Skip to main content

Οκτώ ιδέες που έγιναν επιχειρήσεις από παραγωγούς της Μακεδονίας

Παραγωγοί της Κεντρικής Μακεδονίας παρουσίασαν τα business stories τους στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Όλη η Ελλάδα σε ένα Τραπέζι».

Οι γυναίκες ενός χωριού στη Θεσσαλονίκη απολύθηκαν από την κλωστοϋφαντουργία της περιοχής και αποφάσισαν να συνεταιριστούν για να πουλάνε τα «φαγητά της φτώχειας», που ετοίμαζαν κάθε χειμώνα από αλεύρι, νερό και αλάτι. Έτσι, δημιουργήθηκε το 1999 ο Γυναικείος Αγροτικός Συνεταιρισμός Αγ.Αντωνίου, ο πρώτος γυναικείος συνεταιρισμός του νομού Θεσσαλονίκης και γνωστός πια για τα φύλλα πίτας περέκ, τις χυλοπίτες και τον τραχανά του σε όλη την Ελλάδα.

Με την επιχειρηματική ιστορία των γυναικών του Αγ. Αντωνίου ξεκίνησε η εκδήλωση «Όλη η Ελλάδα σε ένα Τραπέζι» μία πρωτοβουλία της Εθνικής Τράπεζας και του εργαστηρίου ιδεών IdeasLab–Smart & Creative Economy. Ήταν η πρώτη από τις πολλές ιστορίες παραγωγών της Κεντρικής Μακεδονίας που άκουσαν οι συμμετέχοντες στην τέταρτη κατά σειρά εκδήλωση που διοργανώνει η πρωτοβουλία-προηγήθηκαν συναντήσεις σε Αθήνα, Καλαμάτα και Ναύπλιο- με στόχο την ανάδειξη, την προώθηση και την προβολή θετικών παραδειγμάτων από τον χώρο των επιχειρήσεων της αγρο-διατροφής. Μετά και τη σημερινή εκδήλωση περισσότεροι από 100 συνολικά παραγωγοί και επιχειρήσεις έχουν παρουσιάσει τα business stories του στο πλαίσιο του «Όλη η Ελλάδα σε ένα Τραπέζι».

«Κάποιοι από τους παραγωγούς που παρουσιάζουν τις ιστορίες τους, περίπου το 30-40% έχουν απευθυνθεί στην τράπεζά μας και έχουν λάβει χρηματοδότηση», όπως είπε ο βοηθός γενικός διευθυντής της Εθνικής Τράπεζας Βασίλης Σκιαδιώτης. Ο ίδιος τόνισε ότι για την Εθνική Τράπεζα, ο πρωτογενής αγροτοδιατροφικός τομέας παραγωγής αναγνωρίζεται ως ένας σημαντικός πυλώνας της οικονομίας και γι’ αυτό διαχρονικά, από την ίδρυσή της, συνεχίζει να στηρίζει τον εκσυγχρονισμό όλου του παραγωγικού – συναλλακτικού κυκλώματος.

Πολλοί παραγωγοί έχουν ξεκινήσει και συνεχίζουν την επιχειρηματική τους προσπάθεια στηριζόμενοι στις δικές τους δυνάμεις, χωρίς τραπεζική χρηματοδότηση ή ενίσχυση από ευρωπαϊκά ή άλλα προγράμματα. Τέτοια είναι η περίπτωση του κρεοπωλείου βουβαλίσιου κρέατος στην Κερκίνη Σερρών «Το Χασαπάκι», το οποίο, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του Νάσο Κοκκώνα, με μεγάλη προσπάθεια και πολλές συμμετοχές σε εκθέσεις έχει καταφέρει να πουλάει τα προϊόντα του σε 6-7 ευρωπαϊκές χώρες και ετοιμάζει ένα μίνι εργαστήριο για φρέσκες παραγωγές.

Στο βουβαλίσιο γάλα βρήκαν την έμπνευση για το επιχειρηματικό τους ξεκίνημα και οι άνθρωποι της Κοιν.σ.επ «Κερκίνη Γη», που διαθέτουν στην αγορά ζυμαρικά με βουβαλίσιο γάλα, μαύρη φακή και αρώνια αλλά και ζυμαρικά από αλεύρι δίκοκκου σιταριού. «Μόνος δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Στη χώρα μας οι συνεταιρισμοί δυστυχώς έχουν κακή ιστορία. Ωστόσο, δεν γίνεται και να τα βγάλεις πέρα σήμερα χωρίς να συνεταιριστείς», είπε ο Μάρκος Σαββίδης από τη «Κερκίνη Γη».

Στη συνένωση δυνάμεων πίστεψαν και οκτώ γυναίκες από το Γυναικόκαστρο Κιλκίς που παράγουν το γάλα «8 Γυναίκες» και βρήκαν υποστήριξη από ακόμη μία γυναίκα τη διευθύνουσα σύμβουλο της ΜΕΒΓΑΛ Μαίρη Χατζάκου για να το διαθέσουν στην αγορά.

Με δικά τους ελάχιστα κεφάλαια ξεκίνησαν να κάνουν επιχείρηση την ιδέα τους και οι τρεις νεαροί γεωπόνοι ο Χάρης Καζάς, η Βάγια Μήτσιου και η Κατερίνα Χατζηαγγελάκη, που επέλεξαν να επιστρέψουν από το εξωτερικό μετά τις σπουδές τους και να δημιουργήσουν το μέλλον τους στη Θεσσαλονίκη. Επέλεξαν να το κάνουν αυτό με την εταιρεία rhoeco και τα ελληνικά βότανα, γιατί όπως είπε ο Χάρης Καζάς, χρειαζόταν τη μικρότερη επένδυση.  Κατέληξαν σε πέντε μείγματα βοτάνων τα οποία έβαλαν σε βιοδιασπώμενη συσκευασία – γλαστράκι, το καπάκι της οποίας κρύβει ένα στικάκι με επικολλημένους βιολογικούς σπόρους βοτάνων.

Η Ελένη Κεχρή δεν μίλησε για το ξεκίνημα της εταιρείας Κεχρή αλλά για την προσπάθεια να αλλάξει την εικόνα της ρετσίνας σε Ελλάδα και εξωτερικό. «Από εκεί που στους διεθνείς διαγωνισμούς δεν δέχονταν τη ρετσίνα σαν δείγμα, πλέον το "Δάκρυ του Πεύκου" μετρά πάνω από 57 διεθνείς διακρίσεις», τόνισε η κυρία Κεχρή.

Πολλές φορές η επιτυχία μίας εταιρείας αλλάζει την πορεία μίας ολόκληρης περιοχής. Αυτή είναι η περίπτωση της εταιρείας τα «Αμπελόφυλλα της Μαριάννας» στη Νέα Γωνιά, που δημιούργησαν στην περιοχή του Αγίου Παύλου και της Καλλικράτειας μία ζώνη παραγωγής αμπελόφυλλων με άλλες έξι εταιρείες να ακολουθούν τον δρόμο που χάραξε η Μαριάννα, όπως σημείωσε ο Σάκης Καζάκης.

Στην καρδιά ενός από τους μεγαλύτερους τόπους της Ελλάδας, με περισσότερες από 1.200 κτηνοτροφικές μονάδες στην Αλμωπία δημιουργήθηκε η μονάδα παραγωγής αλλαντικών και μια μονάδα παραγωγής κρεατοσκευασμάτων της «Σφαγεία Αλμωπίας ΑΕ» με μηδενικό αποτύπωμα στο περιβάλλον. Χάρη στον πρότυπο βιοαντιδραστήρα αποδίδεται στο περιβάλλον νερό τέτοιου βαθμού καθαρότητας που να το καθιστά κατάλληλο προς άδρευση. Όπως είπε ο Απόλλων Μεγαλοβασίλης το 90% της παραγωγής της εταιρείας εξάγεται στη Γερμανία.

Στις δράσεις στήριξης παραγωγών και επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο των τροφίμων και της αγροδιατροφής και υλοποιούνται από την περιφέρεια(Αγροδιατροφική Σύμπραξη, Μακεδονική Κουζίνα) αναφέρθηκε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας. Το «καλάθι της Θεσσαλονίκης» και τις δράσεις του Food Festival παρουσίασε από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης Σπύρος Πέγκας.