αθλητικές διοργανώσεις κ.αλ.

Η πόλη ανακάλυψε τα τελευταία χρόνια τον όρο «city break», ενώ η τακτική επανάληψη της «πολυπολιτισμικής προπολεμικής Θεσσαλονίκης» άρχισε να περνάει στο μάρκετινγκ του προορισμού.

Όλη αυτή λοιπόν η μεγάλη προσπάθεια που έγινε τα τελευταία χρόνια είχε σαν αποτέλεσμα να διπλασιαστούν και να τριπλασιαστούν οι ξένοι τουρίστες που επισκέπτονται την Θεσσαλονίκη, είτε σε συνδυασμό με διακοπές στη Χαλκιδική, είτε για city break, ψώνια ή και παντρεύοντας τις δουλειές με τη διασκέδαση - οι πληρότητες στα ξενοδοχεία στις φετινές γιορτές είναι ακόμα καλύτερες από πέρυσι, ενώ ειδικά την Πρωτοχρονιά παρατηρούνται ακόμα και περιπτώσεις sold out.

Το πόσο λειτούργησε αυτή η προβολή της Θεσσαλονίκης ως προορισμού – και για σπουδές αλλά και για οινικό και γαστρονομικό τουρισμό- διαπιστώθηκε πρόσφατα, σε μία εκδήλωση της Διπλωματίας των Πόλεων και μάλιστα από επιχειρηματίες που δεν ανήκουν στον τουριστικό κλάδο. Από αυτά που είπαν και μάλιστα τόνισαν με έμφαση, προκύπτει ότι όλη η αγορά της πόλης αλλά και των γύρω περιοχών, μπορεί να περιμένει οφέλη από την αύξηση του τουριστικού ρεύματος.

Σε αυτή την αύξηση της κίνησης αναφέρθηκε επιχειρηματίας του κλάδου εστίασης, στο κέντρο της πόλης, το οποίο βρίσκεται στο ισόγειο κτηρίου ξενοδοχείου. Στο συγκεκριμένο κατάστημα λοιπόν, σε όλη την διάρκεια του χρόνου, ποσοστό ως και 70% των πελατών, είναι τουρίστες, επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη και οι περισσότεροι αλλοδαποί.  Βεβαίως η συγκεκριμένη επιχείρηση είναι δίπλα στην είσοδο  ξενοδοχείου, είναι στο κέντρο, είναι σε σημείο που αποτελεί πέρασμα. Όμως και πριν τέσσερα χρόνια, βρισκόταν ακριβώς στο ίδιο σημείο, αλλά ούτε το 20% των πελατών δεν ήταν τουρίστες.

Μία άλλη κυρία, εκπρόσωπος εμπορικού κέντρου που φιλοξενεί κατά βάση επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης, ανέβασε το ποσοστό των ξένων πελατών, ως και στο 80%, πολύ μεγάλο ποσοστό το οποίο όμως καταγράφεται σε συγκεκριμένες περιόδους, τον Δεκέμβριο, τον Αύγουστο και στις εκπτώσεις, που οι ξένοι επισκέπτες του Σαββατοκύριακου, τις πληροφορούνται ηλεκτρονικά. Το συγκεκριμένο εμπορικό κέντρο- και δεν είναι το μόνο στη πόλη- στις παραπάνω περιόδους κατακλύζεται από Σκοπιανούς, Σέρβους, Βούλγαρους ενώ το καλοκαίρι πολλοί είναι και οι Ισραηλινοί.

Τα παραπάνω παραδείγματα, μαζί με άλλα, αναφέρθηκαν σε μία ¨εσωτερική¨ τρόπον τινά συζήτηση, στην οποία μετείχαν κυρίως επιχειρηματίες και επαγγελματίες του τουρισμού αλλά όχι μόνο.

Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την συγκεκριμένη εκδήλωση αλλά και από άλλα στοιχεία και δηλώσεις, είναι ότι η Θεσσαλονίκη και η τοπική της οικονομία αλλά σε κάποιο βαθμό και οι οικονομίες γειτονικών νομών (Πιερίας, Χαλκιδικής, Ημαθίας)  έχουν ωφεληθεί από την τουριστική πολιτική των ανοικτών οριζόντων που ακολουθείται. Επίσης, προκύπτει ότι όλοι μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του τουρισμού, αν το επιθυμούν και ιδίως αν έχουν πνεύμα συνεργασίας. 

Βεβαίως, τα οφέλη θα είναι πολύ μεγαλύτερα αν οι ενέργειες είναι συντονισμένες, αν ένας φορέας ενορχηστρώνει τις διάφορες δράσεις , αν οι προσπάθειες αναληφθούν από επαγγελματίες και άτομα σχετικά με το αντικείμενο, αν όλοι οι εμπλεκόμενοι και ενδιαφερόμενοι αποδεχθούν το γεγονός, ότι «βάζω χρήματα για να πάρω χρήματα» και ότι «προβάλουμε τον προορισμό για να κερδίσουμε στη συνέχεια όλοι».