Skip to main content

Οι αρχές του ν/σ για τη διά βίου μάθηση

Η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων σε οποιαδήποτε ηλικία στη ζωή του ανθρώπου προωθείται με το νομοσχέδιο που αφορά στη δια βίου μάθηση και απασχόλησε σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο.
Η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων σε οποιαδήποτε ηλικία στη ζωή του ανθρώπου είναι ένας σημαντικός τομέας ο οποίος προωθείται με το νομοσχέδιο που αφορά στη δια βίου μάθηση και απασχόλησε σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο.

Με το χαρακτηριστικό τίτλο «Γηράσκω αεί διδασκόμενος» δόθηκαν στη δημοσιότητα οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου.

Έτσι, η χώρα μας εναρμονίζεται με τα ισχύοντα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, έτσι ρυθμίζονται με τρόπο σύγχρονο και αποδοτικό για την κοινωνία όλα τα θέματα που αφορούν στη δια βίου μάθηση, πλην του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος. Οι πολίτες των σύγχρονων κοινωνιών χρειάζεται να ανανεώνουν διαρκώς τις γνώσεις τους εμπλουτίζοντας και εξειδικεύοντάς τες.

Έχοντας υπ΄ όψιν πως η παρεχόμενη από το σχολείο εκπαίδευση συχνά δεν καλύπτει αυτή την ανάγκη, ολοένα και περισσότεροι συνειδητοποιούν την αναγκαιότητα της διαρκούς επιμόρφωσης, καθώς η συνεχής μάθηση καθίσταται επιτακτική ανάγκη στις μέρες μας.

Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, για πρώτη φορά προβλέπεται η συγκρότηση και η διαρκής επικαιροποίηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αντιστοίχισή του με το ευρωπαϊκό, έτσι διασφαλίζεται η δυνατότητα αναγνώρισης της μη τυπικής εκπαίδευσης και μάθησης, ενω θωρακίζεται ο εργαζόμενος απέναντι στον ανταγωνισμό.

Το παράδειγμα που δίδεται από τη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται σε ένα μάγειρα με συγκεκριμένα χρόνια προϋπηρεσίας: θα μπορεί να υποβάλει φάκελο με τα προσόντα του σε κλαδική επιτροπή αξιολόγησης η οποία θα τον εξετάζει σε σύγκριση με το αντίστοιχο επαγγελματικό προσόν.

Αν η επιτροπή κρίνει ότι πληροί τις προϋποθέσεις θα του χορηγεί επάρκεια και θα τον κατατάσσει σε κάποιο απο τα επίπεδα του εθνικού πλαισίου προσόντων και κατ΄ επέκταση του ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων. Αν η επιτροπή κρίνει ότι χρειάζεται κάτι πρόσθετο για να βελτιώσει τη θέση, όπως π.χ. ξένη γλώσσα ή επιπλέον μήνες επαγγελματικής εμπειρίας, θα ζητεί από τον αιτούντα τα περαιτέρω. Ο μάγειρας επαναϋποβάλλει το φάκελό του και η επιτροπή αποδέχεται τις βεβαιώσεις, του χορηγεί επάρκεια και τον κατατάσσει σε ένα από τα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και κατ΄ επέκταση του επαγγελματικού πλαισίου.

Με την υλοποίηση των διατάξεων του νομοσχεδίου ευνοείται ακόμη και η απόκτηση νέου επαγγέλματος, ενώ θα αναπτυχθούν οι τοπικές αγορές και θα δοθεί διέξοδος σε ανέργους, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου.